• Alexi

Hur kan man låta sina barn komma för sent till skolan?

Min dotter går i ettan. Hon har skolplikt och är nu på väg att börja lära sig vad det innebär med skolan och så småningom vuxenlivet, med ansvar, arbete med att lära sig, göra läxor, passa tider osv. Det är ju ett långt lärande men vi lägger grunden varje dag. En sådan självklar sak är att hon aldrig någonsin kommer för sent till skolan om vi kan påverka det (det händer ju kanske någon gång sådant man inte kan påverka).

Men jag får höra att det regelbundet är flera barn som kommer för sent till första lektionen och gör det trots tillsägelser av läraren, bland annat i veckobrev och på andra sätt tror jag.

Hur kan man som förälder låta sitt barn komma för sent till skolan och visa så dålig respekt gentemot läraren och klasskamraterna?

• Svar på tråden Hur kan man låta sina barn komma för sent till skolan?
  • Dixie
    Malla1 skrev 2015-11-17 09:24:25 följande:

Det är.inte säkert man kan gå hemifrån 5 minuter tidigare, och dom sagt mina barn vaknar halv 6 så det är inte det som är problemet.

varför kan du inte gå hemifrån 5 min tidigare!? 
  • S c h n a

Det är nog få som struntar i att komma i tid och desto fler som bara inte får ihop det på morgonen, och att det är lika rörigt i huvudet därav upprepandet morgon efter morgon.

Förra året var det många klasskompisar som konstant kom försent, och som halvsprang in med sina kostym-/dräkt-/mysbyxeklädda genomstressade föräldrar. Nu ett år senare verkar de flesta ha nött in fungerande rutiner, men det såg ut att vara lättare sagt än gjort för väldigt många yrkesarbetande/studerande mammor och pappor till nyblivna skolbarn.

• Nenne666
    Duckan skrev 2015-11-17 09:11:10 följande:

Tillägger att det är inte så att jag och hennes pappa tycker att det är okej att komma sent. Vi hade många och långa samtal om detta med henne. Utbrotten handlade ofta om att hon inte ville gå till skolan alls tyvärr. (Ingen allvarlig bakomliggande orsak, bara så mycket roligare att hänga med oss på jobbet så som hon kunde få göra i nollan och på fsk ibland.)

Då har ni ju missat att vara konsekventa från början och hade väl kanske en slapp inställning till förskoleklassen? Det är väl då man introducerar barnen inför vad skolplikten innebär. Hur kan ert barn tro att det finns andra alternativ till skolan? Det är ju något som ligger på er föräldrar.
  • Duckan

Nenne666, för att i nollan så var det inte skolplikt. Det är ju inte så att vi har sagt ja till det en enda gång sedan skolplikten trädde in så du behöver inte haka upp dig på det.
    Och som sagt, vi har inte detta problem i åk 2.

• Duckan
    Förra året var det många klasskompisar som konstant kom försent, och som halvsprang in med sina kostym-/dräkt-/mysbyxeklädda genomstressade föräldrar. Nu ett år senare verkar de flesta ha nött in fungerande rutiner, men det såg ut att vara lättare sagt än gjort för väldigt många yrkesarbetande/studerande mammor och pappor till nyblivna skolbarn.

Så var det nog lite i vår klass.
  • alexias mamma
    Dixie skrev 2015-11-17 09:13:33 följande:
    På vilket sätt är det ok att ni ofta kommer för sent, vilket innebär att det stör undervisningen och stör både lärare och elever? 

Om ni ofta kommer försent, får ni ju gå hemifrån 5 min tidigare - och gå och lägg barnen tidigare, så är det inget problem! 
    Men har jag sagt att det är ok? Det spelar för övrigt ingen roll om vi går hemifrån 5 min tidigare. Vi tar buss i 10 min och sen ska det passas in med t-bana i 30 min. Tyvärr kan jag ej heller styra om det är köer eller ej på morgonen.

Ang att gå och lägga sig tidigare har jag redan svarat på i ett annat inlägg. Drar mig nu ur denna tråd
  • Nenne666
    Duckan skrev 2015-11-17 09:43:50 följande:

Nenne666, för att i nollan så var det inte skolplikt. Det är ju inte så att vi har sagt ja till det en enda gång sedan skolplikten trädde in så du behöver inte haka upp dig på det.
    Och som sagt, vi har inte detta problem i åk 2.

Måste det vara skolplikt för att introducera barnen inför det som ska kommas skall?
  • Nenne666
    Duckan skrev 2015-11-17 09:45:08 följande:

Så var det nog lite i vår klass.

Okej! Så ju fler som inte kan hålla tiderna, desto mer okej? OKEJ!
  • Duckan

Nenne666, absolut inte och det är inte så att hon fick vara ledig hur ofta som helst, men det har hänt nån enstaka gång under åren på fsk och i nollan. Även på studiedagar osv brukar hon få vara med oss på jobbet.
    Jag ursäktar inte att vi har kommit för sent eller påstår att det är rätt på något sätt, jag har bara sagt att för oss var det svårt att komma i tid i åk 1.

• RockingSkåne
    Malla1 skrev 2015-11-16 21:38:55 följande:

Det kan även bero på andra saker. Min dotter har en förmåga att komma försent på morgonen pga hennes dåliga morgon humör med väldiga utbrott vissa dagar som gör att vi inte kommer iväg snabbare, tar oss ungefär 15 min i vanliga fall att gå till skolan men vissa mornar har vi inte ens kommit hemifrån 10 minuter innan hon börjar. Så det är inte alltid förälderns fel att barnet kommer för sent!

Jo faktiskt....
Svar på tråden Hur kan man låta sina barn komma för sent till skolan?