Inlägg från: Velmaja |Visa alla inlägg
  • Velmaja

Hur kan man låta sina barn komma för sent till skolan?

Funderat på samma sak själv. I min sons skola är det alltid barn som kommer för sent. (det är samma barn också) Står nästan i varje veckobrev att det är viktigt att barnen passar tiderna. Dom har tagit upp det på flera föräldramöten med men tydligen är det inte så viktigt för alla föräldrar eftersom det inte blir bättre? Det stör dom andra barnen mycket när flera stycken dimper in en efter en mitt i lektionen. Har varit så sen i förskoleklass och dom går i tvåan nu så antar det inte kommer bli någon förändring heller.

• Velmaja
    ninalinnea81 skrev 2015-11-17 07:01:19 följande:
    I vilken årskurs börjar de med frånvarorapportering?

En kollega till mig måste då och då gå in i ett datasystem och klicka i att hon vet att sonen varit borta/försenad.
    Ingen aning? Kan tycka man ska börja med det så tidigt som möjligt i alla fall. Gärna från första klass.
  • Velmaja
    Insomniax skrev 2015-11-17 17:39:51 följande:

Mina två (åk 1 & 4) barn kommer ALLTID försent, varje morgon, varje vecka och vad som känns som om varje dag påpekar deras lärare det. 

Anledningen? Vi bor i en by ca 1.5 mil ifrån skolan och de åker linjebuss dit. Skolan börjar 8:15, bussen stannar i närheten av skolan 8:15. De går upp till skolan vilket tar ca. 1.5-2 min, av med kläder max (!!) 30 sek.   
    De är alltså inne i klassrummet och på sin plats absolut senast 8:18.

3 minuter är orsaken till ett evigt rabalder om hur illa det är att de är SÅ SENA, och att de MISSAR SUPERVIKTIGT SKOLTID och LÄRANDE. Det de missar varje morgon är lärarens "God morgon!" samt ena hälften av uppropet, men ofta har klassen inte ens kommit så långt utan det är fortfarande spring.  

Mina barn tycker det är skitjobbigt att alltid komma sist och behöva känna sig sena och är måna om att inte störa när dem kommer, utan bara lugnt gå in och sätta sig.  

Vi har pushat för skolskjuts för de 7 stycken barn som bor här men det får vi inte igenom. Skolan är högst medveten om hur det ligger till men ändå ska det tjatas och påpekas - som om det är vårt fel. Skjutsa kan vi inte göra annat i nödfall (försovning, försenad buss etc.) då sambon börjar redan vid 6 och på mitt jobb fungerar det inte att vara 20+ min sen varje morgon. 

Så är det. Tråkigt då vi är måna om att komma i tid, men svårt att göra någonting åt i nuläget. 

Förstår inte riktigt men varför kunde du inte köra? Varför skulle du bli 20 min sen varje morgon? Du kan väl åka tidigare?
  • Velmaja
    Insomniax skrev 2015-11-17 19:53:12 följande:
    För 3 minuter - om ens det? Nej. 

Jag börjar 08:00 och behöver åka 7:35 som senast hemifrån, helst något tidigare så här års. Barnens buss går 7:55.
    För att jag ska kunna vara på jobbet klockan 08:00 samt skjutsa barn till skolan skulle vi behöva åka drygt 07:00.. barnen skulle då vara på plats cirka 1 h innan skolan början - detta om vi utgår ifrån att även jag ska komma i tid. Det känns inte rimligt.

tur & retur från skolan och hemmet 3 mil + 2.5 mil till jobbet, alltså en tur på cirka 50-60 min. Mina 20 minutrar var kanske onödig men hänvisas till de gånger (ganska ofta) som bussen varit inställd eller försenad, vilket vi får reda på via de som hoppar på vid tidigare stationer.  

En lösning hade varit fritids, men vi har testat det på den här skolan och jag har sedan dess valt att skona dem från det. Fullkomligt kaos. 3 minuter skadar inte, och som sagt, skolan vet hur det ligger till.. men verkar emellanåt tro att det är vi som styr bussen. Hjälper de till nämnvärt med att få tillbaka den tidigare skolbussen? Näpp. 
    Varför är det kaos på fritids? Gör dom något åt det? Låter inga vidare. :/

Fast dom där tre minuterna gör något, dom andra barnen har kommit in och satt sig och så säger dom godmorgon, vilken dag det är och så vidare. Sen kommer några sista in några minuter senare (oftast samma personer såklart) och då tar läraren om samma sak igen. Det blir dessutom rörigt för dom andra barnen. Har själv gått i skolan, och varit med min son många gånger i skolan och märkt av det.
  • Velmaja
    modsey skrev 2015-11-18 13:22:56 följande:
    Jag kan iofs tycka att utifrån det hon beskrivet om att slippa stressa en timme tidigare så är det en rimlig anledning att liksom få komma 3 min för sent.

Jag hade faktiskt gjort likadant !
    Okej. Jag hade inte låtit mitt barn kommit tre minuter sent VARJE dag. Då hade jag fått hittat en annan lösning. (fritids problemet tex)
  • Velmaja
    modsey skrev 2015-11-18 15:30:52 följande:
    I samråd med skolan hade jag faktiskt försökt göra så. Att börja dagen en hel timme tidigare med allt vad det medför för att vinna tre minuter är inte rimligt.
    Skulle göra samma sak om det var mitt jobb om det gick
    På mitt förra jobb fick jag komma 50 minuter innan jag började när jag jobbade helger för att jag annars kom jag 5 min för sent och då missade jag början på rapporten vilket inte gick. Så vi tänker olika där. Hade inte körkort då så åkte buss.

Men funkar inte fritids så måste ju skolan göra något åt det för det ska ju va en bra plats för barnen att vara på.
  • Velmaja
    modsey skrev 2015-11-18 18:56:00 följande:
    självklart kan det variera, mitt svar var utifrån att det går. Och fallet i tråden jag svarade ser jag inte varför det inte skulle gå. I synnerhet inte då det nu dessutom verkar vara skolbussen som är ett stort skäl till detta.
    Var det skolbussen eller vanlig buss?
Svar på tråden Hur kan man låta sina barn komma för sent till skolan?