• Anonym (TS)

Det värsta du varit med om vad gäller barnkalas?

Sett en del trådar där barn drabbats på olika sätt av barnkalas, inte blivit bjuden eller att ingen kommit. 

Jag vill nu höra era värsta historier om barnkalas! Det värsta som inträffat på själva kalaset, blev du aldrig bjuden som barn eller har ditt barn drabbats? 

Som TS börjar jag! Som 10-åring var jag rätt utsatt av tjejerna i klassen, jag tyckte inte om fotboll och alla tjejer spelade i samma lag. När en av mina få tjejkompisar i klassen fyllde år så bjöd hon in alla fotbollstjejer utom mig till ett pyjamasparty med övernattning. Jag var inte bjuden och kalaset hölls i ett hus på vår gata... Var hemskt att från sitt eget sovrumsfönster se alla elaka tjejer och min såkallade "Kompis" ligga på luftmadrasser och skratta och äta godis. Detta var på 90-talet och jag bytte skola kort därefter.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-03-24 17:31
    Följdfråga: Ni föräldrar som "inte låter"/struntar i att låta era barn gå på alla kalas de är bjudna till. Hur resonerar ni? Är ni alltid duktiga på att OSA i god tid? Låter ni barnet själva bestämma vilket kalas hen vill gå på?

• Svar på tråden Det värsta du varit med om vad gäller barnkalas?
  • Anonym (survivor)

Inser hur väldigt lyckligt lottad jag har varit genom åren och jag beklagar verkligen det en del av er fått varit med om.
    För mig var nog det värsta när sonen skulle ha halloweenparty som 10-åring och strömmen la av och det var snöstorm så vägen var avstängd och ingen förälder kunde hämta sitt barn.
    Så där stod jag i beckmörker med cirka10 vilda tioåringar som tyckte det var skitkul och spännande, själv var jag mest förtvivlad för hur jag skulle fixa det.
    Men det gick och alla överlevde, till och med jag.

• QueenBeee

Barnkalas och barnkalas.. Jag var väl 13-14 och bjuden till en tidigare "bästa väns" kalas (vi är inte osams eller så, men jag hade inte riktigt den där bästa kompis-känslan med henne. I dag pratar vi knappt alls.). Eller, jag var bjuden till några av hennes närmsta vänner skickade ett meddelande där det stod att hennes kalas var inställt. Jag accepterade det, men jag kunde bara inte förstå varför hon inte kunde säga det själv. Jag fick höra någon ursäkt, men minns den inte i nuläget.

Det visade sig då att kalaset visst ägde rum, det var "bara" det att det fanns någon hemlighet som hon inte ville att jag + några av mina kompisar skulle veta. Det var hon och hennes "BFFs" alltså..

• gilmore

Den här tråden gör att jag får ont i hjärtat och jag är inte långt från att gråta nu.
    Min stora fyller 5 år snart och vill så gärna ha kalas, det här var inte rätt tråd för mig att läsa.. Rynkar på näsan

• Etta03

Nu i ettan på gymnasiet har tjejerna i min gamla klass på högstadiet filmkvällar rätt ofta... Mina bästa kompisar från gamla klassen var på alla, och de kallade till och med träffarna för "filmkväll med 9B-tjejerna"... Fick inte reda på det från någon, men såg ju bilder på instagram, Facebook och sånt... De flesta av dem går ju på min gymnasieskola nu också, säger hej och kramar dem när jag ser dem, blev faktiskt rätt ledsen när jag såg alla återträffar som jag inte ens blivit bjuden till :(

• elak 8åring

Minns när jag fyllde 8 och jag och bästa kompisen skulle ha gemensam födelsedagsfest. Vi ville då bjuda alla från klassen förutom 2 killar som jag tror vi tyckte var stökiga och jobbiga. När jag förklarade det för min mamma fick jag den ditills största utskällningen jag någonsin fått som avslutades med "jag trodde jag uppfostrat dig bättre än så". Sen dess har jag aldrig haft någon tanke på att lämna någon utanför så även om jag tyckte mamma var dum och jobbig då, så uppskattar jag det idag! :D 

• Nymphaea
    Bonzan skrev 2014-03-25 17:04:24 följande:
    Det värsta jag har varit med om var mitt kalas när jag fyllde 8 år....
    Jag hade bjudit min bästa kompis Johan och en handfull andra kompisar, alla kom förbi innan kalaset och undrade om jag skulle med ut.
    Jag stannade hemma och fixade glatt för kalaset istället, gjorde tårta osv...
    När klockan slog kalasdags kom ingen alls men efter en halvtimme knackade en kollega till Johans pappa på dörren för att berätta för oss att det hade hänt en olycka i lekparken och att Johan hade blivit hngd i sin cykelhjälm och avlidit direkt på platsen. 
    De andra som skulle ha kommit var vittnen och på sjukhus för att få hjälp med chocken....
    Jag hatade födelsedagar i många år efter det och ville inte fira den alls då det bara påminde mig om den dag jag förlorade min bästa vän och saknade efter honom.
    Usch vilken hemsk historia. Beklagar att du var tvungen att uppleva det. 
  • Anonym (Jag med)
    Bonzan skrev 2014-03-25 17:04:24 följande:
    Det värsta jag har varit med om var mitt kalas när jag fyllde 8 år.... Jag hade bjudit min bästa kompis Johan och en handfull andra kompisar, alla kom förbi innan kalaset och undrade om jag skulle med ut. Jag stannade hemma och fixade glatt för kalaset istället, gjorde tårta osv... När klockan slog kalasdags kom ingen alls men efter en halvtimme knackade en kollega till Johans pappa på dörren för att berätta för oss att det hade hänt en olycka i lekparken och att Johan hade blivit hngd i sin cykelhjälm och avlidit direkt på platsen.  De andra som skulle ha kommit var vittnen och på sjukhus för att få hjälp med chocken.... Jag hatade födelsedagar i många år efter det och ville inte fira den alls då det bara påminde mig om den dag jag förlorade min bästa vän och saknade efter honom.

Jag var också ett av barnen i närheten av Johan. Jag tänker ofta på honom, hans syskon och föräldrar och hur lite man förstod då.
  • Anonym (stickan)

Jag är född för tidigt och vägde extremt lite. Har alltid varit en liten väldigt tunn tjej och blev illa mobbad för det i skolan. Främst av en stor tjock tjej och hennes mulliga vänner. Pågick ända upp på gymnasiet och upphörde inte före jag blev vuxen och började jobba.

Blev smärtsamt nog påmind om detta då jag såg att min gamla klass hade återträff förra veckan. Ingen hade frågat mig om jag ville komma. Jag hade nog inte gått, ändå. Men att åter igen bli ignorerad sved.

Över 30 och kastad brutalt tillbaka till högstadiets hårda knytnävar.

• lykantrophona

Inget särskilt illa egentligen...

Ett av mina födelsedagskalas när jag gick i lågstadiet hade jag bjudit lite folk från klassen. Mest tjejer, men några killar. När en av killarna kommer med sina föräldrar, så blir han så rädd och nervös att han börjar gråta och inte vill vara med. Ja, han var blyg...

Sen minns jag en fest när jag gick i mellanstadiet, en klasskamrat jag typ aldrig umgicks med som hade bjudit hela klassen. En klass som jag blev mobbad i då och då. Minns inte några detaljer, minns bara att jag kände mig väldigt obekväm hela tiden.

• Robespierre

Att jag bjöd jämnåriga Charlotte från mitt lekis på min 7årsdag 1980 och hon kom inte. Sitter djupt i mig än idag :(

4 8 15 16 23 42
Svar på tråden Det värsta du varit med om vad gäller barnkalas?