• Anonym (Orolig)

Vad händer om vi skiljer oss? Han har allt, jag har inget..Kan han även ta barnen?? :-(

Hej, jag undrar om någon kunnig kan hjälpa mig reda ut min situation och ge mig lite lugn i själen så att jag vågar följa mitt hjärtas röst och begära skilsmässa..

Min man och jag har varit ett par i över 10 år och gifta de senaste 3 av dessa. Vi har 3 barn tillsammans, men för att minimera risken att bli igenkända av någon, väljer jag att inte precisera deras åldrar. Av olika juridiska anledningar har jag inte någon rätt att göra anspråk på vårt boende, som helt och hållet tillhör min man. Om vi skiljer oss kommer jag att befinna mig i följande situation:
    1. Utan hem
    2. Utan arbete
    3. Utan inkomst (är sjukskriven för tillfället = sjukpenning, men för övrigt ingen inkomst)
    4. Väldigt ledsen, trött, nertryckt (många års mental misshandel), men ändå liiiite hoppfull om att framtiden kanske kan se lite ljusare ut för oss alla, än de senaste åren gjort.

Min mans situation däremot, kommer att se ut så här:
    1. Eget boende, som han äger merparten av (litet banklån finns).
    2. Arbete = inkomst
    3. Lite ledsen och trött, men då han har en förmåga att dels begrava sig i sitt arbete, och dels att förneka alla former av känslor, så lär han må "till synes" bättre än jag efter en ev. skilsmässa.

Nu undrar jag: Vad har vi för juridiska rättigheter och skyldigheter när det gäller följande:

1. Att se till så att även JAG har ett acceptabelt boende, där jag kan starta om, trivas och även ha möjlighet att umgås med och vårda våra barn.

2. Umgänge/vårdnad av barnen: Egentligen skulle jag nog vilja ha ensam vårdnad av våra barn, då jag vet att barnen hade haft det bättre och lugnare hos mig, men jag vet också att min man är av samma åsikt..så ingen av oss kommer att ge upp vår del av vårdnaden utan en rejäl fight. Vi har därför alltid sagt och lovat varandra att vid en ev. skilsmässa så är det självklart att vi ska ha delad vårdnad, 50/50, och detta är ett löfte JAG tänker hedra och hoppas att han gör detsamma. Men jag är lite orolig ändå... Finns det någon risk att han kan lyckas få HELA vårdnaden, om han sviker sitt löfte till mig och går till rätten och kräver hela vårdnaden själv..? Vad krävs för att han skulle lyckas med det, att ta ifrån mig "min halva"?

3. Ekonomi/försörjning: Jag har inget arbete, eftersom jag har varit hemmafru/mammaledig under många år och dedikerat min kropp och själ åt våra barns och vårt hems omvårdnad. Men det får jag givetvis inget tack för NU...om vi skiljer oss. Då står jag tomhänt, medan jag curlat för min man i över 10 år... Korkat, jag vet. Men frågan är ju: vad händer med mig, rent ekonomiskt? Vad har jag för rättigheter, i egenskap av individ, kvinna, mamma och hustru, att få hjälp med min försörjning vid en skilsmässa, om jag står på "bar backe" utan en enda krona på banken, och utan några materiella tillgångar överhuvudtaget?

Egentligen vill jag verkligen inte att vi ska skilja oss, och jag har kämpat som en idiot för att lösa våra problem under många år nu, men det blir bara värre, inte bättre. Han skyller ifrån sig allting, vägrar lyssna, försöka förstå, verkar inte bry sig alls längre, så det verkar helt kört. Men jag är väldigt rädd för att ta steget...känns som att kasta sig ut för en klippa, utan livlina, och utan att ens se botten på avgrunden... Jag har INGENTING om vi skiljer oss. Jo, mig själv och mina barn. Men HAN har alla möjligheter i världen att gå vidare utan någon större ansträngning, och det känns...fruktansvärt orättvist. Jag har gett ALLT för vår familj, så mycket att jag nu inte har någonting alls kvar. Hjälp.

• Svar på tråden Vad händer om vi skiljer oss? Han har allt, jag har inget..Kan han även ta barnen?? :-(
  • Anonym (offerkofta)
    Anonym (Jane Doe) skrev 2014-02-17 14:32:52 följande:
    Ge henne några finfina råd nu då, Kryddmix. Drömmer

Jag har nu läst igenom Kryddmix svar till TS, och hon verkat inte ha några bra råd.

Inte ett enda vad jag kan se.

Men TS - det är många andra som har gett dig bra råd.
    Och jag tror att mitt råd till dig är att sluta älta/gräma dig över allt arbete du har lagt ner på din familj. Det har varit ditt val och jag tvivlar inte en sekund på att det har varit det bästa för dina barn. MEN, det kommer inte dig några pluspoäng i ditt nya liv. Ingen kommer tyvärr klappa dig på axeln och säga att du har varit så duktig hemmafru, så här får du en lägenhet och ett jobb du kan klara dig på och samtidigt lägga en massa tid på hem och barn.

Nån har föreslagit att vänta med separationen ett tag och börja förbereda ditt nya liv redan nu, så den dag du går så har du en egen fallskärm. Det tror jag är det bästa rådet du har fått. 

• Kryddmix
    Anonym (Jane Doe) skrev 2014-02-17 14:32:52 följande:
    Ge henne några finfina råd nu då, Kryddmix. Drömmer
    Hade jag vetat mer om lagar och regler som gäller och vad hon kan göra, var och vem hon kan vända sig för hjälp så hade jag gett henne råd men jag vet faktiskt inte. Har man inte råd att ge utan bara skitsnack så behöver man inte kommentera här. Många har gett henne råd så tummen upp för det. Men att säga vad hon borde ha gjort eller att hon ska inte leka offer och skit. Shut up till alla de personerna. Detta är en kvinna som behöver hjälp, hon går igenom något jobbigt. Varför ska folk göra det värre för henne?
  • Kryddmix
    Anonym (offerkofta) skrev 2014-02-17 14:39:03 följande:

Jag har nu läst igenom Kryddmix svar till TS, och hon verkat inte ha några bra råd.

Inte ett enda vad jag kan se.

Men TS - det är många andra som har gett dig bra råd.
    Och jag tror att mitt råd till dig är att sluta älta/gräma dig över allt arbete du har lagt ner på din familj. Det har varit ditt val och jag tvivlar inte en sekund på att det har varit det bästa för dina barn. MEN, det kommer inte dig några pluspoäng i ditt nya liv. Ingen kommer tyvärr klappa dig på axeln och säga att du har varit så duktig hemmafru, så här får du en lägenhet och ett jobb du kan klara dig på och samtidigt lägga en massa tid på hem och barn.

Nån har föreslagit att vänta med separationen ett tag och börja förbereda ditt nya liv redan nu, så den dag du går så har du en egen fallskärm. Det tror jag är det bästa rådet du har fått. 

Nej det har jag inte. Men jag tänker fan inte klanka ner på någon som redan mår dåligt heller. Men jag tänker däremot definitivt säga ifrån folk som gör det. Exempelvis personer som dig. Kanske ni skäms liiiiite över vad och hur ni säger vissa grejer och håller tyst nästa gång någon ber om hjälp. "Offerkofta passar inte dig"
  • Anonym (offerkofta)
    Kryddmix skrev 2014-02-17 14:42:44 följande:
    Hade jag vetat mer om lagar och regler som gäller och vad hon kan göra, var och vem hon kan vända sig för hjälp så hade jag gett henne råd men jag vet faktiskt inte. Har man inte råd att ge utan bara skitsnack så behöver man inte kommentera här. Många har gett henne råd så tummen upp för det. Men att säga vad hon borde ha gjort eller att hon ska inte leka offer och skit. Shut up till alla de personerna. Detta är en kvinna som behöver hjälp, hon går igenom något jobbigt. Varför ska folk göra det värre för henne?
    Hon kan vända sig till en advokat som går igenom de avtal hon och hennes man har upprättat. Ett jätteenkelt svar :)
    Hon kan redan nu börja förbereda sitt liv som självförsörjande. Också ett jättenkelt svar :)

Men, allt TS gör är att poängtera hur mycket hon minsann har fått offra, och att det är orättvist om hon inte nu får hjälp av, ja jag vet inte vem hon vill ha hälp av... Exet? Samhället?

Hon får hoppas att mannen hon vill lämna är lika generös och sjysst som Anonym (samma sits) är.
  • Kryddmix
    Anonym (offerkofta) skrev 2014-02-17 14:51:49 följande:
    Hon kan vända sig till en advokat som går igenom de avtal hon och hennes man har upprättat. Ett jätteenkelt svar :)
    Hon kan redan nu börja förbereda sitt liv som självförsörjande. Också ett jättenkelt svar :)

Men, allt TS gör är att poängtera hur mycket hon minsann har fått offra, och att det är orättvist om hon inte nu får hjälp av, ja jag vet inte vem hon vill ha hälp av... Exet? Samhället?

Hon får hoppas att mannen hon vill lämna är lika generös och sjysst som Anonym (samma sits) är.
    Exakt. Enkelt svar som du kunde ha gett istället för att börja ditt inlägg och mening med "offerkofta passar inte dig" och sen jämföra hennes situation med din. Var du tvungen att skriva något sådant? Fick det henne att må bättre tror du?
  • Anonym (offerkofta)
    Kryddmix skrev 2014-02-17 14:55:40 följande:
    Exakt. Enkelt svar som du kunde ha gett istället för att börja ditt inlägg och mening med "offerkofta passar inte dig" och sen jämföra hennes situation med din. Var du tvungen att skriva något sådant? Fick det henne att må bättre tror du?
    Nej, men kanske har jag fått henne att sluta älta allt hon offrat och insett att det inte ger ryggdunkar och förmåner i livet att man tar hand om tre barn och hem :) Det är vi många som gör OCH försörjer oss själva.
    Wake up and smell the coffee, så brukar livet bli lättare att hantera.
  • sigill

Tyvärr är det ju så, TS, att du har blivit lurad. Han har sannolikt haft en ev skilsmässa i tankarna hela tiden och därför sett till att ha sitt på det torra när den dagen kom. Klart det har varit bekvämt för honom att ha en egen liten piga under alla dessa år. Han låter som en väldigt slug människa som verkligen ordnat det för sig

Nu är det ju svårt att ändra på det som varit, du måste se framåt och starta på nytt. Vårdnaden blir du knappast av med, men boendet är ju svårare. Barnen kan ju inte bo hos dig om du är hemlös. Du måste skaffa en egen lägenhet.

Sen undrar jag lite hur du kan vara sjukskriven när du ändå "jobbar hårdare än de flesta"? Hur kan fk godkänna det?

Jag tycker ju inte att sjukpenning ska användas som nån sorts hemmafrulön.

Du får avsluta sjukskrivningen, söka en utbildning och studielån och skaffa ett arbete på sikt.

Jag tror ändå det kommer att ordna sig för dig. Vi har ju trots allt ett trygghetssystem.

Sen hoppas jag att unga mammor läser den här tråden och tänker sig för både en och två gånger innan de sabbar sitt liv genom att leka amerikansk hemmafru för att de "gillar att gå hemma" (!)

• Kryddmix
    Anonym (offerkofta) skrev 2014-02-17 14:57:49 följande:
    Nej, men kanske har jag fått henne att sluta älta allt hon offrat och insett att det inte ger ryggdunkar och förmåner i livet att man tar hand om tre barn och hem :) Det är vi många som gör OCH försörjer oss själva.
    Wake up and smell the coffee, så brukar livet bli lättare att hantera.
    Att vara hemmafru har faktiskt sina fördelar också. Som att se sina barn växa upp. Där har du ett. Och hon är faktiskt SJUKSKRIVEN. Så finns kanske en anledning till varför hon inte har jobbat. Finns många som dig men det finns också MÅNGA som inte är som dig. 
  • Tuva78

Vad STÅR egentligen i äktenskapsförordet? Du har ju faktiskt rätt till en del efter 10 års äktenskap. Han kan ju inte ha skrivit bort precis allt? Jag menar att vissa banktillgodohavanden som han har, också ska komma dig till del.

Kontakta jurist!

• Anonym (offerkofta)
    Kryddmix skrev 2014-02-17 15:03:03 följande:
    Att vara hemmafru har faktiskt sina fördelar också. Som att se sina barn växa upp. Där har du ett. Och hon är faktiskt SJUKSKRIVEN. Så finns kanske en anledning till varför hon inte har jobbat. Finns många som dig men det finns också MÅNGA som inte är som dig. 
    Jag har som du säkert läst i mina andra inlägg inte haft något emot hennes val att vara hemmafru, och som dotter till en mamma som var hemma med oss alla så är jag väl medveten om fördelarna.

MEN - man har ett eget ansvar för de val man gör, och man KAN inte förvänta sig att någon annan ska fixa jobb och lägenhet åt en när äktenskapet kraschar. Bara för att man är hemmafru så behöver man ju inte sluta ta ansvar för sitt eget liv - eller hur?

Sjuksrivningen har ju dock inte hindrat henne från att jobba hårdare än alla andra, så den kan ju inte vara en anledning....

Det är skrämmande om det finns MÅNGA som väljer att vara hemmafruar i dagens Sverige UTAN en tanke på att man kanske någon gång i framtiden måste stå på egna ben, och har en backupplan. Då har vi inte kommit så långt i samhället som jag trodde. 
Svar på tråden Vad händer om vi skiljer oss? Han har allt, jag har inget..Kan han även ta barnen?? :-(