• Anonym (TS)

Det värsta du varit med om vad gäller barnkalas?

Sett en del trådar där barn drabbats på olika sätt av barnkalas, inte blivit bjuden eller att ingen kommit. 

Jag vill nu höra era värsta historier om barnkalas! Det värsta som inträffat på själva kalaset, blev du aldrig bjuden som barn eller har ditt barn drabbats? 

Som TS börjar jag! Som 10-åring var jag rätt utsatt av tjejerna i klassen, jag tyckte inte om fotboll och alla tjejer spelade i samma lag. När en av mina få tjejkompisar i klassen fyllde år så bjöd hon in alla fotbollstjejer utom mig till ett pyjamasparty med övernattning. Jag var inte bjuden och kalaset hölls i ett hus på vår gata... Var hemskt att från sitt eget sovrumsfönster se alla elaka tjejer och min såkallade "Kompis" ligga på luftmadrasser och skratta och äta godis. Detta var på 90-talet och jag bytte skola kort därefter.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-03-24 17:31
    Följdfråga: Ni föräldrar som "inte låter"/struntar i att låta era barn gå på alla kalas de är bjudna till. Hur resonerar ni? Är ni alltid duktiga på att OSA i god tid? Låter ni barnet själva bestämma vilket kalas hen vill gå på?

• Svar på tråden Det värsta du varit med om vad gäller barnkalas?
  • jag är den jag är
    Anonym (hu) skrev 2014-03-26 12:08:49 följande:
    Ja, är man inte kompis med 1 eller 2 st av barnen så ska man väl inte heller behöva bjuda hem dem.
    Det är ungefär som att man ska gifta sig och bjuder gamle morbror Evert för att man bjudit resten av släkten, bara för att han inte ska vara utanför, trots att man inte har någon relation med honom. Skulle aldrig falla mig in.

När vi har kalas här hemma så får barnen bjuda vilka de vill, de tvingas inte bjuda barn som inte är deras vänner. Jag har inget emot det, varför ska jag betala extra för godis och fika för barn som inte ens är mina barns vänner?
    Känns som att de som inte blir bjudna mest vill komma för att de inte ska vara utanför, de ska få snylta hemma hos ett barn de inte känner och de ska ha godis som alla andra barnen. De vill ju inte komma direkt för att de aboslut vill fira inbjudaren. 

Det blir ledsen - men föga förvånad - när jag läser din inställning. Dessvärre tycks det var en hel del som resonerar som du, sorgligt nog. Att lära sina barn att det är ok att frysa ut en ensam stackare i klassen, det tycker jag är rent vidrigt.

Jag tycker att du ska läsa de historier som berättas om i den här  tråden. Det behöver du.
  • Anonym (malin)

Detta var visserligen inget barnkalas men skriver ändå.

När jag var 16 år brukade alla tjejer i klassen fixa tjejkväll med jämna mellanrum då alla tjejerna i klassen var bjudna. Det varierade vem som anordnade det. En lektion skickades det fram en lapp till tjejen som satt bredvid mig. Där stod "Vill du komma på tjejkväll på fredag? Säg inget till X och X för dom är inte bjudna." Det var jag och en tjej till i klassen som inte var bjudna. Lyckligtvis tog jag inte åt mig utan tänkte att vill dom inte ha mig där så vill jag inte heller komma. Tyckte inte att jag missade något, däremot att hålla på med uteslutning och lappar vid 16års ålder... va fan??

• Queenie70
    Ja, är man inte kompis med 1 eller 2 st av barnen så ska man väl inte heller behöva bjuda hem dem.
    Det är ungefär som att man ska gifta sig och bjuder gamle morbror Evert för att man bjudit resten av släkten, bara för att han inte ska vara utanför, trots att man inte har någon relation med honom. Skulle aldrig falla mig in.

När vi har kalas här hemma så får barnen bjuda vilka de vill, de tvingas inte bjuda barn som inte är deras vänner. Jag har inget emot det, varför ska jag betala extra för godis och fika för barn som inte ens är mina barns vänner?
    Känns som att de som inte blir bjudna mest vill komma för att de inte ska vara utanför, de ska få snylta hemma hos ett barn de inte känner och de ska ha godis som alla andra barnen. De vill ju inte komma direkt för att de aboslut vill fira inbjudaren. 
    Obgripligt att du skulle anse det acceptabelt att utesluta ett eller två barn i exempelvis en klass. obehagligt är det också att du drar slutsatsen att man blir bjuden för att man är snäll och trevligt, då andra sidan av myntet givet då skulle bli att barn som utesluts och inte blir bjuda på nåt vis genom att inte vara tillräckligt bra små människor. Och att om de blir ledsna över att inte bli bjudna blir det pga. att de önskar "snylta" Du resonerar som en ytterst obildad 17 åring....Och du ska uppfostra barn till behagliga vuxna....hu...
  • VIDE MI

När min äldsta bonus fyllde 9 år så hade fixat utekalas med grillning och lekar. Två st barn kom!fast vi bjudit alla i klassen och ingen hade berättat att de inte skulle komma trots att de hade tackat ja!! En rätt sårad kille stodpå parkeringen och väntade. Jag ville strypa föräldrarna!, enda fördelen var att de fick ju äta väldigt mycket godis.

• Anonym (xyz)

Trist och väldigt snål inställning du har. Om något av de barn ditt barn inte leker med bjuder på kalas tack du nej i god tid då?
    Om ditt barn skulle vara den enda i klassen som inte blev bjudet, skulle det vara ok?
  • Anonym (xyz)
    Cecilia9 skrev 2014-03-26 11:18:23 följande:
    Det är ju fruktansvärda situationer som många av er varit med om. Och jag förstår inte hur somliga föräldrar resonerar när de bara bjuder in "vissa utvalda" i klassen. Förstår ni inte själva att det pratas om det jätteroliga kalaset i skolan? Hur tror ni de som inte blev inbjudna känner sig? Dem vill ju OCKSÅ vara en del av det roliga! De kanske inte har de bästa hemförhållandena eller ett fritidsintresse, så ett kalas för klassen kan ju vara en jättebra idé att skapa nya kompisar utanför klassrummet!

Jag mår fan illa över att vuxna människor kan resonera så jävla dumt rent ut sagt.

Antingen bjuder man hela klassen, eller alla flickorna, eller pojkarna - eller ingen alls!

Och om mitt barn hade fått inbjudan till en "mindre populär" klasskamrat så över min döda kropp att han skulle "skita i att komma"!
    Måste väl ändå vara ok att bjuda 1 eller 2 ur en klass med 20 elever?
  • Anonym (malin)

Men du måste väl ändå se den skillnad som finns mognadsmässigt, i sättet att tänka och fungera hos morbror Evert och hos lilla Lisa, 8 år?? Morbror Evert är vuxen och tänker på ett annat sätt än ett barn.

Tragiskt att vuxna lär barn att det är ok att utesluta andra. Hur vore det istället att lära barnen att man inte alltid kan göra som det faller en in för att ens handlingar får konsekvenser för andra?
  • Anonym (usch)

Du resonerar helt fruktansvärt! Så om ett barn i klasset är mobbat ska varken barn eller vuxna försöka ändra på det, utan man ska bara konstatera att ingen är kompis med det barnet och lämna det helt utanför? 
  • Anonym (suss)

Detta får mig att tänka mig själv..

Jag brukade sällan gå på kalas, det var inte för att vara taskig utan för att jag helt enkelt inte kände för det

Kalas har alltid varit en tråkig grej för mig men sen hade jag inte heller någon riktig kompis under flera år så det kanske var anledningen hmm.. jag vet faktiskt inte., men har aldrig varit förtjust i att ha eller att gå på kalas

• Hesat

Själv hade jag sista kalaset i andra klass. Firade mest med familjen efter det. Det var alltid en så olustig stämning i klassen med intriger, mobbing och annat sattyg (hela vägen från lekis + åk 1-9) att det inte var personer som jag ville fira min födelsedag med. Vissa var naturligtvis trevliga men jag kunde inte tänka mig att exkludera någon från inbjudningar. Då valde jag att hellre inte ha något kalas alls.

Det som fick mig att sluta med kalas var inte mitt eget kalas utan en klasskamrats. Han blev ganska trakasserad av delar av klassen för att han kom från Danmark. Otroligt trevlig och snäll kille. Han bestämde sig för att ha kalas och bjöd in hela klassen. Någon vecka senare fick "prinsessan" i klassen för sig att ha kalas på exakt samma dag och tid. Jag, en annan tjej i klassen samt ett par av killarna var ej inbjudna. Inbjudningarna var lämnade synliga på skolbänkarna så det verkligen skulle vara tydligt vilka som inte var bjudna. 

Kan dock säga att pojkens kalas blev mycket lyckat och att flickan fick ha ett lite mindre kalas än beräknat. 

Svar på tråden Det värsta du varit med om vad gäller barnkalas?