• Anonym (TS)

Det värsta du varit med om vad gäller barnkalas?

Sett en del trådar där barn drabbats på olika sätt av barnkalas, inte blivit bjuden eller att ingen kommit. 

Jag vill nu höra era värsta historier om barnkalas! Det värsta som inträffat på själva kalaset, blev du aldrig bjuden som barn eller har ditt barn drabbats? 

Som TS börjar jag! Som 10-åring var jag rätt utsatt av tjejerna i klassen, jag tyckte inte om fotboll och alla tjejer spelade i samma lag. När en av mina få tjejkompisar i klassen fyllde år så bjöd hon in alla fotbollstjejer utom mig till ett pyjamasparty med övernattning. Jag var inte bjuden och kalaset hölls i ett hus på vår gata... Var hemskt att från sitt eget sovrumsfönster se alla elaka tjejer och min såkallade "Kompis" ligga på luftmadrasser och skratta och äta godis. Detta var på 90-talet och jag bytte skola kort därefter.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-03-24 17:31
    Följdfråga: Ni föräldrar som "inte låter"/struntar i att låta era barn gå på alla kalas de är bjudna till. Hur resonerar ni? Är ni alltid duktiga på att OSA i god tid? Låter ni barnet själva bestämma vilket kalas hen vill gå på?

• Svar på tråden Det värsta du varit med om vad gäller barnkalas?
  • jag är den jag är
    Anonym (V) skrev 2014-03-26 10:17:53 följande:

Vad sorgligt.

Ja, det är en upplevelse som jag aldrig glömmer. Jag ser henne ibland i affären eller på torget och ibland vill jag gå fram till henne och prata, men det gör jag aldrig.
    Jag undrar ofta hur hon mår, men vågar inte fråga.
  • Anonym (hu)
    Anonym (Ensam) skrev 2014-03-24 23:19:43 följande:
    P.S. det extra tragiska var väl att jag känt på mig lite innan att "ingen har inte ens nämt att jag har födelsedag snart", så jag blev lite orolig, men som alla gör hoppades jag väl på ett litet firande iaf. och hade tom. gjort en tårta som jag efter 3-4 dagar fick kasta för ingen ville ju äta upp den. :(
    Jag tänker lite att om ingen nämnt det, så för att slippa sitta där bortglömd, varför bjöd du inte in din familj på fika? Jag gör så varje år för säkerhetsskull, att jag talar om att jag bjuder på tårta på t.ex onsdag så ni är välkomna hit då om ni vill. Om då någon inte visste om att jag fyller år så vet de det efter den inbjudan ^^ 
  • Cecilia9

Det är ju fruktansvärda situationer som många av er varit med om. Och jag förstår inte hur somliga föräldrar resonerar när de bara bjuder in "vissa utvalda" i klassen. Förstår ni inte själva att det pratas om det jätteroliga kalaset i skolan? Hur tror ni de som inte blev inbjudna känner sig? Dem vill ju OCKSÅ vara en del av det roliga! De kanske inte har de bästa hemförhållandena eller ett fritidsintresse, så ett kalas för klassen kan ju vara en jättebra idé att skapa nya kompisar utanför klassrummet!

Jag mår fan illa över att vuxna människor kan resonera så jävla dumt rent ut sagt.

Antingen bjuder man hela klassen, eller alla flickorna, eller pojkarna - eller ingen alls!

Och om mitt barn hade fått inbjudan till en "mindre populär" klasskamrat så över min döda kropp att han skulle "skita i att komma"!

• Anonym (liten)

sorglig tråd. 

Jag har bara glada minnen av kalas. Vi bjöd alla och mina föräldrar engagerade sig och hittade på massor av roliga lekar.  Jag fick bara ha kalas hemma och inte på mc donalds, bowling kalas, filmkals osv och eftersom jag ville det så fixade de i stället de mest coola kalas.  Och det var hur kul som helst.  många gånger hade jag "roligare " kalas än de som hade på mcdonalds och så eftersom jag fick bjuda alla, och eftersom mina föräldrar var engagerade.  fantasi och inlevelse kan göra massor.  jag hade inte jättemycket kompisar i skolan men eftersom mina kalas var så "coola" så kom alla.  en meny beståede av häxblodsdricka med klumpar ( hallonsoda med hallon i), grön vulkantårta, marängswiss med grönfärgad vaniljglass kan locka många ungar

Men jag håller med - man ska bjuda gruppvis och inte lämna ute en eller två.

Mina barn har kalas nu och det har bara varit glada upplevelser. Med massssssor av socker  :)

• Anonym (hu)
    Anonym (lågstadiet) skrev 2014-03-25 07:42:51 följande:
    Den här tråden får mig att tänka på ett kalas i lågstadiet som klassens populäraste tjej hade. Av en klass på 35 barn var vi två som inte blev bjudna. Vet inte om det var för att göra mig mer ledsen men det skröts i säkert flera veckor om hur roligt och speciellt detta kalas hade varit. De hade tydligen haft några speciella lekar och alla hade fått presenter och godis osv osv.. 

Förstår inte hur föräldrar kan tillåta att bara någon/några få inte blir bjudna.
    Och jag förstår inte varför man som barn ska tvingas bjuda någon som man inte vill ha där? 
    Jag bjöd bara de jag ville bjuda, det var ibland 3-4 st som inte blev bjudna, de var ju inte mina kompisar liksom.
  • jag är den jag är
    Anonym (hu) skrev 2014-03-26 11:20:44 följande:
    Och jag förstår inte varför man som barn ska tvingas bjuda någon som man inte vill ha där? 
    Jag bjöd bara de jag ville bjuda, det var ibland 3-4 st som inte blev bjudna, de var ju inte mina kompisar liksom.

Så enligt dig är det alltså ok att bjuda alla i hela klassen utom 1 eller 2? Du tycker att det känns helt ok att utesluta dessa?
  • Gusa

Visst man kan inte tvinga ens barn att vara bästis med alla. Men enligt mig så gäller det alla, eller bara några få blir bjudna Mina barn som går i små klasser 7-8 stycken har fått välja att bjuda alla eller bara 2. Om man bjuder alla utan 1.3 stycken blir det en typ av mobbning tycker jag. Vill inte barnet att alla ska komma så ska det vara ett litet kalas och inte att bara några få blir "glömda" för då säger vi som vuxna att det är okej med mobning.

• Anonym (hu)
    jag är den jag är skrev 2014-03-26 11:36:41 följande:

Så enligt dig är det alltså ok att bjuda alla i hela klassen utom 1 eller 2? Du tycker att det känns helt ok att utesluta dessa?
    Ja, är man inte kompis med 1 eller 2 st av barnen så ska man väl inte heller behöva bjuda hem dem.
    Det är ungefär som att man ska gifta sig och bjuder gamle morbror Evert för att man bjudit resten av släkten, bara för att han inte ska vara utanför, trots att man inte har någon relation med honom. Skulle aldrig falla mig in.

När vi har kalas här hemma så får barnen bjuda vilka de vill, de tvingas inte bjuda barn som inte är deras vänner. Jag har inget emot det, varför ska jag betala extra för godis och fika för barn som inte ens är mina barns vänner?
    Känns som att de som inte blir bjudna mest vill komma för att de inte ska vara utanför, de ska få snylta hemma hos ett barn de inte känner och de ska ha godis som alla andra barnen. De vill ju inte komma direkt för att de aboslut vill fira inbjudaren. 
  • Naaw
    Anonym (hu) skrev 2014-03-26 12:08:49 följande:
    Ja, är man inte kompis med 1 eller 2 st av barnen så ska man väl inte heller behöva bjuda hem dem.
    Det är ungefär som att man ska gifta sig och bjuder gamle morbror Evert för att man bjudit resten av släkten, bara för att han inte ska vara utanför, trots att man inte har någon relation med honom. Skulle aldrig falla mig in.

När vi har kalas här hemma så får barnen bjuda vilka de vill, de tvingas inte bjuda barn som inte är deras vänner. Jag har inget emot det, varför ska jag betala extra för godis och fika för barn som inte ens är mina barns vänner?
    Känns som att de som inte blir bjudna mest vill komma för att de inte ska vara utanför, de ska få snylta hemma hos ett barn de inte känner och de ska ha godis som alla andra barnen. De vill ju inte komma direkt för att de aboslut vill fira inbjudaren. 

Det ovan var något av det värsta jag läst. Bara att det finns människor med den attityden gör att jag ryser.

Själv har jag inga dåliga kalaserfarenheter. Men så är både jag och mina barn omgivna av snälla omtänksamma människor. Vi fryser inte ut, exkluderar och mobbar och det är gissningsvis en av anledningarna till att mina barn alltid inbjudna (precis som jag blev som barn).

Det "värsta" som hänt var väl när dotterns bästis inte kunde komma på hennes 5-årskalas för att föräldrarna prioriterade att åka til mormor (som bor rätt nära och som de träffar ofta). En typ av prioritering som jag aldrig kommer att förstå. Själv hade jag sett till att gå på kalas först och ta mormor (eller vad det nu är) efter.  
  • nymedlem

Vilken ledsam tråd. När jag läser här inser jag verkligen hur lyckligt lottade både jag själv och mitt barn har varit (barnet ÄR fortfarande) som alltid varit poppis.

Lider med er alla som råkat illa ut.

Svar på tråden Det värsta du varit med om vad gäller barnkalas?