Inlägg från: auapower |Visa alla inlägg
  • auapower

BF Augusti - Sista 10 veckorna..

Hej! Hoppar in här från "original-BF-Augusti-tråden", lite tråkigt när alla försvann till fb!

Jag är i v.32+2 nu, det är ju bara 53 dagar kvar!!! Oroar mig inför att det inte kommer finnas tillräckligt med personal på BB när det är vår tur, men min barnmorska lugnade mig lite i onsdags med att de inte har fått någon sådan information från vårt närmsta BB, och det får dem om det skulle krisa sa han. Men en viss oro ligger ju fortfarande och gnager!

Annars mår jag bra, har halsbränna om kvällarna och natten vilket är irriterande, men dagarna går bra Glad
    Har idag varit på Ikea och köpt ny säng, vår gamla var från 90-talet och ärvd, och fyfasen vad skönt det ska bli att sova i en bra säng i natt! Men oj vilka sammandragningar och ont i fogarna jag fick av "besöket", hoppas det lugnar sig snart!

** <3 Love juni -13 * <3 * BF augusti -14 <3 **
  • auapower
    mammaSöt skrev 2014-06-16 12:04:03 följande:
    Köpte ni något mer? Ska till IKEA ikväll och vill bara åka dit en gång :) Deras små tvättlappar/handdukar är bästa som finns för allt babykräk så brukar köpa en 20-30 st par barn! Perfekt att ha som skydd när man byter blöja dessutom och bara kasta när de blir för ... ofräscha! Någon som har eller har haft deras spjälsängsskydd? ok?
    Nja, ingenting till bebis faktiskt Tungan ute eftersom storebror bara är ett år så har vi det mesta kvar från honom. Ja kräkhanddukarna är underbara!! Packade alltid ner några i skötväskan inför varje resa någonstans, även om man bara skulle till ica! Flört
    Jag har deras spjälsängsskydd åt storebror, men har en gammal spjälsäng från 70-talet så den passar inte riktigt.. han får lätt ut fötterna i alla fall Obestämd

Jag älskar Ikeas dra-på-lakan till spjälsäng, så enkelt att bädda med! 

Plastad frotté har jag alltid haft, både i sängen, i vagnen och på en filt på golvet när det ska luftas. Bara att slänga i tvätten. Inte kul om bebis kräks i vagnen och du får slänga in hela madrassen i tvätten, och innan den är torr så är det dags för nästa promenad.. Det samma med sängen, blöjor kan läcka, gärna när de börjar sova hela nätterna (vilket storebror alltid gjort här, vi fick väcka honom för nattamål och blöjbyte från start) och istället för att behöva tvätta hela madrassen så var det bara dra-på-lakanet och frottén som tvättades, jag har säkert 6 frottéer i olika storlekar här hemma Flört köper dem på Ullared, billigt och bra! 
  • auapower

Kanske ska svara på frågorna i ts med Tungan ute

BF 7/8

* Hur mår ni?
    Jag mår bra, halsbränna, men annars som vanligt när jag inte är gravid, skönt med två bra graviditeter, snälla pojkar jag har Tungan ute

* Vad köper ni?
    Vi har köpt en tvillingvagn och en liggdel till vagnen, det blev en Bozz Allround, verkar bra Glad så har jag väl köpt någon "BB-body" och "BB-mössa" åt lillebror, så att han får någonting som inte varit storebrors Tungan ute Annars har jag allt sedan innan.

* Hur inreder ni?
    Lillebror kommer få sova i en vagga jämte min säng de första månaderna, sen kommer han flyttas över till storebrors rum, så jag inreder knappt alls Skrattande

* Hur packar ni bb väskan? och När gör ni det?
    Har inte börjat packa än, storebror var beräknad till 26 maj, så den 1 maj packade jag väskan, men nu är ju lillebror beräknad till så tidigt i månaden, så jag får nog börja packa den i juli då Glad packar med sköna mjukisbyxor och trosor till mig själv, två par uppsättningar kläder till lillebror. Intimprodukter och så, men ska försöka hålla mig från allt onödigt i väskan denna gången Tungan ute

* Snitt eller vaginal förlossning?
    Vaginal! Åh måste upplevas igen! Glad

* Hur snart vill ni ta emot besök efter förlossningen?
    Det beror på hur jag mår, mamma och pappa hälsade på oss redan dagen efter förlossningen när vi kommit hem, och de kommer få besöka antingen på BB eller hemma dagen efter denna gången också, så att jag får träffa Love (storebror) Glad

* Oroar ni er?
    Nä, inte så värst.. Ja, tänk om det inte finns tillräckligt med personal på förlossningen!

• auapower
    ebbozz skrev 2014-06-16 16:23:00 följande:
    dra-på-lakanen från ikea är fantastiska! har dem även till juniorsängarna här hemma.
    köpte även en "skyddsfilt" sist jag var på ikea, som plastad froté/plast undertill och mjuk och skön som en filt ovanpå (grå/vit med limegrönt kantband) tänkte köpa några flera sånna och alltid ha en i skötväskan och en vid skötbordet.

spjälsängsskydd har jag aldrig hittat något som jag har varit helt nöjd med, tills denna grav. köpte ett "de lux" variant på ullared, det är så stadigt och tjockt att man inte ens behöver knyta det i sängen. det kommer inte att gå någonstans alls och inga fötter kommer att sticka ut =)

det är lite skönt nu när man ändå haft två bebisar innan, man har ett helt annat tänk, helt andra tankar på vad som är värt att lägga pengar på.

nästa vecka är det dags för bm igen, längtar lite =)
    förra gången hade mitt sf-mått hoppat ner från övre kurvan till normal, ska bli spännande att se vad som hänt de sista veckorna.
    kanske man kan hoppas på en liiite mindre bebis denna gången...
    båda grabbarna har vägt 4600gr och varit 57cm långa.
    Mitt SF-mått dalar också lite på kurvan, hade bara ökat 1cm på tre veckor förra gången, men det förklarade min bm med att lillebror hade sjunkit ner med huvudet så långt, han hade svårt att känna huvudet till och med! Så till nästa gång ska det ha ökat lite mer, låg vid första mätning på översta sträcket av "normalkurvan" och ligger nu på mittersta. 
    Men guuud vad stora killar du har fött fram! Vaginalt båda två? Hur har det gått? Spruckit/klippt eller bra?
    Min kille var 52cm och 3700g stor när han kom, men hade ett stort sf-mått för det Flört
    Fröken K skrev 2014-06-16 17:45:41 följande:
    auapower

Då ska vi köpa lite mer sån plastad!
    Ja det tycker jag verkligen! Är guld värt! Slippa tvätta filtar och madrasser Glad och tvättar du frottén med lite parfymfritt sköljmedel (mjukgörande kallas det nog) så blir de ganska mjuka och sköna ändå! Men jag har alltid underlakan över, både i vagn och säng, för mer komfort, det är på filten på golvet sonen har fått ligga direkt på frottén, och det har gått bra Glad
  • auapower
    Julie303 skrev 2014-06-18 19:26:16 följande:

Är det någon annan som har ont i revbenen? Och om någon har några tips för att få det att släppa :) 

Jo jag har också ont i revbenen tyvärr Obestämd Lillebror trycker upp rumpan och bökar, ändå är jag inte särskilt stor..? Vet inte hur man ska få dem att sluta, jag trycker försiktigt neråt på magen när det är som mest obehagligt, men lika snabbt är han där igen..

Det värsta är när jag lägger mig på kvällarna, ligger alltid i fosterställning på sida, och då tar han liksom spjärn med fötterna mot madrassen och trycker upp rumpan i andra sidan av magen, OUCH vad ont det gör!! Känns som att hela magen spricker, någon som känner igen sig?

**
  • auapower
    Louiiise skrev 2014-06-24 19:40:28 följande:

När packar ni bb väskan och vad är viktigaste att packa ner? Bf 19/8 första :)

Jag packade BB-väskan den första maj förra gången, sonen var beräknad till 26 maj :) denna gången har jag inte ens tänkt tanken på att packa BB-väskan ;) det måste väl bli någon gång i juli nu eftersom jag har BF 7 augusti haha :P
    Jag tog med mig såååå mycket onödigt förra gången! Så denna gången ska jag inte packa mycket alls.

Till bebisen:
    * En body stl 50
    * En body stl 56
    * Ett par byxor stl 50
    * Ett par byxor stl 56
    * Ett par strumpor
    * Två mössor
    * Babyfilt/Snutte

Till mig:
    * Mysbyxor
    * Amnings-BH
    * Amningslinne
    * Typ 3 par trosor (man vet ju inte hur mycket man blöder, och de där nättrosorna är INGET att ha :/ )
    *2 par stumpor, mer kläder behöver man egentligen inte, mestadels har man ju på sig sjukhusrocken, jättesmidig :P
    * Amningsinlägg
    * Hygienartiklar - typ tandborste, tandkräm, deo, lyspsyl (är ett måste!!!), intimtvål (inte så lockande att tvätta rent med parfymerad tvål direkt) och schampoo :)
    * Någon korsordstidning eller annat kul att roa sig med medan bebis sover, eller redan på förlossningen om man blir igångsatt eller så :)

Tänk på att packa något lätt att äta till pappan också, det kan bli långdraget på förlossningen, och man kanske inte vill att han ska springa iväg till cafeterian mitt i allt. Gör en typ pastasallad eller något att ta med, som går att äta kallt :)
    **
  • auapower
    Spirit79 skrev 2014-06-25 09:40:21 följande:

Hej jag är en augusti mamma till!!

Har planerat snitt så när exakt ver jag inte ännu,

Måste bara fråga vad står SF mått för ? Ser att endel skriver sf 30 tex .

Ingen har nämt ngt för mig om detta ännu så ..

SF-mått är måttet som barnmorskan får fram genom att mäta från typ troskanten och upp över magen med ett måttband på dig Skrattande Här hos mig har barnmorskan mätt sedan v.25 vid varje besök, för att se så att magen växer som den ska. Kan vara att din barnmorska bara inte sagt just SF-mått eller Symfys/Fundus-mått till dig utan bara en siffra kanske?

Grattis och välkommen!
    **
  • auapower
    mammaSöt skrev 2014-06-29 19:09:33 följande:

Vilken underbar tröja!!!

Tack! Felet är att det är egentligen ingen gravid-tröja, men den är utsvängd.. Så den följer inte magen direkt, har ett "hål" mellan byxorna och tröjan haha Tungan ute
    ebbozz skrev 2014-06-29 22:09:22 följande:

Hur mycket rör sig era bebisar? Jag är i v.34 och sedan typ 1-1,5månad tillbaka så rör den lille tokern på sig nästan konstant. Det går bara korta stunder då den är stilla.

Det så mycket att jag nästan mår illa emellanåt, nästan åksjuk. Jag vaknar av det på natten och har typ svårt att koncentrera mig på annat.

Kan inte alls minnas att det har varit så med de andra barnen.

Lillen rör sig lite då och då här, flera gånger per dag, och då är det intensivt! Det märks att han tar upp nästan hela livmodern, för det sträcker och bökar, magen kan ändra form totalt, men det är inga karatesparkar längre, utan mer bök och buff liksom Tungan ute det värsta är när jag lägger mig om kvällarna och han kan ta spjärn mot madrassen på ena sidan av magen och trycka upp sig på andra sidan magen (ligger i fosterställning) det kan jag säga är så otroligt obehagligt så att jag nästan börjar gråta!!! varje gång!
    Om jag sitter på en stol, säg tar en kaffe med någon, så kommer han åt revbenen, och då måste jag sträcka lite på mig för att det gör ont, har svårt att koncentrera mig på vad folk säger under tiden.. är öm på hela högersidan av magen och även revbenen på högra sidan nu mera.. Men det är precis så storebror gjorde i magen med, inte i sängen men med revbenen Glad
    **
  • auapower

Jaha.. då fick man en tid bokad på spec.mödravårdsmottagningen på fredag.. Mitt sf-mått har inte växt alls på 3 veckor, så nu ligger måttet på lägsta "normalkurvan".. har fortfarande 29 som mått, vilket jag hade i v. 31+5 också.. Är i v.34+5 idag.
    Hon sa att det är positivt att han rör sig så mycket som han gör i magen, det visar att han antagligen mår bra, för skulle han inte fått näring så skulle han bli slö och trött där inne. Hon trodde att det var för att han sjunkit ner så mycket, hon kände bara axlarna, kunde inte känna huvudet för att det låg så långt ner! Jag minns från förra gången att jag inte växte mellan v.35 & 37, eftersom sonen sjönk ner så otroligt mycket under den perioden, men gå gjorde min dåvarande barnmorska ett tul på plats, och mycket riktigt, han låg på -8% på kurvan men räknades då som normalstor och han hade sjunkit jättemycket, var svårt att mäta och så eftersom huvudet var så långt ner. Så om man ser det så, så är ju lillebror "bara" två veckor före sin storebror i "utvecklingen" i magen, vilket är skönt om det är så. Nu har jag ett mindre SF-mått denna gången, har haft genom hela graviditeten, men jag vägde ju trots allt 10kg mer när jag väntade storebror, det kanske har med saken att göra också?

Jag försöker lugna mig så gott det går att han bara sjunkit ner, han rör sig som en stolle ju :) men visst är jag orolig, så har jag inte fått tid förrän på fredag.. Hoppas morgondagen går fort!!

**
Svar på tråden BF Augusti - Sista 10 veckorna..