• mammaSöt

BF Augusti - Sista 10 veckorna..

Gravid Hej alla vackra gravida Augusti mammor!!!

Tycker de Augustitrådar som finns är under all kritik och folk verkar bara umgås via FB! Tänkte se om det verkligen inte finns några fler än jag som vill följas åt de sista ca 10 veckorna av graviditeten här på Familjeliv?!

Det spelar ingen roll vart du bor, ålder eller hur många eventuella syskon barnet har hemma!

* Hur mår ni?
    * Vad köper ni?
    * Hur inreder ni?
    * Hur packar ni bb väskan? och När gör ni det?
    * Snitt eller vaginal förlossning?
    * Hur snart vill ni ta emot besök efter förlossningen?
    * Oroar ni er?

Hjärta ÄNTLIGEN SOMMAR {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-08-13 19:58
    www.familjeliv.se/forum/thread/73791435-forsta-aret-med-vara-augusti-barn

Länk till vår fortsättningstråd !
  • Svar på tråden BF Augusti - Sista 10 veckorna..
  • hillevie90

Hej allihopa! Tänkte att jag skulle hoppa in här då jag har BF 22/8. Är alltså i vecka 32 (31+2), första graviditeten och har inte tagit reda på könet :).

* Hur mår ni?
    Jag mår förvånansvärt bra, känner visserligen smärta i ryggen större delen av dygnen men inget som är extremt enligt mig även fast det vissa dagar är svårt att resa sig ur sängen så vet jag att när jag väl hittar något att göra så ignorerar jag det onda :).

* Vad köper ni?
    Vi har köpt spjälsäng + madrass, täcke och kudde, lite kläder, ett väggskötbord, 2 paket blöjor, har beställt vagn och babyskydd.
    Ska även köpa spjälsängsskydd, vagntäcke + kudde, påslakan, lite mer kläder, babysitter och lite smått som någon napp och nappflaska.

* Hur inreder ni?
    Eftersom vi bor i en tvåa, så kommer bebis få dela sovrum med oss men kommer göra i ordning en del av rummet till bebis där spjällsängen och en färgglad hög byrå kommer få stå. Vill även sy i ordning "vimplar" i olika färger och olika motiv att hänga på väggen vid spjällsängen. 

* Hur packar ni bb väskan? och När gör ni det?
    BBväskan har jag knappt börjat tänka på men kommer försöka packa den när jag har valt kläder till bebis att åka hem i och vad jag vill ha med mig. Dock så vill jag ha det klart senast vecka 36 helst.

* Snitt eller vaginal förlossning?
    Jag vill absolut ha vaginal förlossning då jag är livrädd för att någon ska skära i mig. Men behöver jag kejsarsnitt så är det så.

* Hur snart vill ni ta emot besök efter förlossningen?
    Jag vill inte ha besök alls på bb utan jag vill få komma hem i lugn och ro och sedan kan släktingar få kika förbi. BB ska vara för mig bebis och pappan inga andra :).
    Vill kunna få känna av den nya lilla familjen utan spring av andra som faktiskt kommer få chans att träffa bebis snart ändå.

* Oroar ni er?
    Vissa dagar oroar jag mig mer än andra, kan få för mig att något är fel men lugnar mig genom att lägga mig på rygg och buffa lite på magen eftersom bebis alltid svarar på detta genom att buffa tillbaka :). Jag är däremot lite orolig inför förlossningen då jag inte tycker om smärta men är även livrädd för nålar så jag är lite skeptisk mot ryggmärgsbedövningen då jag har sett den nålen, men är väl säkert inget man tänker på när man väl är där. 

Angående ont i revbenen så är det inget jag känner av ännu, kanske ligger bebis långt ner. Känner mig ganska stor nu men andra säger att jag är "liten" för att vara i vecka 32. Förra gången på MVC var jag i vecka 31 och hade då magmått på 27. Ska dit igen om 1 vecka alltså i vecka 33 ska bi intressant och se hur mycket det växt nu då jag känner mig mycket större redan. Vad har ni för magmått?

Ha en bra sommar allihopa och hoppas att vädret är på våran sida så vi får njuta massor av sista tiden!

• ebbozz

jag hade sf-mått 28 i v.30 lite litet eftersom det dessutom hade hoppat ner från övre kurvan till normal. ska dit på onsdag, får se vad som hänt då.

idag har jag förövrigt en sorgens dag, gråter mest hela tiden eftersom jag har varit tvungen att låta min äldsta hund få somna in. hon har varit min bästa vän och följeslagare i 10år. just nu vet jag inte hur sjutton man ska klara av sorgen och saknaden. grav.hormonerna gör väl inte det hela lättare

• amorosa

Hej! Hoppar gärna också in här. Har bf 4 aug och är i v 34+0 idag. Vi har en dotter som blir 2,5 när den lille föds. Vi väntar troligtvis en pojke och den här grav känns verkligen annorlunda mot första. Nog jobbigare eftersom man inte kan vila på samma sätt denna gången. Men jag mår generellt ganska bra.

Vi har knappt köpt nåt eftersom vi har allt kvar från dottern. Bara en filt och lite pojkkläder. Ska köpa en adapter till babyskyddet så vi kan ha den i vanliga vagnen. Saknade det till dottern.

Lilleman ligger med huvudet ner, men är inte fixerad. Han är alltid på höger sida av magen av någon anledning. Han trycker gärna upp under revbenen på den sidan, så det stör mig ofta.

Jag är inne på tredje semesterveckan ensam med dottern nu, men ska jobba nästa vecka. Sen är jag föräldraledig efter den veckan och mannen har semester. På tor-fre ska jag, dottern och hennes mormor ta tåget till Gbg och bara mysa. (Bor i Skåne.)

♥Alice föddes 2012-02-08♥
  • PernillaWaxin
    ebbozz skrev 2014-06-23 21:03:21 följande:

jag hade sf-mått 28 i v.30 lite litet eftersom det dessutom hade hoppat ner från övre kurvan till normal. ska dit på onsdag, får se vad som hänt då.

idag har jag förövrigt en sorgens dag, gråter mest hela tiden eftersom jag har varit tvungen att låta min äldsta hund få somna in. hon har varit min bästa vän och följeslagare i 10år. just nu vet jag inte hur sjutton man ska klara av sorgen och saknaden. grav.hormonerna gör väl inte det hela lättare

:( oj vad tråkigt. Förstår sorgen det är absolut inte lätt att låta sitt djur/ bästevän som de blir somna in. Du ska självklart sörja och gråta om du vill och känner för det det kan bli lättare att släppa taget då. Du kommer må bättre sen men det kommer ta ett litet tag men försök stt göra nått kul snart så du inte deppar ihop det mår inte du eller bebisen bra av.

Kramar
  • amorosa

Ebbozz: fy vad jobbigt. Har själv en katt på 17 år som jag snart måste besluta h6r jag ska göra med, då hon nog inte mår så bra... Så svårt beslut.

• hillevie90
    ebbozz skrev 2014-06-23 21:03:21 följande:

Ja alltså jag har legat 2 cm mindre än veckan jag har varit i så i vecka 23 var jag 21 och i vecka 25 var jag 23 och vecka 27 var jag 25 så om jag skulle följt kurvan borde jag ha legat i vecka 31 på 29 känns det som. Men ja är ju inte så jättestor skillnad på 29 och 27 cm men hoppas bara på att bebis växer som bebis ska :).

Usch! lider med dig, har själv hund och två katter vet inte vad jag skulle göra om något hände dem. Men ibland måste man ta svåra beslut synd bara att det ska få lov att vara vid tidpunkter som ska vara lyckligare än någonsin. Hoppas du tar dig igenom sorgen på ett bra sätt och att du har nära och kära hos dig som förstår att sorgen kan kännas mycket mer nu än vad det kanske gjort utan gravidhormoner.
  • Louiiise

När packar ni bb väskan och vad är viktigaste att packa ner? Bf 19/8 första :)

• amorosa
    Louiiise skrev 2014-06-24 19:40:28 följande:

Jag ska snart packa tror jag. Bf 4 aug. Tror bebisen kommer tidigare än bf. Fick tips om att låta mannen packa väskan eftersom det lär vara han som ska hitta i den när det är dags. Men jag ska själv ta fram allt som ska med. Sen får han lägga ner det i väskan.

Det vi kommer att packa är:

Två bodies 50

Två byxor 50

En body 56

Byxor 56

strumpor

filt

babynest

till mig:

trosor

amningsbh

amningslinne

ev morgonrock o inneskor

amningsinlägg

tvål o shampo

deo

lypsyl

purelan

nåt till mannen att äta?

Det är vad jag känner är viktigast just nu. Vet att de har det mesta på plats, så ingen panik om man glömmer nåt. Vi har inte så långt hem heller så mannen kan köra hem och hämta.
  • auapower
    Louiiise skrev 2014-06-24 19:40:28 följande:

Jag packade BB-väskan den första maj förra gången, sonen var beräknad till 26 maj :) denna gången har jag inte ens tänkt tanken på att packa BB-väskan ;) det måste väl bli någon gång i juli nu eftersom jag har BF 7 augusti haha :P
    Jag tog med mig såååå mycket onödigt förra gången! Så denna gången ska jag inte packa mycket alls.

Till bebisen:
    * En body stl 50
    * En body stl 56
    * Ett par byxor stl 50
    * Ett par byxor stl 56
    * Ett par strumpor
    * Två mössor
    * Babyfilt/Snutte

Till mig:
    * Mysbyxor
    * Amnings-BH
    * Amningslinne
    * Typ 3 par trosor (man vet ju inte hur mycket man blöder, och de där nättrosorna är INGET att ha :/ )
    *2 par stumpor, mer kläder behöver man egentligen inte, mestadels har man ju på sig sjukhusrocken, jättesmidig :P
    * Amningsinlägg
    * Hygienartiklar - typ tandborste, tandkräm, deo, lyspsyl (är ett måste!!!), intimtvål (inte så lockande att tvätta rent med parfymerad tvål direkt) och schampoo :)
    * Någon korsordstidning eller annat kul att roa sig med medan bebis sover, eller redan på förlossningen om man blir igångsatt eller så :)

Tänk på att packa något lätt att äta till pappan också, det kan bli långdraget på förlossningen, och man kanske inte vill att han ska springa iväg till cafeterian mitt i allt. Gör en typ pastasallad eller något att ta med, som går att äta kallt :)
    **
  • PernillaWaxin

Jag tror jag kommer packa bb väskan i början av Augusti har bf 23/8.

Lepsyl, hygienartiklar, kläder till mig och bebisen, amningsinlägg, kamera, kexchoklad, samarin ( får lätt sura uppstötningar ???? )

Tror att jag slänger ner ett ombyte till mannen oxå och en deo ;)

Jag vill inte ha med onödiga saker utan det viktigaste för mig har varit leosylen, kläderna att åka hem i för mig och bebisen och hygienartiklar ( tandborste, tandkräm, tvål, schampoo, balsam, lotion även en hårborste tofsar, tops och deo

Svar på tråden BF Augusti - Sista 10 veckorna..