Inlägg från: Anonym (malin) |Visa alla inlägg
  • Anonym (malin)

Det värsta du varit med om vad gäller barnkalas?

Detta var visserligen inget barnkalas men skriver ändå.

När jag var 16 år brukade alla tjejer i klassen fixa tjejkväll med jämna mellanrum då alla tjejerna i klassen var bjudna. Det varierade vem som anordnade det. En lektion skickades det fram en lapp till tjejen som satt bredvid mig. Där stod "Vill du komma på tjejkväll på fredag? Säg inget till X och X för dom är inte bjudna." Det var jag och en tjej till i klassen som inte var bjudna. Lyckligtvis tog jag inte åt mig utan tänkte att vill dom inte ha mig där så vill jag inte heller komma. Tyckte inte att jag missade något, däremot att hålla på med uteslutning och lappar vid 16års ålder... va fan??

• Anonym (malin)
    Anonym (hu) skrev 2014-03-26 12:08:49 följande:
    Ja, är man inte kompis med 1 eller 2 st av barnen så ska man väl inte heller behöva bjuda hem dem.
    Det är ungefär som att man ska gifta sig och bjuder gamle morbror Evert för att man bjudit resten av släkten, bara för att han inte ska vara utanför, trots att man inte har någon relation med honom. Skulle aldrig falla mig in.

När vi har kalas här hemma så får barnen bjuda vilka de vill, de tvingas inte bjuda barn som inte är deras vänner. Jag har inget emot det, varför ska jag betala extra för godis och fika för barn som inte ens är mina barns vänner?
    Känns som att de som inte blir bjudna mest vill komma för att de inte ska vara utanför, de ska få snylta hemma hos ett barn de inte känner och de ska ha godis som alla andra barnen. De vill ju inte komma direkt för att de aboslut vill fira inbjudaren. 
    Men du måste väl ändå se den skillnad som finns mognadsmässigt, i sättet att tänka och fungera hos morbror Evert och hos lilla Lisa, 8 år?? Morbror Evert är vuxen och tänker på ett annat sätt än ett barn.

Tragiskt att vuxna lär barn att det är ok att utesluta andra. Hur vore det istället att lära barnen att man inte alltid kan göra som det faller en in för att ens handlingar får konsekvenser för andra?
Svar på tråden Det värsta du varit med om vad gäller barnkalas?