Inlägg från: Rocket Mania |Visa alla inlägg
  • Rocket Mania

Hur kan man låta sina barn komma för sent till skolan?

Det är respektlöst mot alla iblandade att komma försent. Men vissa personer verkar tycka att det är helt ok att alltid vara lite "charmigt sen" och smittar av detta på sina barn. Jag tror inte de fattar hur enormt irriterande det är med folk som kommer sent eftersom de alltid är sena själva och därmed alltid slipper märka hur det är.

Det är oftast samma personer som kommer sent jämt. Från första till sista klass. Respektlösa *valfritt fult ord*

• Rocket Mania
    Tuss 1 skrev 2015-11-17 08:45:38 följande:
    Jag med fast vad kan lärarna göra när merparten av lärare själva är sena? Lär barnen att komma i tid men vuxna kan strunta i det. Jag är besatt av tider och mina barn lär bli likadana. Men min äldsta säger det gööör inget om man är sen. Det är måååånga som är sena och läraren är alltid sen!

Jag brukar svara att det inte spelar någon roll eftersom vi alltid är i tid. Men ärligt talat är det väldigt svårt att få henne att tycka som jag. Detta är ett problem och jag tänker ta upp det på utvecklingssamtalet. Med risk för att kränka läraren då. Folk är ju som bekant lätta att kränka idag.
    Jag har 3 barn i 3 olika skolor och har aldrig varit med om att lärarna är sena (utom på de där extrema snödagarna när resten av Stockholm också står still).
  • Rocket Mania

Varför ska folk alltid vara så himla lättkränkta och ta åt sig för saker som inte gäller dom själva?

Alla kommer förmodligen försent någon gång. Dåligt väder, missade kommunikationer, bortglömd väckarklocka, tappade tänder, försvunna nycklar osv sätter käppar i hjulen och vips är man lite sen. Men att detta händer varje dag eller ens varje vecka är en helt annan sak och det är mest troligt detta som TS skriver om. 

• Rocket Mania
    Tuss 1 skrev 2015-11-17 15:18:16 följande:
    Så bra då finns det hopp. Mina kompisar i Stockholm har uttryckt sig annorlunda. Så jag antar att det är olika även där.
    Naturligtvis ser det olika ut. Jag ville bara påpeka att det absolut inte ser ut som du verkade tro överallt i skolSverige
  • Rocket Mania
    ABC73 skrev 2015-11-18 09:47:39 följande:

Sonens lärare har på lugn klassisk musik och låter barnen läsa lite själva eller jobba med något arbetsblad första stunden på dagen. På så sätt hinner hon hälsa på alla barn i lugn och ro, även om någon är en aning sen, och alla hinner landa lite innan skoldagen drar igång.

Det är många barn som har en bits resväg, och det är inte alltid som bussar, tunnelbanor och allt annat klaffar.

Tycker att hon hittat ett bra sätt som gör att några minuters försening inte stör undervisningen.

Det jag kan tycka är att de barn som har föräldrar som inte tycker det är så viktigt att passa tider faktiskt missar den lugna och trevliga starten på dagen.
Svar på tråden Hur kan man låta sina barn komma för sent till skolan?