Inlägg från: Anonym (usch) |Visa alla inlägg
  • Anonym (usch)

Det värsta du varit med om vad gäller barnkalas?

Anonym (hu) skrev 2014-03-26 12:08:49 följande:
    Ja, är man inte kompis med 1 eller 2 st av barnen så ska man väl inte heller behöva bjuda hem dem.
    Det är ungefär som att man ska gifta sig och bjuder gamle morbror Evert för att man bjudit resten av släkten, bara för att han inte ska vara utanför, trots att man inte har någon relation med honom. Skulle aldrig falla mig in.

När vi har kalas här hemma så får barnen bjuda vilka de vill, de tvingas inte bjuda barn som inte är deras vänner. Jag har inget emot det, varför ska jag betala extra för godis och fika för barn som inte ens är mina barns vänner?
    Känns som att de som inte blir bjudna mest vill komma för att de inte ska vara utanför, de ska få snylta hemma hos ett barn de inte känner och de ska ha godis som alla andra barnen. De vill ju inte komma direkt för att de aboslut vill fira inbjudaren. 
    Du resonerar helt fruktansvärt! Så om ett barn i klasset är mobbat ska varken barn eller vuxna försöka ändra på det, utan man ska bara konstatera att ingen är kompis med det barnet och lämna det helt utanför? 
  • Anonym (usch)
    Anonym (hu) skrev 2014-03-26 13:54:23 följande:
    Jag har läst inläggen i denna tråd, jag tycker synd om de barn som väntar förgäves på gäster, men tycker det är märkligt att man förväntas bjuda alla - även de man inte känner?

När mitt barn blir bjudet så väljer h*n själv om h*n vill gå, vill h*n det så tackar vi ja, och dyker naturligtvis upp. Annars tackar vi nej i god tid, ja.

Om mitt barn inte är vän med barnet som har kalaset så ser jag inga konstigheter i att h*n inte blir bjuden.

Så vi ska lära barnen att på DERAS dag så får de inte själva välja vad de vill göra? Självklart får barnet välja vilka som ska komma på kalaset!

Det mobbade barnet blir ännu mer mobbad om h*n ska tvingas gå på kalas till barn som tvingats bjuda personen, varför göra saken värre??

Fast om de inte vill gå på kalaset kan de välja det själva. Och det är inte alls säkert att det gör saken värre. Vissa barn hamnar utanför bara för att de är blyga och inte vågar ta för sig, och då kan det ibland räcka med att puscha lite eller para ihop de med någon annan för att det ska släppa (speciellt när det gäller yngre barn). Något som definitivt inte hjälper är att dela ut inbjudningskort till alla utom ett barn mitt framför näsan på det barnet. Kan du ens försöka tänka dig in i hur fruktansvärd den situationen är för ett barn? Alla är välkkomna utom du. Tack och lov för att de flesta föräldrar inte är som du och förstår hur man ska gå tillväga vid inbjudningar. 
  • Anonym (usch)
    Anonym (hu) skrev 2014-03-26 13:54:23 följande:
    Jag har läst inläggen i denna tråd, jag tycker synd om de barn som väntar förgäves på gäster, men tycker det är märkligt att man förväntas bjuda alla - även de man inte känner?

När mitt barn blir bjudet så väljer h*n själv om h*n vill gå, vill h*n det så tackar vi ja, och dyker naturligtvis upp. Annars tackar vi nej i god tid, ja.

Om mitt barn inte är vän med barnet som har kalaset så ser jag inga konstigheter i att h*n inte blir bjuden.

Så vi ska lära barnen att på DERAS dag så får de inte själva välja vad de vill göra? Självklart får barnet välja vilka som ska komma på kalaset!

Det mobbade barnet blir ännu mer mobbad om h*n ska tvingas gå på kalas till barn som tvingats bjuda personen, varför göra saken värre??

Tillägg: Ja, barnen ska i princip få välja själva vilka de bjuder. Men det ska inte kunna vara ett alternativ att bjuda alla utom en eller två. Så gör man bara inte och jag tycker synd om de barn du har i din omgivning när du inte förstår något som är så självklart. Undra vilka andra fruktansvärda budskap du sprider omkring dig... 
Svar på tråden Det värsta du varit med om vad gäller barnkalas?