• Anonym (TS)

Det värsta du varit med om vad gäller barnkalas?

Sett en del trådar där barn drabbats på olika sätt av barnkalas, inte blivit bjuden eller att ingen kommit. 

Jag vill nu höra era värsta historier om barnkalas! Det värsta som inträffat på själva kalaset, blev du aldrig bjuden som barn eller har ditt barn drabbats? 

Som TS börjar jag! Som 10-åring var jag rätt utsatt av tjejerna i klassen, jag tyckte inte om fotboll och alla tjejer spelade i samma lag. När en av mina få tjejkompisar i klassen fyllde år så bjöd hon in alla fotbollstjejer utom mig till ett pyjamasparty med övernattning. Jag var inte bjuden och kalaset hölls i ett hus på vår gata... Var hemskt att från sitt eget sovrumsfönster se alla elaka tjejer och min såkallade "Kompis" ligga på luftmadrasser och skratta och äta godis. Detta var på 90-talet och jag bytte skola kort därefter.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-03-24 17:31
    Följdfråga: Ni föräldrar som "inte låter"/struntar i att låta era barn gå på alla kalas de är bjudna till. Hur resonerar ni? Är ni alltid duktiga på att OSA i god tid? Låter ni barnet själva bestämma vilket kalas hen vill gå på?

• Svar på tråden Det värsta du varit med om vad gäller barnkalas?
  • Anonym (Jahapp)

När jag gick i fyran bjöd jag hela klassen på kalas två veckor innan jag fyllde år (fyller år på hösten), alla hörde av sig och kunde komma. Sen två-tre dagar innan delade den populäraste tjejen ut egna inbjudningar till alla, där det stod att på samma dag som mitt kalas var skulle hon fira sitt i efterhand trots att hon fyllde år på våren. Resulterade i att alla började ringa och säga att de inte kunde komma.. Slutade med att jag låg i sängen och var otröstlig tills min mamma ringde och pratade med hennes mamma, som kom fram till att tjejen var avundsjuk för att hon inte hade hunnit haft något kalas när hon fyllde år. 

Andra gången var när jag fyllde 14-15, släkten skulle komma och jag bjöd min bästa vän och hade sett mer fram emot att hon skulle träffa min släkt än att fylla år. Vi pratade varje dag och hon sade iallafall att hon såg fram emot det. På min födelsedag när alla gäster började komma försökte jag få tag på henne (vi bodde inte långt ifrån varanda) men fick inget svar. När allt väl kommit igång så skrev hon att hon inte kunde och var sjuk. Blev såklart besviken men vad kan man göra, tänkte jag. Dagen efter (en måndag och vi gick i samma skola) berättade hon om hur kul hon hade haft med våra andra gemensamma vänner och frågade vart jag hade varit, men kom på sig själv och sa "ajuste du fyllde år..". Fick ett förlåt sms på måndags kvällen att hon hade skuldkänslor och svarade att jag fyller år nästa år också. Efter fler saker som hände på vägen bröts vänskapen och hon blev inte bjuden till nästa släktkalas vilket jag är glad över idag.

• Bonzan
    Anonym (Jag med) skrev 2014-03-25 22:19:25 följande:

Jag var också ett av barnen i närheten av Johan. Jag tänker ofta på honom, hans syskon och föräldrar och hur lite man förstod då.
    Vem hade kunnat tro att man skulle hitta folk från barndomen här på FL, vill du snacka så inboxa bara...

Nu när vi närmar oss hans/min dag så tänker jag extra mycket på honom och kan fortfarande höra hans skratt trots att det är så så många år sedan.
    Han var en fantastisk vän och lämnade ett enormt tomrum efter sig men det har tagit tid att förstå vad som hände och att förstå att det inte var mitt fel.
    Jag var den som alltid tjatade om att hjälmen skulle av när man klev av cykeln och den gång jag inte var med hände det hemskaste som kan hända.
    Jag lider med grabbarna som såg det och inte kunde hjälpa honom men den enda tröst vi har är att han dog direkt och led inte 
  • Anonym (mamma)
    Anonym (derek) skrev 2014-03-25 18:30:42 följande:
    Inte bara när barn är små det där med kalas kan vara ett ober. Kommer ihåg en klasskompis till mig som var mer eller mindre mobbad hela skoltiden. Från ettan  upp genom högstadiet. På gymnasiet var han kanske inte direkt mobbad men var en typsik nörd som inte hade något umgänge förutom några lösa kontakter. Jag var nog det närmsta en kompis han hade och jag var verkligen inte särskilt trevlig utan hade honom som reservkompis. Mest för att hans pappa var datorskruvare och kunde hjälpa en med datorproblem och alltid hade de senaste spelen.
    Problemet var att hans föräldrar aldrig fattade hur pass utsatt killen var så när han skulle fylla 18 ordnade de med en stor fest. Festlokal och massa fin mat och dryck. Var bara det att killen i princip inte hade någon att bjuda. Var kanske typ fem personer som var inbjudna och av dessa var jag den enda som överhuvud taget dök upp.
    Så, där stod dom med en fest ordnad för typ 30pers och inga gäster. Killen var nära gråt men försökt hålla minen medans mamman försökt få det till att det var något missförstånd kring inbjudan. Killens pappa tror jag fattade just där hur hans son egentligen hade haft det under hela sin uppväxt.
    Några veckor efter "festen" hittades killen med snara runt halsen i familjens garage.

Åh hjälp! Det kunde vara min son du skriver om, med den fantastiska skillnaden att han fortfarande lever.
  • Anonym (vuxen)

Det värsta jag blivit drabbad av i kalasväg hände mig som vuxen. Syrrans kille, som tidigare var en av mina bästa vänner, skulle överaska henne när hon fyllde år. Vi visste inte vad det var för överaskning och spekulerade tillsammans, jag hjälpte henne att göra sig i ordning också. När hon kommer hem till honom har han ordnat en överaskningsfest till henne. Hennes kompisar, vår bror och hans flickvän var bjudna och på plats. Jag blev jätte ledsen att jag inte ens hade fått veta så mycket som att det var fest och var tydligen verkligen inte bjuden. Förklaringen senare var att han inte gillade min kille och ville inte att han skulle komma.

• systersandra
    Erizajo skrev 2014-03-24 18:36:56 följande:
    När jag var på kalas som liten skulle alla väga sig! Inte så kul för mig som var mulligast, till och med mamman var med och tjatade när jag sa nej. Har för mig att jag vägrade iaf.
    Det var nog det sjukast jag hört.Vilken opsykologisk mamma som tjatar på en mullig flicka att väga sig,kanske då tillsammans med ett gäng smala tjejer.
    Vilket syfte?????
    Mobbing på hög nivå.Detta var längesen va?
  • Trinity78

Jag var brutalmobbad hela min uppväxt, utfryst och utelämnad. Men en av de saker som har gjort mest ont hände i vuxen ålder. Jag umgicks med en mindre grupp tjejer för några år sedan och vi hade flitigt umgänge på Facebook också. Sen började tre av dem utesluta en tjej och sen en tjej till, eftersom de inte gillade dem. De ansåg att man som vuxen får man välja vilka man umgås med jämfört när man är barn då alla måste vara med. Jag förstod att jag var näste man till huggkubben och mycket riktigt. De började umgås utan mig och la upp bilder från deras träffar på Facebook så de försökte inte ens dölja det. De skapade dessutom en egen Facebook-grupp där bara de kunde skriva. Jag fick aldrig nån förklaring, bara en massa bortförklaringar. Men jag fick aldrig mer komma på några träffar. 

Reproductively challenged
  • jag är den jag är

När jag var 8 år började det en ny tjej i vår klass. Hon var liten och spenslig och stod och tryckte vid ett träd varje rast. Jag var den enda som gick fram och pratade med henne och vi blev vänner. Det visade sig att hon egentligen var en väldigt tuff och ganska hård tjej, en som de andra barnen gärna följde. Jag var en tyst, blyg och stillsam tjej. Men vänner var vi ändå.

Hennes pappa var väldigt sträng och hård och jag var ganska rädd för honom, jag tyckte många gånger att han behandlade min kompis illa. Han gjorde stor skillnad på henne och hennes bröder och var mycket tydlig med att hon var en besvikelse för att hon var flicka.

I slutet av andra klass bjöd hon på födelsedagskalas och jag var givetvis bjuden, vi var ju vänner.
    Samma dag efter skolan så skulle jag följa med henne hem för att hjälpa till att förbereda allt. Hennes pappa hade sagt att hon skulle komma direkt hem, och vi gick direkt hem till henne men jag lämnade först min skolväska hemma hos mig och fick ett par nybakta bullar av mamma att äta på vägen.

När vi kom hem till henne så var hennes pappa jättearg. Jag kan inte beskriva här hur otäck han såg ut men bara hans ögon skrämde mig så oerhört!  Han skrek inte, hans röst var helt lugn men iskall.
    Han sa; " Du kommer sent. Jag vill inte höra någon förklaring. Gå in, du vet vad du har att vänta". Jag ville gå men han sa till mig; "Nej, du kan stanna. Så ser du hur det går för barn som inte lyder sina föräldrar".
    Jag vågade inte säga emot så jag följde med in. Väl inne så tog han av sig bältet och sa åt min kompis att dra ner byxorna och lägga sig över hans knä. Jag glömmer aldrig hennes ögon. De blev helt tomma. De uttryckte inga känslor alls. Hon gjorde som han sa och under hela tiden som han slog henne så var hennes ögon så där tomma och uttryckslös. Hon grät inte ens!  Ljudet av bältet när det träffade hennes rumpa är något som jag aldrig, aldrig glömmer. Det och hennes ögon. När han äntligen var klar så sprang jag. Jag bara sprang och sprang och grät och grät hela vägen hem.
    Jag var helt chockad. Det fanns inte i min värld att man kunde slå barn! Herregud! Mamma höjde knappt rösten åt mig och mina syskon, aldrig att hon skulle slå oss!

Jag berättade allt för mamma. Hon ringde till min kompis mamma och berättade. Men hon visste ju redan såklart. Ingen anmälan gjordes. Varken av min mamma eller någon annan. Det har jag ifrågasatt i vuxen ålder. Men detta var på 70-talet och agan var fortfarande allmänt accepterat, även om min mamma var emot det och aldrig utövade det.

Min mamma ville inte skicka mig till kalaset den eftermiddagen/kvällen, men jag ville ändå gå för hon var ju min vän. Men när jag kom dit så förstod jag tydligt och klart att så var det inte längre. Det var den kvällen som hon, min vän, startade sin mobbing mot mig. En mobbing som de andra i klassen följde henne i, en mobbing som pågick i 7 långa år.

Efter det blev jag aldrig mer bjuden på något kalas. Jag var oftast den enda i klassen som inte blev bjuden. Jag fick veta att det berodde på att jag luktade så illa eftersom min pappa (som inte ens bodde med oss) var "ett jävla fyllo", och för att vi var "så fattiga så vi hade ändå inte råd att köpa nån fin present".
    Det var många år av förnedring, hån och utfrysning.

Då förstod jag ingenting. Men i vuxen ålder inser jag ju varför hon gjorde det. Jag hade ju sett något som ingen skulle veta. Något som hon skämdes för. Jag måste ju tryckas ner.

Nu tycker jag så oerhört synd om henne och jag ser den där lilla 8-åriga tjejens tomma ögon framför mig.

• Anonym (V)
    Anonym (survivor) skrev 2014-03-25 20:55:19 följande:
    Inser hur väldigt lyckligt lottad jag har varit genom åren och jag beklagar verkligen det en del av er fått varit med om. För mig var nog det värsta när sonen skulle ha halloweenparty som 10-åring och strömmen la av och det var snöstorm så vägen var avstängd och ingen förälder kunde hämta sitt barn. Så där stod jag i beckmörker med cirka10 vilda tioåringar som tyckte det var skitkul och spännande, själv var jag mest förtvivlad för hur jag skulle fixa det. Men det gick och alla överlevde, till och med jag.

Jag förstår att det var jobbigt för dig då , men det är säkert en härlig minne för barnen.
  • Anonym (Elin)

Ush, det är så hemskt att läsa alla era berättelser..Rynkar på näsan

Jag har faktiskt bara vart på ett enda kalas när jag var barn, det var hos min ena kusin.
    Alla barnen lekte och hade det väldigt roligt, medans jag var utanför. Strax efter att jag hade kommit dit,kanske 30-40 min,  kom min mor och hämtade mig. Första och sista gången jag gick på kalas.

Det jobbigaste var nog i skolan, alla pratade om olika kalas, vad de hade fått i godispåsarna, hur tårtan såg ut, vad de lekte osv.

Jag hade inga ovänner i skolan, utan jag var vän med alla. Nästan den som "förmedlade" mellan olika "gäng", så att alla blev vänner.
    Dock var jag, dessutom, lite av en ensamvarg. Höll mig gärna för mig själv, men var omtyckt av alla. Men som sagt, aldrig bjuden.

Jag hade heller inga kalas, det var inget för mig. Alldeles för mycket folk. Dessutom bodde min familj väldigt långt ut "i skogen".
    Har på senare år funderat på om det var därför ingen bjöd mig, för att jag aldrig hade kalas?

Men nog hade det vart kul att få deltaga i livliga samtal som de andra i klassen förde..

• Anonym (V)
    jag är den jag är skrev 2014-03-26 10:04:32 följande:
    När jag var 8 år började det en ny tjej i vår klass. Hon var liten och spenslig och stod och tryckte vid ett träd varje rast. Jag var den enda som gick fram och pratade med henne och vi blev vänner. Det visade sig att hon egentligen var en väldigt tuff och ganska hård tjej, en som de andra barnen gärna följde. Jag var en tyst, blyg och stillsam tjej. Men vänner var vi ändå. Hennes pappa var väldigt sträng och hård och jag var ganska rädd för honom, jag tyckte många gånger att han behandlade min kompis illa. Han gjorde stor skillnad på henne och hennes bröder och var mycket tydlig med att hon var en besvikelse för att hon var flicka. I slutet av andra klass bjöd hon på födelsedagskalas och jag var givetvis bjuden, vi var ju vänner. Samma dag efter skolan så skulle jag följa med henne hem för att hjälpa till att förbereda allt. Hennes pappa hade sagt att hon skulle komma direkt hem, och vi gick direkt hem till henne men jag lämnade först min skolväska hemma hos mig och fick ett par nybakta bullar av mamma att äta på vägen. När vi kom hem till henne så var hennes pappa jättearg. Jag kan inte beskriva här hur otäck han såg ut men bara hans ögon skrämde mig så oerhört!  Han skrek inte, hans röst var helt lugn men iskall. Han sa; " Du kommer sent. Jag vill inte höra någon förklaring. Gå in, du vet vad du har att vänta". Jag ville gå men han sa till mig; "Nej, du kan stanna. Så ser du hur det går för barn som inte lyder sina föräldrar". Jag vågade inte säga emot så jag följde med in. Väl inne så tog han av sig bältet och sa åt min kompis att dra ner byxorna och lägga sig över hans knä. Jag glömmer aldrig hennes ögon. De blev helt tomma. De uttryckte inga känslor alls. Hon gjorde som han sa och under hela tiden som han slog henne så var hennes ögon så där tomma och uttryckslös. Hon grät inte ens!  Ljudet av bältet när det träffade hennes rumpa är något som jag aldrig, aldrig glömmer. Det och hennes ögon. När han äntligen var klar så sprang jag. Jag bara sprang och sprang och grät och grät hela vägen hem. Jag var helt chockad. Det fanns inte i min värld att man kunde slå barn! Herregud! Mamma höjde knappt rösten åt mig och mina syskon, aldrig att hon skulle slå oss! Jag berättade allt för mamma. Hon ringde till min kompis mamma och berättade. Men hon visste ju redan såklart. Ingen anmälan gjordes. Varken av min mamma eller någon annan. Det har jag ifrågasatt i vuxen ålder. Men detta var på 70-talet och agan var fortfarande allmänt accepterat, även om min mamma var emot det och aldrig utövade det. Min mamma ville inte skicka mig till kalaset den eftermiddagen/kvällen, men jag ville ändå gå för hon var ju min vän. Men när jag kom dit så förstod jag tydligt och klart att så var det inte längre. Det var den kvällen som hon, min vän, startade sin mobbing mot mig. En mobbing som de andra i klassen följde henne i, en mobbing som pågick i 7 långa år. Efter det blev jag aldrig mer bjuden på något kalas. Jag var oftast den enda i klassen som inte blev bjuden. Jag fick veta att det berodde på att jag luktade så illa eftersom min pappa (som inte ens bodde med oss) var "ett jävla fyllo", och för att vi var "så fattiga så vi hade ändå inte råd att köpa nån fin present". Det var många år av förnedring, hån och utfrysning. Då förstod jag ingenting. Men i vuxen ålder inser jag ju varför hon gjorde det. Jag hade ju sett något som ingen skulle veta. Något som hon skämdes för. Jag måste ju tryckas ner. Nu tycker jag så oerhört synd om henne och jag ser den där lilla 8-åriga tjejens tomma ögon framför mig.

Vad sorgligt.
Svar på tråden Det värsta du varit med om vad gäller barnkalas?