• Anonym (Orolig)

Vad händer om vi skiljer oss? Han har allt, jag har inget..Kan han även ta barnen?? :-(

Hej, jag undrar om någon kunnig kan hjälpa mig reda ut min situation och ge mig lite lugn i själen så att jag vågar följa mitt hjärtas röst och begära skilsmässa..

Min man och jag har varit ett par i över 10 år och gifta de senaste 3 av dessa. Vi har 3 barn tillsammans, men för att minimera risken att bli igenkända av någon, väljer jag att inte precisera deras åldrar. Av olika juridiska anledningar har jag inte någon rätt att göra anspråk på vårt boende, som helt och hållet tillhör min man. Om vi skiljer oss kommer jag att befinna mig i följande situation:
    1. Utan hem
    2. Utan arbete
    3. Utan inkomst (är sjukskriven för tillfället = sjukpenning, men för övrigt ingen inkomst)
    4. Väldigt ledsen, trött, nertryckt (många års mental misshandel), men ändå liiiite hoppfull om att framtiden kanske kan se lite ljusare ut för oss alla, än de senaste åren gjort.

Min mans situation däremot, kommer att se ut så här:
    1. Eget boende, som han äger merparten av (litet banklån finns).
    2. Arbete = inkomst
    3. Lite ledsen och trött, men då han har en förmåga att dels begrava sig i sitt arbete, och dels att förneka alla former av känslor, så lär han må "till synes" bättre än jag efter en ev. skilsmässa.

Nu undrar jag: Vad har vi för juridiska rättigheter och skyldigheter när det gäller följande:

1. Att se till så att även JAG har ett acceptabelt boende, där jag kan starta om, trivas och även ha möjlighet att umgås med och vårda våra barn.

2. Umgänge/vårdnad av barnen: Egentligen skulle jag nog vilja ha ensam vårdnad av våra barn, då jag vet att barnen hade haft det bättre och lugnare hos mig, men jag vet också att min man är av samma åsikt..så ingen av oss kommer att ge upp vår del av vårdnaden utan en rejäl fight. Vi har därför alltid sagt och lovat varandra att vid en ev. skilsmässa så är det självklart att vi ska ha delad vårdnad, 50/50, och detta är ett löfte JAG tänker hedra och hoppas att han gör detsamma. Men jag är lite orolig ändå... Finns det någon risk att han kan lyckas få HELA vårdnaden, om han sviker sitt löfte till mig och går till rätten och kräver hela vårdnaden själv..? Vad krävs för att han skulle lyckas med det, att ta ifrån mig "min halva"?

3. Ekonomi/försörjning: Jag har inget arbete, eftersom jag har varit hemmafru/mammaledig under många år och dedikerat min kropp och själ åt våra barns och vårt hems omvårdnad. Men det får jag givetvis inget tack för NU...om vi skiljer oss. Då står jag tomhänt, medan jag curlat för min man i över 10 år... Korkat, jag vet. Men frågan är ju: vad händer med mig, rent ekonomiskt? Vad har jag för rättigheter, i egenskap av individ, kvinna, mamma och hustru, att få hjälp med min försörjning vid en skilsmässa, om jag står på "bar backe" utan en enda krona på banken, och utan några materiella tillgångar överhuvudtaget?

Egentligen vill jag verkligen inte att vi ska skilja oss, och jag har kämpat som en idiot för att lösa våra problem under många år nu, men det blir bara värre, inte bättre. Han skyller ifrån sig allting, vägrar lyssna, försöka förstå, verkar inte bry sig alls längre, så det verkar helt kört. Men jag är väldigt rädd för att ta steget...känns som att kasta sig ut för en klippa, utan livlina, och utan att ens se botten på avgrunden... Jag har INGENTING om vi skiljer oss. Jo, mig själv och mina barn. Men HAN har alla möjligheter i världen att gå vidare utan någon större ansträngning, och det känns...fruktansvärt orättvist. Jag har gett ALLT för vår familj, så mycket att jag nu inte har någonting alls kvar. Hjälp.

• Svar på tråden Vad händer om vi skiljer oss? Han har allt, jag har inget..Kan han även ta barnen?? :-(
  • Anonym (tveksam)

Såvida ni inte har äktenskapsförord så har du rätt till din del av det gemensamma hemmet dvs. han kan inte ställa dig på "bar backe"!!

• Anonym (m)

Du har med stor sannolikhet rätt till försörjningsstöd från socialen. Du får då pengar både till din egen försörjning och för att försörja dina barn de veckor de är hos dig.

• Anonym (yy)

Ett boendefår du ju ta och skaffa själv...? Hur menar du att det skulle vara någonannans skyldighet? Du har ju valt att inte försörja dig själv så där kan det ju bli svårt, du får ansöka om försörjningsstöd och hoppas att du får det beviljat tills du hittar ett arbete.

Hur kan du anse att det är någon annans uppgift eller skyldighet att försröja dig och ge dig bostad?

• Anonym (Soc.)

Även om boendet är hans så kanske det finns andra tillgångar i boet som ni ska dela på? Hur hade du tänkt ordna boende? Att han har bättre ekonomiskt ställt är ingen anledning till att han skulle få ensam vårdnad el ensamt boede. Den juridiska vårdnaden är inte samma sak som var barn ska bo el ha umgänge ska förtydligas. Vårdnaden blir man inte av med i första taget men om du hamnar i en situation där du faktiskt är bostadslös kan ju barnen inte heller bo hos dig även om du har vårdnaden.

• Anonym (X)

Boende får du fixa själv, ev kan du få soc att gå i borgen för dig om du blir bostadslös.

Du kan inte få av hans pengar som kompensation för att du gått hemma för du är ju sjukskriven och hade inte jobbat oavsett.

• Anonym (Soc.)
    Anonym (yy) skrev 2014-02-16 14:42:41 följande:
    Ett boendefår du ju ta och skaffa själv...? Hur menar du att det skulle vara någonannans skyldighet? Du har ju valt att inte försörja dig själv så där kan det ju bli svårt, du får ansöka om försörjningsstöd och hoppas att du får det beviljat tills du hittar ett arbete.

Hur kan du anse att det är någon annans uppgift eller skyldighet att försröja dig och ge dig bostad?

Och var skriver TS att hon förväntar sig allt detta av "nån annan"?
  • Anonym (X)
    Anonym (Soc.) skrev 2014-02-16 14:47:31 följande:

Och var skriver TS att hon förväntar sig allt detta av "nån annan"?
    Vi kanske läser olika men jag tolkar
    ". Att se till så att även JAG har ett acceptabelt boende, där jag kan starta om, trivas och även ha möjlighet att umgås med och vårda våra barn"

..
    "Vad har jag för rättigheter, i egenskap av individ, kvinna, mamma och hustru, att få hjälp med min försörjning vid en skilsmässa, om jag står på "bar backe" utan en enda krona på banken, och utan några materiella tillgångar överhuvudtaget"

som om  TS frågar vad andra, exempelvis hennes man, ska göra för henne
  • Anonym (tveksam)
    Anonym (X) skrev 2014-02-16 14:52:57 följande:
    Vi kanske läser olika men jag tolkar
    ". Att se till så att även JAG har ett acceptabelt boende, där jag kan starta om, trivas och även ha möjlighet att umgås med och vårda våra barn"

..
    "Vad har jag för rättigheter, i egenskap av individ, kvinna, mamma och hustru, att få hjälp med min försörjning vid en skilsmässa, om jag står på "bar backe" utan en enda krona på banken, och utan några materiella tillgångar överhuvudtaget"

som om  TS frågar vad andra, exempelvis hennes man, ska göra för henne
    och återigen - har man inte äktenskapsförord så kan man inte hamna på bar backe om man skiljer sig .....
  • Annika 702

Iom att ni är gifta så har du rätt till ganska mycket så länge det inte är skrivet som enskild egendom till mannen eller han hade det innan ni träffades. Du kommer alltså inte stå helt utan något iom detta. Barnens vårdnad har ingenting med detta att göra och den kommer alltså bli gemensam om ingen av er strider för något annat!

• Anonym (Orolig)

Okej, några förtydliganden:

1. Boendet ÄR hans enskilda egendom, vilket även finns nedtecknat i ett äktenskapsförord. Jag har INGA som helst möjligheter att ta del av boendet, eller en ev. försäljning därav. = Jag står på "bar backe".

2. Jag förväntar mig inte att "någon annan" ska ge mig en bostad, åtminstone inte på det sätt som vissa tycks tolka mig. Jag menar att eftersom vi nu har ovanstående grundförutsättningar när vi ev. skiljer oss, dvs. att jag faktiskt inte HAR något boende, medan han har det, så bör det väl finnas någonstans dit jag kan vända mig för att få ekonomiskt stöd så att jag kan söka en egen lägenhet, där jag och barnen kan bo? Men vad händer fram tills dess att jag ev. får en ny lägenhet? Kan min man kasta ut mig (då han ju äger lägenheten)? Har han inte några SKYLDIGHETER gentemot sin fru och partner sedan 10 år tillbaka, då jag satsat ALLT på OSS, på vår familj, på HANS karriär (som jag ju trodde skulle gagna oss ALLA, inte enbart honom!)?

Förstå mig rätt: jag är ingen korkad bimbo som suttit på häcken alla dessa år och haft semester.. Jag har jobbat ihjäl mig "i det tysta", som hemmafru, som mamma, som min makes ständiga rådgivare/stöttepelare i vått och torrt! Jag har burit våra barn genom tre graviditeter, genomgått tre hemska förlossningar och offrat hela mitt utseende, min kropp, min hälsa, mitt sociala kontaktnät, min karriär m.m., för att satsa på det VI tillsammans kommit fram till att jag behöver satsa på, för att VI ska nå våra gemensamma mål. Men nu, om vi skiljer oss, är allt förgäves: Han får alla fördelarna av mina uppoffringar, och jag står ensam kvar med alla nackdelar. DÄRFÖR tycker jag att han borde hållas ansvarig för sin del av detta misslyckande (=skilsmässan), om inte annat så åtminstone moraliskt, och se till att vi får någorlunda likvärdiga förutsättningar att "starta om" på nytt. Eller ska jag stå helt tomhänt med alla problem, som tack för 10 års trogen service?!

Svar på tråden Vad händer om vi skiljer oss? Han har allt, jag har inget..Kan han även ta barnen?? :-(