• Alexi

Hur kan man låta sina barn komma för sent till skolan?

Min dotter går i ettan. Hon har skolplikt och är nu på väg att börja lära sig vad det innebär med skolan och så småningom vuxenlivet, med ansvar, arbete med att lära sig, göra läxor, passa tider osv. Det är ju ett långt lärande men vi lägger grunden varje dag. En sådan självklar sak är att hon aldrig någonsin kommer för sent till skolan om vi kan påverka det (det händer ju kanske någon gång sådant man inte kan påverka).

Men jag får höra att det regelbundet är flera barn som kommer för sent till första lektionen och gör det trots tillsägelser av läraren, bland annat i veckobrev och på andra sätt tror jag.

Hur kan man som förälder låta sitt barn komma för sent till skolan och visa så dålig respekt gentemot läraren och klasskamraterna?

• Svar på tråden Hur kan man låta sina barn komma för sent till skolan?
  • Tuss 1
    nevermind skrev 2015-11-17 08:20:17 följande:

Att komma försent fanns inte på kartan när jag var liten. Ingen var nånsin försenad, inte förrän ungarna blev struliga på högstadiet.

Dagens föräldrar är slappa helt enkelt. Som lärare hade jag blivit helt bananas!!

Jag med fast vad kan lärarna göra när merparten av lärare själva är sena? Lär barnen att komma i tid men vuxna kan strunta i det. Jag är besatt av tider och mina barn lär bli likadana. Men min äldsta säger det gööör inget om man är sen. Det är måååånga som är sena och läraren är alltid sen!

Jag brukar svara att det inte spelar någon roll eftersom vi alltid är i tid. Men ärligt talat är det väldigt svårt att få henne att tycka som jag. Detta är ett problem och jag tänker ta upp det på utvecklingssamtalet. Med risk för att kränka läraren då. Folk är ju som bekant lätta att kränka idag.
  • Olivine
    Loriyana skrev 2015-11-16 22:48:27 följande:
    Bor i Malmö. Dottern var djupt olycklig i skolan och om sanningen ska fram är skolorna i Malmö rätt problematiska. Så tar henne till Lund istället. Eftersom jag själv valt att flytta henne pga mobbningen, så får hon inte busskort. Jag är ensamstående mamma med låg inkomst. Busskort för oss båda hade kostat 1600kr i månaden.

Så jag cyklar. Vad gör man inte för sina barn? Hon älskar sin nya skola och lär sig betydligt mer.

Men ja, det är tufft. Men jag lever för DN tjejen och skulle göra vad som helst för att hon ska ha det bra.
    Vilken supermamma du är! {#emotions_dlg.flower}
  • Duckan

Vi hade väldigt svårt att komma i tid i åk. Dottern är inte en morgonmänniska alls och ofta sket sig något strax innan det var dags att gå. Utbrott och trassel. Jag var svettig många gånger innan vi var på plats i skolan.
    Det spelade ingen roll att vi la fram kläder på kvällen, bestämde vad som skulle ätas till frukost, gick upp tidigare. Det var alltid de sista 10 min som var avgörande.
    Nu i åk 2 kommer vi in på håret till det ringer in. Det går alltså framåt.

• Förväntanstid
    Malla1 skrev 2015-11-17 07:31:37 följande:

Min dotter är under utredning för hennes beteende. Tycker det är fel att dömma andra när ni inte har en aning om hur det är. Mina barn (har 4 stycken) går upp halv 6 på morgonen. Om jag vore en dålig förälder så borde mina andra barn oxå vara som henne men dom är inte ens i närheten ! Jag kämpar som ett svin för min dotters skull och hon har varit såhär ända den hon föddes. Hennes skola vet hur det ligger till och det är alltid morgonen som är värst. Så slyta döm andra föräldrar hela tiden när ni inte vet vad som ligger bakom...

Ta INTE åt dig. En del har inget som helst begrepp om vad det kan innebära att ha ett barn som inte följer de vanliga "reglerna" Jag har bara två barn men det känns ofta som att de tar energi som 4 st. En är under fördjupad utredning. Det viktiga är faktiskt att orka med i längden eftersom man ofta (i alla fall jag) känner att jag är på gränsen till utbrändhet då jag vill vara ALLA till lags (inte komma sent och liknande). Heder till dig som försöker, och TUR att du orkar.
  • Elsis

Vi kommer ibland i sista sekund, beroende på att bussen är sen, mitt barn går i förskoleklass och får därför inte skolskjuts. Vår buss går en gång i timmen, så inte möjligt att åka tidigare heller, för då skulle jag, förkoleklassbarnet och två yngre syskon få stå på skolgården ca en timme och vänta innan skolan börjar. Nästa år blir det skolskjuts, så då försvinner problemet.

• Duckan

Tillägger att det är inte så att jag och hennes pappa tycker att det är okej att komma sent. Vi hade många och långa samtal om detta med henne. Utbrotten handlade ofta om att hon inte ville gå till skolan alls tyvärr. (Ingen allvarlig bakomliggande orsak, bara så mycket roligare att hänga med oss på jobbet så som hon kunde få göra i nollan och på fsk ibland.)

• Dixie
    alexias mamma skrev 2015-11-17 06:57:05 följande:

Vi kan vara 5 min sena ganska ofta. Det beror på om det är köer eller om det är fullt på buss el tunnelbana så vi inte får plats utan måste vänta på nästa. Och nej vi kan inte gå upp tidigare, barnen behöver få sova också.

Du har ingen aning om hur andra har det så sluta kritisera folk till höger och vänster

På vilket sätt är det ok att ni ofta kommer för sent, vilket innebär att det stör undervisningen och stör både lärare och elever? 

Om ni ofta kommer försent, får ni ju gå hemifrån 5 min tidigare - och gå och lägg barnen tidigare, så är det inget problem! 
  • Nenne666
    nevermind skrev 2015-11-17 08:20:17 följande:

Att komma försent fanns inte på kartan när jag var liten. Ingen var nånsin försenad, inte förrän ungarna blev struliga på högstadiet.
    Dagens föräldrar är slappa helt enkelt. Som lärare hade jag blivit helt bananas!!

Jag håller med dig. Det handlar nog mest (eller väldigt ofta iaf) om slappa föräldrar som inte har någon lust att gå upp på morgonen. Men att skylla på barnen, väder och på bussarna ser ju bättre ut. Det är synd om dessa barn, det ju hemskt att komma insläntrande sent in i ett klassrum. Vet ju själv hur det är att vara sen, varför utsätta sina barn för det?
  • Nenne666
    Malla1 skrev 2015-11-17 08:40:16 följande:

Ja hoppar ur den här tråden nu så kan ju ni som är "bättre" föräldrar fortsätta döma andra utan att veta bakgrunden! Väldigt vanligt idag tyvärr. Men men lycka till med era perfekta vara i eran perfekta föräldraskap så ska jag som är en sån dålig förälder fortsätta kämpa med mitt barn som inte är som alla andra! Ha det bra

Det handlar inte om att vara en perfekt förälder, det handlar om något så simpelt som att passa tiderna till skolan. Vad är det att bli upprörd över? Gå upp 1 timma tidigare, förbered allt kvällen innan och gå hemifrån 15 minuter innan ni brukar gå hemifrån, så kan ni omöjligt bli sena och störa arbetsron för hela klassen. Ditt barn slipper också gå igenom det pinsamma med att komma sent-jämt. Självklart så går det att lösa, vare sig det handlar om humör, diagnos, trötthet eller annat. Anpassa dig till omständigheterna så kommer du att kunna lämna ditt barn i tid :).
  • Malla1

Det är.inte säkert man kan gå hemifrån 5 minuter tidigare, och dom sagt mina barn vaknar halv 6 så det är inte det som är problemet.

Svar på tråden Hur kan man låta sina barn komma för sent till skolan?