jag är den jag är skrev 2014-03-26 12:32:29 följande:
Det blir ledsen - men föga förvånad - när jag läser din inställning. Dessvärre tycks det var en hel del som resonerar som du, sorgligt nog. Att lära sina barn att det är ok att frysa ut en ensam stackare i klassen, det tycker jag är rent vidrigt.
Jag tycker att du ska läsa de historier som berättas om i den här tråden. Det behöver du.
Jag har läst inläggen i denna tråd, jag tycker synd om de barn som väntar förgäves på gäster, men tycker det är märkligt att man förväntas bjuda alla - även de man inte känner?
Anonym (xyz) skrev 2014-03-26 13:11:04 följande:
Trist och väldigt snål inställning du har. Om något av de barn ditt barn inte leker med bjuder på kalas tack du nej i god tid då?
Om ditt barn skulle vara den enda i klassen som inte blev bjudet, skulle det vara ok?
När mitt barn blir bjudet så väljer h*n själv om h*n vill gå, vill h*n det så tackar vi ja, och dyker naturligtvis upp. Annars tackar vi nej i god tid, ja.
Om mitt barn inte är vän med barnet som har kalaset så ser jag inga konstigheter i att h*n inte blir bjuden.
Anonym (malin) skrev 2014-03-26 13:13:27 följande:
Men du måste väl ändå se den skillnad som finns mognadsmässigt, i sättet att tänka och fungera hos morbror Evert och hos lilla Lisa, 8 år?? Morbror Evert är vuxen och tänker på ett annat sätt än ett barn.
Tragiskt att vuxna lär barn att det är ok att utesluta andra. Hur vore det istället att lära barnen att man inte alltid kan göra som det faller en in för att ens handlingar får konsekvenser för andra?
Så vi ska lära barnen att på DERAS dag så får de inte själva välja vad de vill göra? Självklart får barnet välja vilka som ska komma på kalaset!
Anonym (usch) skrev 2014-03-26 13:16:54 följande:
Du resonerar helt fruktansvärt! Så om ett barn i klasset är mobbat ska varken barn eller vuxna försöka ändra på det, utan man ska bara konstatera att ingen är kompis med det barnet och lämna det helt utanför?
Det mobbade barnet blir ännu mer mobbad om h*n ska tvingas gå på kalas till barn som tvingats bjuda personen, varför göra saken värre??