• Anonym (TS)

Det värsta du varit med om vad gäller barnkalas?

Sett en del trådar där barn drabbats på olika sätt av barnkalas, inte blivit bjuden eller att ingen kommit. 

Jag vill nu höra era värsta historier om barnkalas! Det värsta som inträffat på själva kalaset, blev du aldrig bjuden som barn eller har ditt barn drabbats? 

Som TS börjar jag! Som 10-åring var jag rätt utsatt av tjejerna i klassen, jag tyckte inte om fotboll och alla tjejer spelade i samma lag. När en av mina få tjejkompisar i klassen fyllde år så bjöd hon in alla fotbollstjejer utom mig till ett pyjamasparty med övernattning. Jag var inte bjuden och kalaset hölls i ett hus på vår gata... Var hemskt att från sitt eget sovrumsfönster se alla elaka tjejer och min såkallade "Kompis" ligga på luftmadrasser och skratta och äta godis. Detta var på 90-talet och jag bytte skola kort därefter.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-03-24 17:31
    Följdfråga: Ni föräldrar som "inte låter"/struntar i att låta era barn gå på alla kalas de är bjudna till. Hur resonerar ni? Är ni alltid duktiga på att OSA i god tid? Låter ni barnet själva bestämma vilket kalas hen vill gå på?

• Svar på tråden Det värsta du varit med om vad gäller barnkalas?
  • Anonym (Ensam)
    Anonym (hmm) skrev 2014-03-24 23:23:24 följande:
    Fy fan. Vad hade de för anledningar till att glömma din dag? Fick du ens en ursäkt? Hur ser din relation med din familj ut idag?
    Anledning hade de väl inte. Att min pappa (mina föräldrar är skilda) inte kom ihåg det blev jag inte ens särskilt förvånad över. Ett annat år hade han bokat in en middag med en nästan halvsyster jag har som han inte kunde flytta på och han ville inte ta med nästan halvsystern till mig för att fira något då, så jag hade väl inte så höga förhoppningar (men NÅGON förhoppning har man ju alltid). Men min mamma blev jag grymt besviken på. Hon såg ju hur ledsen jag blev när dagen var till ända. Ändå sa hon inte "grattis" förrän några dagar senare (3 tror jag det var). Vänner ringde ungefär då med, men som sagt, ingen samma dag. Fick ingen ursäkt och min relation med min familj har alltid varit rätt "speciell" antar jag. Har en väldigt knepig familj men jag har alltid varit den som vill hålla ihop den mot alla odds. Så är det än idag, men oftast ger det inte så mycket tillbaka.
  • Madmoiselle

Jag var 13 år och min bästa kompis skulle ha fest, jag var bjuden. Någon vecka innan kalaset skulle vara sa hon att det blev inställt, minns inte anledningen med tyckte den lät vettig då. Två veckor senare fick jag av en slump veta att hon inte alls hade ställt in kalaset, hon hade ljugit för mig och till sina föräldrar hade hon sagt att jag inte kunde komma.

• Madmoiselle
    Anonym (F) skrev 2014-03-24 22:17:17 följande:
    Min sons 6-årskalas. Vi hade bjudit hela klassen, inklusive en ny tjej som vi inte kände egentligen. Hon lämnades av en klasskompis förälder, det blev tyvärr så att ingen förälder stannade på kalaset vilket hade varit bra. Nåja, fullt ös tänkte jag och fixade med fika, fiskdamm, lek ute osv tills nånting "slog slint" hos den nya tjejen. Hon blev som tokig, sprang runt och försökte slå de andra barnen, skrek "jävla horunge" och ännu värre saker till barnen som blev rätt skrämda. Jag försökte prata, lugna, hålla i henne för att skydda de andra. Ingenting hjälpte. Detta pågick säkert en timme, totalt kaos. Till slut kom en annan förälder som dessutom är lärare och kunde hjälpa till. Fick i efterhand veta att detta "kunde hända ibland", jag hade uppskattat om någon av hennes föräldrar stannat eftersom de visste det.

Men Gud vad hemskt! Det måste nästan ha varit något fel på henne...
  • Anonym (Ensam)
    Madmoiselle skrev 2014-03-25 00:03:57 följande:
    Jag var 13 år och min bästa kompis skulle ha fest, jag var bjuden. Någon vecka innan kalaset skulle vara sa hon att det blev inställt, minns inte anledningen med tyckte den lät vettig då. Två veckor senare fick jag av en slump veta att hon inte alls hade ställt in kalaset, hon hade ljugit för mig och till sina föräldrar hade hon sagt att jag inte kunde komma.
    Taskigt. Något säger mig att ni inte var lika bra vänner efter det?
  • Anonym (Inget alls)

Tyvärr kan jag inte svara på detta då varken jag eller mina syskon haft kalas! Vi har ALDRIG fått presenter eller tårta öht, min minsta lillasyster blev omhändertagen som spädbarn och hon får allting hon pekar på av mina föräldrar, dom regnar saker över henne medans vi andra barn får titta på! Hon får alltid presenter och kläder och godis men skulle vi fråga så har dom inga pengar trots två hela inkomster! Så man blir ganska avundsjuk ibland på folk som kan få saker helt spontant när man själv inte får något på sin födelsedag!

• Anonym (xyz)

Sedan sonens klass delades från 3:an har han knappt varit på något kalas, trots att han bjudit själv. Jag vet inte om det är kalas och han inte blir bjuden, som tur är bryr han sig inte.
    För flera år sedan såg jag att en flicka (10-11 år) bjöd ett antal tjejer på McD. Två av de inbjudna försökte få de andra tjejerna att inte sitta vid hon som bjöd, som tur var hakade de tjejerna inte på. Men de två tjejerna satt för sig själva och tisslade och tasslade. De satt alldeles intill mig så jag sa faktiskt att det inte var schysst att bete sig så, men fick ingen reaktion. 

• Sticka
    Anonym (TS) skrev 2014-03-24 17:06:14 följande:
    Tror du att det var "medvetet" att du inte var medräknad i bordsplaceringen? Kände du dig utstött sedan tidigare?
    Ja, det var säkert inte ett misstag. De andra satte sig på sina platser under fniss och flams och började förse sig med dryck utan att ens notera att jag inte hade någonstans att sitta
  • Anonym (lågstadiet)

Den här tråden får mig att tänka på ett kalas i lågstadiet som klassens populäraste tjej hade. Av en klass på 35 barn var vi två som inte blev bjudna. Vet inte om det var för att göra mig mer ledsen men det skröts i säkert flera veckor om hur roligt och speciellt detta kalas hade varit. De hade tydligen haft några speciella lekar och alla hade fått presenter och godis osv osv.. 

Förstår inte hur föräldrar kan tillåta att bara någon/några få inte blir bjudna.

• Sticka

Minns att på mellanstadiet hade vi några i klassen som var lite ensamma och när det delades ut kalasinbjudningar så kollade läraren jättenoga att alla var bjudna, han ringde till kalasföräldrarna och dubbelkollade det och ringde även till de lite ensamma barnens föräldrar och kollade att de visste att det var kalas på gång.

Minns att kalasbarnen ofta blev så sura över det, att de inte fick bjuda bara vissa utvalda, att de tillslut inte delade ut inbjudningarna i klassrummet utan postade dem direkt. Det var dyrare men då kunde man undkomma lärarens koll och låta inbjudningarna "komma bort på posten" till vissa av oss. 

• Anonym (Blä)
    Anonym (Ensam) skrev 2014-03-24 23:04:36 följande:
    Inte barnkalas, men det måste varit när jag fyllde 17 och verkligen INGEN kom ihåg att jag fyllde år. Fick inte ens ett "grattis" av min mamma, min syster eller någon. Blev så sjukt deprimerad av den dagen, en vecka efteråt sa min syster "Oj, just det, du har ju fyllt år, grattis förresten." i telefon, men jag kände mig helt j*vla värdelös.
    Jag fyllde år i dagarna, jämnt dessutom. Den enda som grattade mig var min dotter. Det är inte första ggn min födelsedag glöms bort eller skits i. Samma för min dotter, inga kommer på hennes kalas. Min mamma brukar säga på jul att hon ska vara ensam, är sjuk eller inte orkar att vi kommer och firar med släkten. Sedan får jag veta att hon åkt till sin bror och firat med hans familj. När de frågat varför inte jag och dottern är där på jul ljuger hon och säger att vi har fullt upp hemma och inte kunde komma. Bad en vän att vara tomte här förra julen för jag och dottern var ensamma. Gissa vad! Tomten kom aldrig. Efter min senaste födelsedag nu orkar jag ärligt talat inte ens bry mig eller bli sårad längre. Först vill jag bara be de dra åt helvete allihop rent ut sagt!
Svar på tråden Det värsta du varit med om vad gäller barnkalas?