• Alexi

Hur kan man låta sina barn komma för sent till skolan?

Min dotter går i ettan. Hon har skolplikt och är nu på väg att börja lära sig vad det innebär med skolan och så småningom vuxenlivet, med ansvar, arbete med att lära sig, göra läxor, passa tider osv. Det är ju ett långt lärande men vi lägger grunden varje dag. En sådan självklar sak är att hon aldrig någonsin kommer för sent till skolan om vi kan påverka det (det händer ju kanske någon gång sådant man inte kan påverka).

Men jag får höra att det regelbundet är flera barn som kommer för sent till första lektionen och gör det trots tillsägelser av läraren, bland annat i veckobrev och på andra sätt tror jag.

Hur kan man som förälder låta sitt barn komma för sent till skolan och visa så dålig respekt gentemot läraren och klasskamraterna?

• Svar på tråden Hur kan man låta sina barn komma för sent till skolan?
  • ciann
    Tuss 1 skrev 2015-11-17 15:24:38 följande:
    Jag har ingen aning om vad detta innebär. Så jag vet inte om min åsikt är konstig. Min 5åring är iaf jäkligt seg på morgonen och om man är stressad blir han arg. Jag har inte sagt åt min arbetsgivare att jag måste flexa utan har löst det genom att väcka honom ca 40min tidigare. Då hinner han lunka på och äta utan att bli på tvären.
    Så bra att du har hittat en lösning som fungerar för dig och ditt barn!
    Vi jobbar för en lösning som fungerar för oss, efter våra förutsättningar, med ett explosivt barn. 
  • Hypnotica
    Tuss 1 skrev 2015-11-17 15:24:38 följande:
    Jag har ingen aning om vad detta innebär. Så jag vet inte om min åsikt är konstig. Min 5åring är iaf jäkligt seg på morgonen och om man är stressad blir han arg. Jag har inte sagt åt min arbetsgivare att jag måste flexa utan har löst det genom att väcka honom ca 40min tidigare. Då hinner han lunka på och äta utan att bli på tvären.
    Affekt = Upplevelsen av en känsla.

Ett lågaffektivt bemötande är alltså bemöta någon så neutralt som möjligt för att skapa lugn och kontroll.

www.hejlskov.se/lowarousal.html

Du ger själv ett bra exempel på det, din femåring reagerar med ilska om du är stressad.

Jag är inte bitter - jag är välhumlad.
  • ciann
    Hypnotica skrev 2015-11-17 15:38:21 följande:
    Affekt = Upplevelsen av en känsla.

Ett lågaffektivt bemötande är alltså bemöta någon så neutralt som möjligt för att skapa lugn och kontroll.

www.hejlskov.se/lowarousal.html

Du ger själv ett bra exempel på det, din femåring reagerar med ilska om du är stressad.
    Tack - jag förstod inte att det var detta som Tuss frågade efter förrän jag såg ditt svar.
  • Nymphaea
    Loriyana skrev 2015-11-16 22:31:20 följande:

Erkänner att jag varit sen några gånger. Cyklar 15 km med åttaåringen på pakethållaren för att få henne till skolan, och ibland är vädret inte som i väderleksrapporten och jag möts av starka vindar och regn. Har haft en och annan punka också.

Men oftast är vi i tid :)

Wow! Har dottern cykel? (Ursäkta OT.)
  • amia01
    ciann skrev 2015-11-17 15:03:38 följande:

Jag har ett barn i ettan och vi kommer ofta försent. Det beror på att mitt barn har ett sånt fasligt morgonhumör som vi måste hantera lågaffektivt, vilken ibland kan ta tid. Vi har i samråd med skolan kommit fram till att det är bättre att barnet äter frukost i lugn och ro (utan utbrott), än att vi kommer i tid. 

Känner igen mig. Har ett barn i första klass med diagnos som innebär väldigt dålig tidsuppfattning, bristande exekutiva funktioner och dåligt arbetsminne. Vår lösning är att hela tiden ha en vuxen med som styr morgonrutinerna, och ha stenkoll på tiden, för att inte råka i tidsbrist. Stress fungerar inte, då det bara låser situationen, utan lugn och ro, fokusering och gott om tid är enda receptet. 
    För oss finns inte möjligheten att "komma sent" eftersom vi har skolskjuts, och bussen går efter tidtabell, och peppar, peppar så har vi hittills inte missat bussen en enda dag  Skönt när hårt arbete lönar sig, även om jag ibland inte tror att jag ska orka...
    Precis som TS så tror jag att mina barn kommer att behöva passa tider längre fram i livet, och det är viktigt för mig att försöka ge dem rätt verktyg redan nu för att de förhoppningsvis ska kunna klara det själva i framtiden.
  • Insomniax

Mina två (åk 1 & 4) barn kommer ALLTID försent, varje morgon, varje vecka och vad som känns som om varje dag påpekar deras lärare det. 

Anledningen? Vi bor i en by ca 1.5 mil ifrån skolan och de åker linjebuss dit. Skolan börjar 8:15, bussen stannar i närheten av skolan 8:15. De går upp till skolan vilket tar ca. 1.5-2 min, av med kläder max (!!) 30 sek.   
    De är alltså inne i klassrummet och på sin plats absolut senast 8:18.

3 minuter är orsaken till ett evigt rabalder om hur illa det är att de är SÅ SENA, och att de MISSAR SUPERVIKTIGT SKOLTID och LÄRANDE. Det de missar varje morgon är lärarens "God morgon!" samt ena hälften av uppropet, men ofta har klassen inte ens kommit så långt utan det är fortfarande spring.  

Mina barn tycker det är skitjobbigt att alltid komma sist och behöva känna sig sena och är måna om att inte störa när dem kommer, utan bara lugnt gå in och sätta sig.  

Vi har pushat för skolskjuts för de 7 stycken barn som bor här men det får vi inte igenom. Skolan är högst medveten om hur det ligger till men ändå ska det tjatas och påpekas - som om det är vårt fel. Skjutsa kan vi inte göra annat i nödfall (försovning, försenad buss etc.) då sambon börjar redan vid 6 och på mitt jobb fungerar det inte att vara 20+ min sen varje morgon. 

Så är det. Tråkigt då vi är måna om att komma i tid, men svårt att göra någonting åt i nuläget. 

• Hypnotica
    Alexi skrev 2015-11-17 18:34:59 följande:

Men går det inga bussar lite tidigare?

De hade troligen valt den lite tidigare bussen om den funnits...
    Jag är inte bitter - jag är välhumlad.
  • Velmaja
    Insomniax skrev 2015-11-17 17:39:51 följande:

Mina två (åk 1 & 4) barn kommer ALLTID försent, varje morgon, varje vecka och vad som känns som om varje dag påpekar deras lärare det. 

Anledningen? Vi bor i en by ca 1.5 mil ifrån skolan och de åker linjebuss dit. Skolan börjar 8:15, bussen stannar i närheten av skolan 8:15. De går upp till skolan vilket tar ca. 1.5-2 min, av med kläder max (!!) 30 sek.   
    De är alltså inne i klassrummet och på sin plats absolut senast 8:18.

3 minuter är orsaken till ett evigt rabalder om hur illa det är att de är SÅ SENA, och att de MISSAR SUPERVIKTIGT SKOLTID och LÄRANDE. Det de missar varje morgon är lärarens "God morgon!" samt ena hälften av uppropet, men ofta har klassen inte ens kommit så långt utan det är fortfarande spring.  

Mina barn tycker det är skitjobbigt att alltid komma sist och behöva känna sig sena och är måna om att inte störa när dem kommer, utan bara lugnt gå in och sätta sig.  

Vi har pushat för skolskjuts för de 7 stycken barn som bor här men det får vi inte igenom. Skolan är högst medveten om hur det ligger till men ändå ska det tjatas och påpekas - som om det är vårt fel. Skjutsa kan vi inte göra annat i nödfall (försovning, försenad buss etc.) då sambon börjar redan vid 6 och på mitt jobb fungerar det inte att vara 20+ min sen varje morgon. 

Så är det. Tråkigt då vi är måna om att komma i tid, men svårt att göra någonting åt i nuläget. 

Förstår inte riktigt men varför kunde du inte köra? Varför skulle du bli 20 min sen varje morgon? Du kan väl åka tidigare?
  • mammalovis
    Tuss 1 skrev 2015-11-17 15:29:50 följande:
    Tack fast det har jag iofs aldrig trott. Jag är bara av den bestämda åsikten att alla lärare i hela Sverige ska vara i klassrummet när det ringer in. Alltså det ska inte spela någon roll om man går i skolan på Östermalm eller i Botkyrka.
    Hos oss sker ringningen några minuter INNAN lektionen börjar så både elever och lärare kan vara på plats i tid ...
Svar på tråden Hur kan man låta sina barn komma för sent till skolan?