• Anonym (TS)

Det värsta du varit med om vad gäller barnkalas?

Sett en del trådar där barn drabbats på olika sätt av barnkalas, inte blivit bjuden eller att ingen kommit. 

Jag vill nu höra era värsta historier om barnkalas! Det värsta som inträffat på själva kalaset, blev du aldrig bjuden som barn eller har ditt barn drabbats? 

Som TS börjar jag! Som 10-åring var jag rätt utsatt av tjejerna i klassen, jag tyckte inte om fotboll och alla tjejer spelade i samma lag. När en av mina få tjejkompisar i klassen fyllde år så bjöd hon in alla fotbollstjejer utom mig till ett pyjamasparty med övernattning. Jag var inte bjuden och kalaset hölls i ett hus på vår gata... Var hemskt att från sitt eget sovrumsfönster se alla elaka tjejer och min såkallade "Kompis" ligga på luftmadrasser och skratta och äta godis. Detta var på 90-talet och jag bytte skola kort därefter.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-03-24 17:31
    Följdfråga: Ni föräldrar som "inte låter"/struntar i att låta era barn gå på alla kalas de är bjudna till. Hur resonerar ni? Är ni alltid duktiga på att OSA i god tid? Låter ni barnet själva bestämma vilket kalas hen vill gå på?

• Svar på tråden Det värsta du varit med om vad gäller barnkalas?
  • Anonym (TS)
    jag är den jag är skrev 2014-03-26 10:04:32 följande:

När jag var 8 år började det en ny tjej i vår klass. Hon var liten och spenslig och stod och tryckte vid ett träd varje rast. Jag var den enda som gick fram och pratade med henne och vi blev vänner. Det visade sig att hon egentligen var en väldigt tuff och ganska hård tjej, en som de andra barnen gärna följde. Jag var en tyst, blyg och stillsam tjej. Men vänner var vi ändå.

Hennes pappa var väldigt sträng och hård och jag var ganska rädd för honom, jag tyckte många gånger att han behandlade min kompis illa. Han gjorde stor skillnad på henne och hennes bröder och var mycket tydlig med att hon var en besvikelse för att hon var flicka.

I slutet av andra klass bjöd hon på födelsedagskalas och jag var givetvis bjuden, vi var ju vänner.
    Samma dag efter skolan så skulle jag följa med henne hem för att hjälpa till att förbereda allt. Hennes pappa hade sagt att hon skulle komma direkt hem, och vi gick direkt hem till henne men jag lämnade först min skolväska hemma hos mig och fick ett par nybakta bullar av mamma att äta på vägen.

När vi kom hem till henne så var hennes pappa jättearg. Jag kan inte beskriva här hur otäck han såg ut men bara hans ögon skrämde mig så oerhört!  Han skrek inte, hans röst var helt lugn men iskall.
    Han sa; " Du kommer sent. Jag vill inte höra någon förklaring. Gå in, du vet vad du har att vänta". Jag ville gå men han sa till mig; "Nej, du kan stanna. Så ser du hur det går för barn som inte lyder sina föräldrar".
    Jag vågade inte säga emot så jag följde med in. Väl inne så tog han av sig bältet och sa åt min kompis att dra ner byxorna och lägga sig över hans knä. Jag glömmer aldrig hennes ögon. De blev helt tomma. De uttryckte inga känslor alls. Hon gjorde som han sa och under hela tiden som han slog henne så var hennes ögon så där tomma och uttryckslös. Hon grät inte ens!  Ljudet av bältet när det träffade hennes rumpa är något som jag aldrig, aldrig glömmer. Det och hennes ögon. När han äntligen var klar så sprang jag. Jag bara sprang och sprang och grät och grät hela vägen hem.
    Jag var helt chockad. Det fanns inte i min värld att man kunde slå barn! Herregud! Mamma höjde knappt rösten åt mig och mina syskon, aldrig att hon skulle slå oss!

Jag berättade allt för mamma. Hon ringde till min kompis mamma och berättade. Men hon visste ju redan såklart. Ingen anmälan gjordes. Varken av min mamma eller någon annan. Det har jag ifrågasatt i vuxen ålder. Men detta var på 70-talet och agan var fortfarande allmänt accepterat, även om min mamma var emot det och aldrig utövade det.

Min mamma ville inte skicka mig till kalaset den eftermiddagen/kvällen, men jag ville ändå gå för hon var ju min vän. Men när jag kom dit så förstod jag tydligt och klart att så var det inte längre. Det var den kvällen som hon, min vän, startade sin mobbing mot mig. En mobbing som de andra i klassen följde henne i, en mobbing som pågick i 7 långa år.

Efter det blev jag aldrig mer bjuden på något kalas. Jag var oftast den enda i klassen som inte blev bjuden. Jag fick veta att det berodde på att jag luktade så illa eftersom min pappa (som inte ens bodde med oss) var "ett jävla fyllo", och för att vi var "så fattiga så vi hade ändå inte råd att köpa nån fin present".
    Det var många år av förnedring, hån och utfrysning.

Då förstod jag ingenting. Men i vuxen ålder inser jag ju varför hon gjorde det. Jag hade ju sett något som ingen skulle veta. Något som hon skämdes för. Jag måste ju tryckas ner.

Nu tycker jag så oerhört synd om henne och jag ser den där lilla 8-åriga tjejens tomma ögon framför mig.

Åh fy vad traumatiskt för både dig och din kompis :( Har du och kompisen talat något om händelsen i efterhand?
  • Anonym (hu)
    Anonym (usch) skrev 2014-03-26 14:03:15 följande:
    Fast om de inte vill gå på kalaset kan de välja det själva. Och det är inte alls säkert att det gör saken värre. Vissa barn hamnar utanför bara för att de är blyga och inte vågar ta för sig, och då kan det ibland räcka med att puscha lite eller para ihop de med någon annan för att det ska släppa (speciellt när det gäller yngre barn). Något som definitivt inte hjälper är att dela ut inbjudningskort till alla utom ett barn mitt framför näsan på det barnet. Kan du ens försöka tänka dig in i hur fruktansvärd den situationen är för ett barn? Alla är välkkomna utom du. Tack och lov för att de flesta föräldrar inte är som du och förstår hur man ska gå tillväga vid inbjudningar. 
    Fast här läser man ju om föräldrar som aaaaldrig skulle tillåta sitt barn att vägra gå till ett kalas bara för att de inte gillar barnet. Blir man bjuden ska man gå, ungefär.
    Men håller med om att man inte ska dela ut kort framför ögonen på de objudna, bättre att posta då isf.
  • Scruffy

Förra året när min dotter fyllde åtta valde vi att göra ett annorlunda event. Hon bjöd tre tjejer från klassen ( två av dem bor på vår gård och den tredje på granngården)och vi tog dem till leklandet en kväll. Vi betalade inträde och sem fick hur mycket korv med bröd, slush dem orkade samt en godbit till efterrätt. Givetvis en godispåse att ta med sig hem sedan. En av dem är mycket olik min dotter på alla sätt och dem leker väl ibland, men jag upplever henne som ganska taskig mot min tjej. Nu för en vecka sedan fyllde denna tjej år. Till sitt kalas hade hon bjudit dem andra två tjejerna samt ytterligare ett antal från klassen. Jag blev ganska irriterad när jag fick reda på detta. Min dotter blev inte bjuden. Hon sa ingenting om det till mig så om hon var ledsen eller besviken så visade hon det inte. Hon hittade några andra tjejer att leka med ute på granngården. Droppen var att efter kalaset kom tjejen som fyllt år tillsammans med en av dem andra och fråga om min dotter ville leka. Jag tyckte att det var som att strö salt i såren. Som tur var hon inte hemma så jag kunde säga att nej tyväär så är hon inte hemma. Var är hon då undrade tjejen? Leker med KoMPiSAR svarade jag. Den tjejen kommer inte att bli bjuden i år på kalaset, det är säkert.

• Anonym (V)
    jag är den jag är skrev 2014-03-26 10:28:45 följande:
    Ja, det är en upplevelse som jag aldrig glömmer. Jag ser henne ibland i affären eller på torget och ibland vill jag gå fram till henne och prata, men det gör jag aldrig. Jag undrar ofta hur hon mår, men vågar inte fråga.

Det vore kanske bra att hälsa på henne och prata med henne. Även om hon inte blir glad , du har gjort ditt bästa. Det är nog svårare för henne att komma fram till dig. Det är givetvis inte rätt att hon mobbade dig och behandlade dig illa , men samtidigt är det inte så svårt att förstå att hon reagerade som hon gjorde. Hon blev säkert bestaffad på grund av att din mamma ringde. För ett misshandlat litet barn var det nog lättare att skylla på dig/er. ;( Väldigt synd om alla inblandade.
  • Anonym (hmm)
    Anonym (aldrig bjuden) skrev 2014-03-26 14:28:50 följande:
    Jag var mobbad i skolan från första klass ända till gymnasiet.
    Jag blev inte bjuden på ett enda kalas under hela skoltiden.
    i början envisades min mamma med att bjuda in hela klassen när jag fyllde, men ingen kom. så efter ett par år gav hon upp.
    Ibland tappar man hakan av vissa svar här. Barn kan vara elaka, men det är föräldrarna som låter dem hållas.

Hur kommer det dig att du inte bytte skola?
  • miss bee

Kallaset som ska vara nu den 12 April är det inte  1, 2 eller 3 barn som fyller år utan 5 st som dom har slagit ihop.  Alla från samma dagis. 4 st 5 åringar och 1 st 3 åring. 

Vad fan ska man köpa åt alla dom då ekonomin denna månad inte är på topp. Runt 200 skulle jag kunna lägga ut på presenter. Jag vet inte om min son ska få gå eller inte. Han har fått gått på alla kalas hittills som han varit  bjuden på. Men 5 barn samtidigt. Suck

• Anonym (aldrig bjuden)
    Anonym (hmm) skrev 2014-03-26 15:49:01 följande:
    Ibland tappar man hakan av vissa svar här. Barn kan vara elaka, men det är föräldrarna som låter dem hållas.

Hur kommer det dig att du inte bytte skola?

Det gjorde jag... tre gånger..

men de "balla gänget" i nya skolan kände balla gänget i gamla skolan så jag blev inte särskilt väl välkomnad i nya skolan heller.. de kunde redan alla mina öknamn och ömma punkter..

Tre gånger gick jag igenom processen att byta skola och varje gång hoppades jag att det skulle bli bättre..
    sista gången sa mamma, att "nu är det sista gången vi gör det här så se nu till att anpassa dig bättre"...
    är inte så lätt att anpassa sig till att bli slagen, sparkad och spottad på varje dag.. man försöker bara smälta in i väggarna så att man inte ska bli sedd.
    Första dagen på nya skolan blev jag nersparkad av en välkomstkommite och de hade sönder min cykel och min nya klänning. Samt att jag fick en tallrik ärtsoppa över huvudet i matsalen.. det är därför jag minns så väl att det var en torsdag..
  • milkimi
    jag är den jag är skrev 2014-03-26 12:32:29 följande:

Det blir ledsen - men föga förvånad - när jag läser din inställning. Dessvärre tycks det var en hel del som resonerar som du, sorgligt nog. Att lära sina barn att det är ok att frysa ut en ensam stackare i klassen, det tycker jag är rent vidrigt.

Jag tycker att du ska läsa de historier som berättas om i den här  tråden. Det behöver du.
  • Anonym (emma)
    Anonym (TS) skrev 2014-03-26 15:13:04 följande:
    Fast alltså ärligt talat, er pappa ansträngde sig och ingen av barnen klagade på kalaset? Vilken trist attityd du har.
    Har man inte själv växt upp i en dysfunktionell familj är det kanske svårt att förstå de känslor man bär på där man skäms och rädsla att behöva blotta det man skäms för. Rädslan över att inte veta om pappa kommer skälla på en för skitsaker som vanligt eller slå en på kalaset inför ens vänner eller rädslan i att inte veta om han kommer utsätta dem för något? Jag och min syster ville inte ens ha kalaset pga denna rädslan. Hölls kalaset för pappas egen skull? Inte var det för min systers i alla fall.
  • Anonym (hmm)
    Anonym (aldrig bjuden) skrev 2014-03-26 15:55:03 följande:

Det gjorde jag... tre gånger..

men de "balla gänget" i nya skolan kände balla gänget i gamla skolan så jag blev inte särskilt väl välkomnad i nya skolan heller.. de kunde redan alla mina öknamn och ömma punkter..

Tre gånger gick jag igenom processen att byta skola och varje gång hoppades jag att det skulle bli bättre..
    sista gången sa mamma, att "nu är det sista gången vi gör det här så se nu till att anpassa dig bättre"...
    är inte så lätt att anpassa sig till att bli slagen, sparkad och spottad på varje dag.. man försöker bara smälta in i väggarna så att man inte ska bli sedd.
    Första dagen på nya skolan blev jag nersparkad av en välkomstkommite och de hade sönder min cykel och min nya klänning. Samt att jag fick en tallrik ärtsoppa över huvudet i matsalen.. det är därför jag minns så väl att det var en torsdag..
    Man blir fan mörkrädd här. Vad gjorde lärarna?

Hoppas du har det bättre idag.
Svar på tråden Det värsta du varit med om vad gäller barnkalas?