Inlägg från: Duckan |Visa alla inlägg
  • Duckan

Hur kan man låta sina barn komma för sent till skolan?

Vi hade väldigt svårt att komma i tid i åk. Dottern är inte en morgonmänniska alls och ofta sket sig något strax innan det var dags att gå. Utbrott och trassel. Jag var svettig många gånger innan vi var på plats i skolan.
    Det spelade ingen roll att vi la fram kläder på kvällen, bestämde vad som skulle ätas till frukost, gick upp tidigare. Det var alltid de sista 10 min som var avgörande.
    Nu i åk 2 kommer vi in på håret till det ringer in. Det går alltså framåt.

• Duckan

Tillägger att det är inte så att jag och hennes pappa tycker att det är okej att komma sent. Vi hade många och långa samtal om detta med henne. Utbrotten handlade ofta om att hon inte ville gå till skolan alls tyvärr. (Ingen allvarlig bakomliggande orsak, bara så mycket roligare att hänga med oss på jobbet så som hon kunde få göra i nollan och på fsk ibland.)

• Duckan

Nenne666, för att i nollan så var det inte skolplikt. Det är ju inte så att vi har sagt ja till det en enda gång sedan skolplikten trädde in så du behöver inte haka upp dig på det.
    Och som sagt, vi har inte detta problem i åk 2.

• Duckan
    Förra året var det många klasskompisar som konstant kom försent, och som halvsprang in med sina kostym-/dräkt-/mysbyxeklädda genomstressade föräldrar. Nu ett år senare verkar de flesta ha nött in fungerande rutiner, men det såg ut att vara lättare sagt än gjort för väldigt många yrkesarbetande/studerande mammor och pappor till nyblivna skolbarn.

Så var det nog lite i vår klass.
  • Duckan

Nenne666, absolut inte och det är inte så att hon fick vara ledig hur ofta som helst, men det har hänt nån enstaka gång under åren på fsk och i nollan. Även på studiedagar osv brukar hon få vara med oss på jobbet.
    Jag ursäktar inte att vi har kommit för sent eller påstår att det är rätt på något sätt, jag har bara sagt att för oss var det svårt att komma i tid i åk 1.

• Duckan
    Okej! Så ju fler som inte kan hålla tiderna, desto mer okej? OKEJ!

Haha, men du är ju mer än lovligt jobbig nu. Nej, inte okej alls, men det som beskrevs ovan stämde nog på flera i vår klass. Okej.
  • Duckan

Nenne666, tack, det har det. Vi bommar inte tiden, men är inte heller där i god tid.
    Vi jobbar med det och vill absolut inte lära dottern att det är okej att komma sent. Det är inte så vi själva är uppfostrade eller så vi sköter våra jobb.

• Duckan

Alexi, vi jobbar inte skift. Skolan börjar 8.15 och vi 8.30. Är vi i tid till skolan så hinner vi till jobbet.

• Duckan

Jag ser också till att vara klar innan det är dags att få liv i dottern så att mitt fokus kan ligga på att få henne klar för avgång. Annars skulle vi irra runt och bara vara sura och stressade.

• Duckan

Alexi, schema eller ej, om något oförutsett händer så spricker det ju ändå?
    Jag var mästare på dessa tidsscheman som ung, men med en dotter som kunde komma på att trilskas 3 min innan avgång så sprack det ju ändå. Fortfarande ursäktar jag inte sen ankomst, men det gör det svårt att klara schemat om det skiter sig i sista minuten.

• Duckan

Alexi, nej men det är ju det som är det trixiga, man vet aldrig när de ska till och trilskas och i denna trådens början lämnades föga utrymme ens för att det kan hända nån gång i veckan för oss med trilskiga barn 

Svar på tråden Hur kan man låta sina barn komma för sent till skolan?