• mammaSöt

BF Augusti - Sista 10 veckorna..

Gravid Hej alla vackra gravida Augusti mammor!!!

Tycker de Augustitrådar som finns är under all kritik och folk verkar bara umgås via FB! Tänkte se om det verkligen inte finns några fler än jag som vill följas åt de sista ca 10 veckorna av graviditeten här på Familjeliv?!

Det spelar ingen roll vart du bor, ålder eller hur många eventuella syskon barnet har hemma!

* Hur mår ni?
    * Vad köper ni?
    * Hur inreder ni?
    * Hur packar ni bb väskan? och När gör ni det?
    * Snitt eller vaginal förlossning?
    * Hur snart vill ni ta emot besök efter förlossningen?
    * Oroar ni er?

Hjärta ÄNTLIGEN SOMMAR {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-08-13 19:58
    www.familjeliv.se/forum/thread/73791435-forsta-aret-med-vara-augusti-barn

Länk till vår fortsättningstråd !
  • Svar på tråden BF Augusti - Sista 10 veckorna..
  • auapower

Fin mage ebbozz! och vilken viktresa du måste ha gjort! grattis så härligt! Hur har det gått under graviditeten? Har du gått upp mycket nu som du känner att du måste bli av med sen eller är du nöjd än så länge? Jättefin mage i alla fall! Glad

Här har det gått bra idag, blev väldigt chockad där inne på spec.mödran, det första hon gjorde var att hälsa med handslag och sa "du är väl inte så liten om magen?" nää tänkte jag, det har jag ju inte reagerat på.. så frågade hon om jag tyckte att jag blivit mindre, nä inte det heller..
    sen åkte ultraljudsapparaten på, han låg väldigt väldigt långt ner så hon kunde knappt mäta huvudet, men medan hon mätte så lät hon "mmm.. jaaa..." och så, då blev jag nervös! Men när hon mätt klart så sa hon "det verkar ju normalt.. nu ska vi mata in det i datorn och se vad den kommer fram till." Så fick jag gå in på kontoret, och där visade datorn att han ligger på +8% haha, snacka om chock! Han uppskattas alltså väga 200 gram mer än genomsnittet, normalen ligger ju mellan -15% och +15%, så han ligger ju inom normalen. Storebror låg i v.40 (39+) på -10% ungefär om jag inte minns fel..
    Jag frågade varför mitt sf-mått "visat fel" och hon sa att antagligen har han ju sjunkit ner ytterligare mellan besöken och eftersom det var en annan bm denna gången så mätte väl inte hon på samma sätt som den förra, då önskade jag att min "ordinarie" barnmorska kunde komma tillbaka från semestern till nästa besök Obestämd men han måste ju också vara ledig, så det blir väl besöket efter det som jag får träffa honom igen Glad

**
  • Emaria

Vad skönt att det såg bra ut! Mitt mått i v29 låg på -10% men eftersom sf-kurvan har ökat som den ska har vi inte gjort något mer ul. Blir spännande att se hur stor bebis blir. Har minimal mage men den kan ju ligga och trycka mot ryggen så är ju svårt att veta!

• ebbozz

Auapower: ja, jag har gått ner 56kg.

Nu i v.35 har jag gått upp 11.5kg. Det känns helt ok faktiskt, med mina tidigare barn har jag fått upp nästan 30kg.

Så var babynestet klart oxå! Undra vad man ska ta tag i härnäst för att slippa städa :p

• nenna76

Hur har ni det i vämen? Eller är det bara i Skåne högsommarvärmen slagitn till? Har ni några bra förslag på hur man överlever ?

• ebbozz

Här (Göteborg) var helt galet igår. Ingen direkt sol men 30grader i både skuggan och vindarna. Jag håller mig inne så gott jag kan, håller på att tvätta, städa, fixa och dona. Antar att det är boandet som satt igång. Dessutom åker maken bort på onsdag och ska jobba borta i en vecka, när han kommer hem så är man vips i v 37 hua.
    Men jag tror att det mesta till bebis är klart, säng, vagn, babyskydd, kläder mm. BB-väska till bebis packad men inte till mig.

• fayefaye

Har blivit så galet svullen de senaste dagarna :O Lagt på mig två kilo på bara några dagar. Vigselringen åkte av igår och idag ser mina fötter inte kloka ut. Kan det vara värmen eller kommer det vara såhär nu? :( Nån som har några bra tips?

• ebbozz
    fayefaye skrev 2014-07-06 11:59:41 följande:

Har blivit så galet svullen de senaste dagarna :O Lagt på mig två kilo på bara några dagar. Vigselringen åkte av igår och idag ser mina fötter inte kloka ut. Kan det vara värmen eller kommer det vara såhär nu? :( Nån som har några bra tips?

det kommer nog tyvärr att vara så... jag märkte av det efter gårdagen också, ringen är nog snart på väg av men jag är glad att det är så pass här sent. Med min första var jag svullen från typ maj, kunde inte ha andra skor än ett par foppatofflor i stl. 45 på hela sommaren (samma bf då som nu)

• fayefaye
    ebbozz skrev 2014-07-06 12:39:09 följande:
    det kommer nog tyvärr att vara så... jag märkte av det efter gårdagen också, ringen är nog snart på väg av men jag är glad att det är så pass här sent. Med min första var jag svullen från typ maj, kunde inte ha andra skor än ett par foppatofflor i stl. 45 på hela sommaren (samma bf då som nu)

Åh fy :( Mina kära flipflops gick sönder igår med ;( Jag som trodde jag skulle klara mig från detta, haha.
  • auapower
    ebbozz skrev 2014-07-04 21:32:19 följande:

Auapower: ja, jag har gått ner 56kg.

Nu i v.35 har jag gått upp 11.5kg. Det känns helt ok faktiskt, med mina tidigare barn har jag fått upp nästan 30kg.

Så var babynestet klart oxå! Undra vad man ska ta tag i härnäst för att slippa städa :p

Åh vad fint!!! Gud vilken resa! 56kg! Starkt av dig!
    nenna76 skrev 2014-07-06 09:40:23 följande:

Hur har ni det i vämen? Eller är det bara i Skåne högsommarvärmen slagitn till? Har ni några bra förslag på hur man överlever ?

Oh jag döör!! Här på gränsen mellan Västra Götaland och Småland är det olidligt! Speciellt idag, det har åskat nästan varje dag i en vecka och är kvavt och äckligt varje dag!
    Idag har jag och sonen badat i hans kusiners uppblåsbara pool, hur gärna jag än vill så får jag inte plats i hans plaskdamm här hemma Flört men tro fan att de varnar för åska ikväll och även kraftig åska imorgon, dock ska det fortfarande vara lika varmt, men kvavheten kanske försvinner.
    Tips på hur man överlever är väl att klä sig svalt, sitt i skuggan, ät glass, drick vatten och ha en hyffsat kall pool att doppa dig i, eller åtminstone fötterna! Gå inte för mycket, gå absolut inte extra på stan, det är ju extra svettigt nu Tungan ute
    Öppna fönster hemma, låt det vara tvärdrag, kanske har du en bordsfläkt/golvfläkt som svalkar lite? Annars kan jag rekommendera att du köper en, kostar inte så mycket på typ Ica Maxi eller nåt Skrattande
    fayefaye skrev 2014-07-06 11:59:41 följande:

Med värmen kommer svullnaden och vattensamlandet tyvärr Obestämd men tipsen jag skrivit ovanför denna citeringen kan hjälpa mot det också, inte samlandet av vatten, men svullnad Glad

**
  • ebbozz

jag åkte med man, hundar och barn till en sjö för att svalka alla. jag själv badar inte men det var skönt att stå i vattnet med fötterna i alla fall.
    TILLS! jag upptäckte en blodigel som virvlade runt på stenen alldeles intill min ena fot. HUA!! snabbare än vinden upp och packade in alla i bilen haha

Svar på tråden BF Augusti - Sista 10 veckorna..