Inlägg från: Tuss 1 |Visa alla inlägg
  • Tuss 1

Hur kan man låta sina barn komma för sent till skolan?

En sak jag har reagerat på är att läraren alltid är 5-10 min sen. Enligt mig ska läraren vara i klassrummet när det ringer in. Annars lär man ut fel signaler.

Detta har jag dessutom hört är vanligt på många håll.

• Tuss 1
    nevermind skrev 2015-11-17 08:20:17 följande:

Att komma försent fanns inte på kartan när jag var liten. Ingen var nånsin försenad, inte förrän ungarna blev struliga på högstadiet.

Dagens föräldrar är slappa helt enkelt. Som lärare hade jag blivit helt bananas!!

Jag med fast vad kan lärarna göra när merparten av lärare själva är sena? Lär barnen att komma i tid men vuxna kan strunta i det. Jag är besatt av tider och mina barn lär bli likadana. Men min äldsta säger det gööör inget om man är sen. Det är måååånga som är sena och läraren är alltid sen!

Jag brukar svara att det inte spelar någon roll eftersom vi alltid är i tid. Men ärligt talat är det väldigt svårt att få henne att tycka som jag. Detta är ett problem och jag tänker ta upp det på utvecklingssamtalet. Med risk för att kränka läraren då. Folk är ju som bekant lätta att kränka idag.
  • Tuss 1
    Rocket Mania skrev 2015-11-17 11:39:03 följande:

Jag har 3 barn i 3 olika skolor och har aldrig varit med om att lärarna är sena (utom på de där extrema snödagarna när resten av Stockholm också står still).

Så bra då finns det hopp. Mina kompisar i Stockholm har uttryckt sig annorlunda. Så jag antar att det är olika även där.
  • Tuss 1
    ciann skrev 2015-11-17 15:03:38 följande:

Jag har ett barn i ettan och vi kommer ofta försent. Det beror på att mitt barn har ett sånt fasligt morgonhumör som vi måste hantera lågaffektivt, vilken ibland kan ta tid. Vi har i samråd med skolan kommit fram till att det är bättre att barnet äter frukost i lugn och ro (utan utbrott), än att vi kommer i tid. 

Jag har ingen aning om vad detta innebär. Så jag vet inte om min åsikt är konstig. Min 5åring är iaf jäkligt seg på morgonen och om man är stressad blir han arg. Jag har inte sagt åt min arbetsgivare att jag måste flexa utan har löst det genom att väcka honom ca 40min tidigare. Då hinner han lunka på och äta utan att bli på tvären.
  • Tuss 1
    Rocket Mania skrev 2015-11-17 15:24:55 följande:

Naturligtvis ser det olika ut. Jag ville bara påpeka att det absolut inte ser ut som du verkade tro överallt i skolSverige

Tack fast det har jag iofs aldrig trott. Jag är bara av den bestämda åsikten att alla lärare i hela Sverige ska vara i klassrummet när det ringer in. Alltså det ska inte spela någon roll om man går i skolan på Östermalm eller i Botkyrka.
  • Tuss 1
    ciann skrev 2015-11-17 15:30:48 följande:

Så bra att du har hittat en lösning som fungerar för dig och ditt barn!

Vi jobbar för en lösning som fungerar för oss, efter våra förutsättningar, med ett explosivt barn. 

Ja det fungerar fint. Än sålänge kanske jag ska tillägga. Hoppas att du förstod att jag inte ville vara spydig. Är snarare intresserad av vad det handlar om. Hade inte hört talas om detta tidigare.
  • Tuss 1
    Hypnotica skrev 2015-11-17 15:38:21 följande:

Affekt = Upplevelsen av en känsla.

Ett lågaffektivt bemötande är alltså bemöta någon så neutralt som möjligt för att skapa lugn och kontroll.

www.hejlskov.se/lowarousal.html

Du ger själv ett bra exempel på det, din femåring reagerar med ilska om du är stressad.

Ah tack för svaret och länken.
  • Tuss 1
    mammalovis skrev 2015-11-17 18:59:06 följande:

Hos oss sker ringningen några minuter INNAN lektionen börjar så både elever och lärare kan vara på plats i tid ...

Smart! Undra varför de inte gör så här. Ska kolla upp det.
Svar på tråden Hur kan man låta sina barn komma för sent till skolan?