• Alexi

Hur kan man låta sina barn komma för sent till skolan?

Min dotter går i ettan. Hon har skolplikt och är nu på väg att börja lära sig vad det innebär med skolan och så småningom vuxenlivet, med ansvar, arbete med att lära sig, göra läxor, passa tider osv. Det är ju ett långt lärande men vi lägger grunden varje dag. En sådan självklar sak är att hon aldrig någonsin kommer för sent till skolan om vi kan påverka det (det händer ju kanske någon gång sådant man inte kan påverka).

Men jag får höra att det regelbundet är flera barn som kommer för sent till första lektionen och gör det trots tillsägelser av läraren, bland annat i veckobrev och på andra sätt tror jag.

Hur kan man som förälder låta sitt barn komma för sent till skolan och visa så dålig respekt gentemot läraren och klasskamraterna?

• Svar på tråden Hur kan man låta sina barn komma för sent till skolan?
  • Loriyana
    Fru Ve skrev 2015-11-16 22:49:26 följande:

Oj! Men hur gör ni på vintern om det är mycket snö? Går ni då?

Brukar inte snöa i Skåne :) Men skulle det vara full storm så tar vi bussen den dagen.
  • Hendriette
    alexias mamma skrev 2015-11-17 06:57:05 följande:

Vi kan vara 5 min sena ganska ofta. Det beror på om det är köer eller om det är fullt på buss el tunnelbana så vi inte får plats utan måste vänta på nästa. Och nej vi kan inte gå upp tidigare, barnen behöver få sova också.

Du har ingen aning om hur andra har det så sluta kritisera folk till höger och vänster

Om barnen behöver sova mer så får de väl gå och lägga sig tidigare, inte sova längre på morgonen. 
  • alexias mamma
    Hendriette skrev 2015-11-17 07:06:05 följande:
    Om barnen behöver sova mer så får de väl gå och lägga sig tidigare, inte sova längre på morgonen. 
    Är det sant!? Aha det har jag aldrig tänkt på *ironi*

Det jag menar är att andra människor inte har någon aning om hur andra lever och vad som gjort att man har det så. Vi tex har behövt gå hemifrån kl sju för att sen komma hem runt halv sju på kvällen. Då ska vi hinna göra läxor, äta, umgås, borsta tänder och läsa bok. Svårt att gå och lägga sig tidigare än åtta då
  • sextiotalist
    Fru Ve skrev 2015-11-16 22:49:26 följande:

Oj! Men hur gör ni på vintern om det är mycket snö? Går ni då?

Skåne, mellan Malmö och Lund. Här kommer det sällan de mängderna, dessutom är båda städerna i topp när det gäller cykelvägar.

I Malmö tar man halkbekämpningen på.cykelvägarna först.
  • Malla1

Min dotter är under utredning för hennes beteende. Tycker det är fel att dömma andra när ni inte har en aning om hur det är. Mina barn (har 4 stycken) går upp halv 6 på morgonen. Om jag vore en dålig förälder så borde mina andra barn oxå vara som henne men dom är inte ens i närheten ! Jag kämpar som ett svin för min dotters skull och hon har varit såhär ända den hon föddes. Hennes skola vet hur det ligger till och det är alltid morgonen som är värst. Så slyta döm andra föräldrar hela tiden när ni inte vet vad som ligger bakom...

• Hendriette
    alexias mamma skrev 2015-11-17 07:13:26 följande:
    Är det sant!? Aha det har jag aldrig tänkt på *ironi*

Det jag menar är att andra människor inte har någon aning om hur andra lever och vad som gjort att man har det så. Vi tex har behövt gå hemifrån kl sju för att sen komma hem runt halv sju på kvällen. Då ska vi hinna göra läxor, äta, umgås, borsta tänder och läsa bok. Svårt att gå och lägga sig tidigare än åtta då
    Om ni kommer ofta kommer 5 minuter försent så handlar det knappas om att ni måste gå upp jättemycket tidigare. Tunnelbanetågen går ofta. 
  • alexias mamma
    Hendriette skrev 2015-11-17 07:37:55 följande:
    Om ni kommer ofta kommer 5 minuter försent så handlar det knappas om att ni måste gå upp jättemycket tidigare. Tunnelbanetågen går ofta. 
    Du missade att vi måste ta en buss också? Som sagt, sluta döma andra människor när ni inte vet just deras historia
  • nevermind

Att komma försent fanns inte på kartan när jag var liten. Ingen var nånsin försenad, inte förrän ungarna blev struliga på högstadiet.
    Dagens föräldrar är slappa helt enkelt. Som lärare hade jag blivit helt bananas!!

• nevermind
    Malla1 skrev 2015-11-16 21:38:55 följande:

Det kan även bero på andra saker. Min dotter har en förmåga att komma försent på morgonen pga hennes dåliga morgon humör med väldiga utbrott vissa dagar som gör att vi inte kommer iväg snabbare, tar oss ungefär 15 min i vanliga fall att gå till skolan men vissa mornar har vi inte ens kommit hemifrån 10 minuter innan hon börjar. Så det är inte alltid förälderns fel att barnet kommer för sent!

Ja, det är det.
  • Malla1

Ja hoppar ur den här tråden nu så kan ju ni som är "bättre" föräldrar fortsätta döma andra utan att veta bakgrunden! Väldigt vanligt idag tyvärr. Men men lycka till med era perfekta vara i eran perfekta föräldraskap så ska jag som är en sån dålig förälder fortsätta kämpa med mitt barn som inte är som alla andra! Ha det bra

Svar på tråden Hur kan man låta sina barn komma för sent till skolan?