Inlägg från: Insomniax |Visa alla inlägg
  • Insomniax

Hur kan man låta sina barn komma för sent till skolan?

Mina två (åk 1 & 4) barn kommer ALLTID försent, varje morgon, varje vecka och vad som känns som om varje dag påpekar deras lärare det. 

Anledningen? Vi bor i en by ca 1.5 mil ifrån skolan och de åker linjebuss dit. Skolan börjar 8:15, bussen stannar i närheten av skolan 8:15. De går upp till skolan vilket tar ca. 1.5-2 min, av med kläder max (!!) 30 sek.   
    De är alltså inne i klassrummet och på sin plats absolut senast 8:18.

3 minuter är orsaken till ett evigt rabalder om hur illa det är att de är SÅ SENA, och att de MISSAR SUPERVIKTIGT SKOLTID och LÄRANDE. Det de missar varje morgon är lärarens "God morgon!" samt ena hälften av uppropet, men ofta har klassen inte ens kommit så långt utan det är fortfarande spring.  

Mina barn tycker det är skitjobbigt att alltid komma sist och behöva känna sig sena och är måna om att inte störa när dem kommer, utan bara lugnt gå in och sätta sig.  

Vi har pushat för skolskjuts för de 7 stycken barn som bor här men det får vi inte igenom. Skolan är högst medveten om hur det ligger till men ändå ska det tjatas och påpekas - som om det är vårt fel. Skjutsa kan vi inte göra annat i nödfall (försovning, försenad buss etc.) då sambon börjar redan vid 6 och på mitt jobb fungerar det inte att vara 20+ min sen varje morgon. 

Så är det. Tråkigt då vi är måna om att komma i tid, men svårt att göra någonting åt i nuläget. 

• Insomniax
    Velmaja skrev 2015-11-17 18:53:04 följande:
    Förstår inte riktigt men varför kunde du inte köra? Varför skulle du bli 20 min sen varje morgon? Du kan väl åka tidigare?
    För 3 minuter - om ens det? Nej. 

Jag börjar 08:00 och behöver åka 7:35 som senast hemifrån, helst något tidigare så här års. Barnens buss går 7:55.
    För att jag ska kunna vara på jobbet klockan 08:00 samt skjutsa barn till skolan skulle vi behöva åka drygt 07:00.. barnen skulle då vara på plats cirka 1 h innan skolan början - detta om vi utgår ifrån att även jag ska komma i tid. Det känns inte rimligt.

tur & retur från skolan och hemmet 3 mil + 2.5 mil till jobbet, alltså en tur på cirka 50-60 min. Mina 20 minutrar var kanske onödig men hänvisas till de gånger (ganska ofta) som bussen varit inställd eller försenad, vilket vi får reda på via de som hoppar på vid tidigare stationer.  

En lösning hade varit fritids, men vi har testat det på den här skolan och jag har sedan dess valt att skona dem från det. Fullkomligt kaos. 3 minuter skadar inte, och som sagt, skolan vet hur det ligger till.. men verkar emellanåt tro att det är vi som styr bussen. Hjälper de till nämnvärt med att få tillbaka den tidigare skolbussen? Näpp. 
Svar på tråden Hur kan man låta sina barn komma för sent till skolan?