Inlägg från: Anonym (Orolig) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Orolig)

Vad händer om vi skiljer oss? Han har allt, jag har inget..Kan han även ta barnen?? :-(

Hej, jag undrar om någon kunnig kan hjälpa mig reda ut min situation och ge mig lite lugn i själen så att jag vågar följa mitt hjärtas röst och begära skilsmässa..

Min man och jag har varit ett par i över 10 år och gifta de senaste 3 av dessa. Vi har 3 barn tillsammans, men för att minimera risken att bli igenkända av någon, väljer jag att inte precisera deras åldrar. Av olika juridiska anledningar har jag inte någon rätt att göra anspråk på vårt boende, som helt och hållet tillhör min man. Om vi skiljer oss kommer jag att befinna mig i följande situation:
    1. Utan hem
    2. Utan arbete
    3. Utan inkomst (är sjukskriven för tillfället = sjukpenning, men för övrigt ingen inkomst)
    4. Väldigt ledsen, trött, nertryckt (många års mental misshandel), men ändå liiiite hoppfull om att framtiden kanske kan se lite ljusare ut för oss alla, än de senaste åren gjort.

Min mans situation däremot, kommer att se ut så här:
    1. Eget boende, som han äger merparten av (litet banklån finns).
    2. Arbete = inkomst
    3. Lite ledsen och trött, men då han har en förmåga att dels begrava sig i sitt arbete, och dels att förneka alla former av känslor, så lär han må "till synes" bättre än jag efter en ev. skilsmässa.

Nu undrar jag: Vad har vi för juridiska rättigheter och skyldigheter när det gäller följande:

1. Att se till så att även JAG har ett acceptabelt boende, där jag kan starta om, trivas och även ha möjlighet att umgås med och vårda våra barn.

2. Umgänge/vårdnad av barnen: Egentligen skulle jag nog vilja ha ensam vårdnad av våra barn, då jag vet att barnen hade haft det bättre och lugnare hos mig, men jag vet också att min man är av samma åsikt..så ingen av oss kommer att ge upp vår del av vårdnaden utan en rejäl fight. Vi har därför alltid sagt och lovat varandra att vid en ev. skilsmässa så är det självklart att vi ska ha delad vårdnad, 50/50, och detta är ett löfte JAG tänker hedra och hoppas att han gör detsamma. Men jag är lite orolig ändå... Finns det någon risk att han kan lyckas få HELA vårdnaden, om han sviker sitt löfte till mig och går till rätten och kräver hela vårdnaden själv..? Vad krävs för att han skulle lyckas med det, att ta ifrån mig "min halva"?

3. Ekonomi/försörjning: Jag har inget arbete, eftersom jag har varit hemmafru/mammaledig under många år och dedikerat min kropp och själ åt våra barns och vårt hems omvårdnad. Men det får jag givetvis inget tack för NU...om vi skiljer oss. Då står jag tomhänt, medan jag curlat för min man i över 10 år... Korkat, jag vet. Men frågan är ju: vad händer med mig, rent ekonomiskt? Vad har jag för rättigheter, i egenskap av individ, kvinna, mamma och hustru, att få hjälp med min försörjning vid en skilsmässa, om jag står på "bar backe" utan en enda krona på banken, och utan några materiella tillgångar överhuvudtaget?

Egentligen vill jag verkligen inte att vi ska skilja oss, och jag har kämpat som en idiot för att lösa våra problem under många år nu, men det blir bara värre, inte bättre. Han skyller ifrån sig allting, vägrar lyssna, försöka förstå, verkar inte bry sig alls längre, så det verkar helt kört. Men jag är väldigt rädd för att ta steget...känns som att kasta sig ut för en klippa, utan livlina, och utan att ens se botten på avgrunden... Jag har INGENTING om vi skiljer oss. Jo, mig själv och mina barn. Men HAN har alla möjligheter i världen att gå vidare utan någon större ansträngning, och det känns...fruktansvärt orättvist. Jag har gett ALLT för vår familj, så mycket att jag nu inte har någonting alls kvar. Hjälp.

• Svar på tråden Vad händer om vi skiljer oss? Han har allt, jag har inget..Kan han även ta barnen?? :-(
  • Anonym (Orolig)

Okej, några förtydliganden:

1. Boendet ÄR hans enskilda egendom, vilket även finns nedtecknat i ett äktenskapsförord. Jag har INGA som helst möjligheter att ta del av boendet, eller en ev. försäljning därav. = Jag står på "bar backe".

2. Jag förväntar mig inte att "någon annan" ska ge mig en bostad, åtminstone inte på det sätt som vissa tycks tolka mig. Jag menar att eftersom vi nu har ovanstående grundförutsättningar när vi ev. skiljer oss, dvs. att jag faktiskt inte HAR något boende, medan han har det, så bör det väl finnas någonstans dit jag kan vända mig för att få ekonomiskt stöd så att jag kan söka en egen lägenhet, där jag och barnen kan bo? Men vad händer fram tills dess att jag ev. får en ny lägenhet? Kan min man kasta ut mig (då han ju äger lägenheten)? Har han inte några SKYLDIGHETER gentemot sin fru och partner sedan 10 år tillbaka, då jag satsat ALLT på OSS, på vår familj, på HANS karriär (som jag ju trodde skulle gagna oss ALLA, inte enbart honom!)?

Förstå mig rätt: jag är ingen korkad bimbo som suttit på häcken alla dessa år och haft semester.. Jag har jobbat ihjäl mig "i det tysta", som hemmafru, som mamma, som min makes ständiga rådgivare/stöttepelare i vått och torrt! Jag har burit våra barn genom tre graviditeter, genomgått tre hemska förlossningar och offrat hela mitt utseende, min kropp, min hälsa, mitt sociala kontaktnät, min karriär m.m., för att satsa på det VI tillsammans kommit fram till att jag behöver satsa på, för att VI ska nå våra gemensamma mål. Men nu, om vi skiljer oss, är allt förgäves: Han får alla fördelarna av mina uppoffringar, och jag står ensam kvar med alla nackdelar. DÄRFÖR tycker jag att han borde hållas ansvarig för sin del av detta misslyckande (=skilsmässan), om inte annat så åtminstone moraliskt, och se till att vi får någorlunda likvärdiga förutsättningar att "starta om" på nytt. Eller ska jag stå helt tomhänt med alla problem, som tack för 10 års trogen service?!

• Anonym (Orolig)

Oj, så snabba vissa är att döma andra... Inte så medmänskligt precis, inte trevligt heller.. Nåja, jag överlever.

Visst - om man är otroligt krass så kan man givetvis hävda att jag själv valt att vara hemma med barnen osv, men riktigt så enkelt är det dock inte. Det finns en uppsjö faktorer som ni inte känner till och som jag kommer att fortsätta hålla för mig själv, då de inte är relevanta i sammanhanget. Men kort sagt så finns det ett antal anledningar till varför jag varit hemma så pass länge som jag varit, och varför jag nu befinner mig i denna situation. Jag anser verkligen inte att "det är mitt eget fel", då jag hela tiden agerat med min familjs bästa för ögonen, så som jag anser att en mamma och hustru bör göra. Vad skulle jag annars göra? Visst kunde jag uteslutande (eller till merparten) sett till vad som vore bäst för MIG, men i så fall hade det ofta gått rakt emot vad jag vetat varit bäst för mina barn t.ex. När jag valde att skaffa barn, valde jag också att sätta dem FÖRST, och det är precis vad jag gjort. Och gör. Det ångrar jag inte. Det enda jag ångrar, är att jag inte upprättade någon form av avtal som skyddar mig i min nuvarande situation (som jag dock inte trodde jag skulle hamna i..).

Å andra sidan har jag ingen aning om vad det skulle vara för avtal...? Vi har skrivit ett äktenskapsförord, men det syftar mest till att skydda min mans privata egendom (från mig..). Jag har aldrig haft något att skydda, då jag inte ägt något av ekonomiskt värde. Det som känns surt är dock att jag varit den som inrett och renoverat vårt hem (med mina egna händer, min tid och min ansträngning), samt givetvis också varit med och betalat kostnaderna för dessa renoveringar som i sin tur höjt värdet på boendet...(som min man alltså äger). Naivt kanske, men jag har ju sett det som att vi ökat trivseln för oss alla i familjen: vi lever ju alla i bostaden och ska ju trivas. Jag har inte betraktat bostaden som "hans", utan VÅR. Vad skulle jag göra - vägra renovera och öka trivseln, eftersom vi KANSKE skulle skilja oss någon dag, många år framåt i tiden, och då skulle alla förbättringar bara gagna min man, och inte mig?

• Anonym (Orolig)
    Anonym (Samma sits.) skrev 2014-02-17 00:42:12 följande:
    Ungefär exakt lika var det för min ex-tjej då vi gick isär, vi har dock bara ett barn tillsammans som hon vart hemma med och tagit hand om sedan hon föddes.

Jag har jobbat sedan jag gick ur skolan, hon har endast haft någon timanställning här och där och på så sätt inte kunnat spara/köpa något till sig själv.

När vi gick isär så var lägenheten min och redan betald (Hade den dock innan vi flyttade ihop) och jag hade massor med pengar på mitt sparkonto och en lägenhet proppfylld med saker, hade även en bil som var 4 månader gammal utan lån på.

När vi gick isär så kom vi överens om att hon skulle ha våran dotter då jag jobbar extremt mycket och jag skulle då ha henne på helgerna. Jag skulle aldrig vilja se att min dotter åker någon gammal skitbil som inte är säker eller att hon bor i någon förort med sin mamma i en sunkig lägenhet och knappt har några möbler, leksaker, dator osv så jag gjorde såhär:

Jag skrev över lägenheten på min dåvarande sambo, jag skrev även över bilen på henne. Det enda jag tog från lägenheten när jag flyttade var mina egna kläder, jag gav henne även en stor del av summan jag hade på mitt sparkonto så dom skulle klara sig till hon skaffat ett fast jobb. Det var nog de bästa beslutet i hela mitt liv.

Nu bor hon där med sin nya kille, våran dotter och deras gemensamma barn, och jag har byggt upp mitt liv igen till samma standard jag hade innan utan att det drabbade någon.

Varför måste man hålla på och bråka om saker när det är så lätt att lösa? Hon är kvinnan som födde mitt barn, och en gång i tiden älskade jag henne över allt på jorden, klart jag inte vill att hon ska ha de dåligt och må dåligt, det drabbar ju även mitt barn.

OJ, jag ser nu att tråden verkligen expanderat under natten och jag ska nu försöka "läsa ifatt" lite, men ovanstående inlägg MÅSTE jag bara kommentera direkt:

Vilken MAN du är!! SÅ ska en riktig man och pappa agera, tycker jag. Ansvarsfullt, moget, kärleksfullt, osjälviskt - hela kittet. En stående ovation får du av mig. Önskar att alla tänkte som du. Det är ju precis SÅ det är: om man lämnar varandra i bitterhet, avund och med hämnd i sinnet, drabbar det givetvis även BARNEN! Lyckligtvis kunde du se förbi allt detta och anstränga dig för att skapa en bra och kärleksfull grund för HELA familjen att stå på, så att ALLA kunde starta om med ungefär lika bra förutsättningar. Som du också skriver: "Hon är kvinnan som födde mitt barn, och en gång i tiden älskade jag henne över allt på jorden, klart jag inte vill att hon ska ha de dåligt och må dåligt, det drabbar ju även mitt barn." Önskar dig all glädje och framgång i livet, du ovanliga man.

• Anonym (Orolig)
    Kryddmix skrev 2014-02-17 10:52:26 följande:
    Finns flera som har nämnt att "hon får skylla sig själv" eller "du har bäddat din säng, ligg i den nu". Som jag sa, anklagande. Att du sen antar att hon har tagit 10 års ledigt är ju rent ut sagt korkat.
    1. Hon är sjukskriven som hon nämner
    2. Hemmafru behöver inte innebära att man är "ledig". 

Du vet inte tillräckligt mycket om ts för att döma henne så enkelt. 
    Exakt. Att tro att jag varit LEDIG i 10 år är fullständigt absurt! Jag jobbar hårdare, dygnet runt, än någon annan jag känner eller känt. Jag är ALDRIG ledig! Inte ens på kvällar/nätter, då jag ensam sköter vårt yngsta barn som har en del problematik gällande sömn och mat och därför vaknar ofta. Sedan hon föddes för 2 år sedan  har jag ensam tagit varje natt med henne (= ammat flera gånger/natt + varit vaken 1-3 timmar i streck), för att sedan gå upp på morgonen och sköta hem, barn, matlagning, städning, inhandling, sjukhusbesök, osv. ofta med ca 4 timmars sömn i bagaget. Har inte varit utomlands eller på någon annan semester på 8 år (men det har min man varit, flera gånger!). Har sovit totalt ca 4 hela nätter på 8 år, utan barn närvarande - och dessa nätter är utspridda! Senaste gången jag var ute och roade mig (bio + restaurang med maken), var för mer än 2 år sedan, innan 3:e barnet kom.

ALLT jag gör, dygnet runt, är för min familj. VARFÖR det är så här, finns det varken tid eller utrymme att precisera, (inte intresse heller), så ni får helt enkelt tro mig när jag säger att jag känt mig tvungen att agera som jag gjort, för att familjen skulle fungera och för att alla skulle må bra. Dvs. alla utom jag.. Mitt eget val, tja..det var det ju förvisso, men det var knappast ett helt FRITT val! Jag gjorde vad jag ansåg att jag behövde göra, för min familjs skull, och offrade mig själv. Trodde dock inte att jag skulle hamna i denna sits. Vi har som sagt varit ett par ganska länge, i över 10 år, och är över 35 år gamla båda två. Det var knappast en "tonårsförälskelse" där vi skaffade barn hals över huvud och inte tänkte oss för. Vi har bara valt att planera vårt liv så här, under en period då barnen är små, för att sedan agera annorlunda senare. Men nu kommer detta "senare" kanske aldrig att gagna mig...ser det ut som. Och då blir det ju väldigt orättvist.
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (offerkofta) skrev 2014-02-17 13:35:23 följande:
    Offerkoftan passar dig dåligt dock.
    Du måste ha extremt krävande barn för att med tre barn och ett hem att sköta jobba hårdare än någon annan du känner...

Jag har också skött tre barn, gått upp varje morgon etc OCH jobbat heltid. Och haft ett varmt, ombonat, renoverat hem som jag renoverat med mina egna små händer. 
    Som sagt: finns många faktorer varken du eller någon annan här inne känner till öht, men trots det fälls det många hårda ord åt mitt håll. Nåja, det får stå för var och en: JAG vet vad som gäller. Ja, vi har ganska krävande barn så till vida att vi har en del hälsomässiga utmaningar att kämpa med, för var och en faktiskt. Även för mig. Så åter igen: ett bra tips (gäller generellt i livet, inte bara nu) är att vara lite ödmjuk och återhållsam med fördömanden och hårda ord, så länge man inte har hela bilden...eller, som i detta fallet; inte ens halva..

En annan parentes: Till er som kommenterar hur jag kunnat vara med och betala renoveringar osv: Jag har bara skrivit att jag saknar inkomst NU (även om det i och för sig inte riktigt stämmer, då jag är sjukskriven 100% och därmed har en inkomst i form av sjukpenning). På sätt och vis har det väl varit fallet under flera år, att jag haft antingen föräldrapenning eller sjukpenning, dock inte någon lön. Det var mest lönen jag syftade på när jag skrev att jag inte hade någon inkomst, dvs. en inkomst som var trygg och säker varje månad. Föräldrapenningen tar ju slut, och sjukpenningen är också ganska osäker då jag aldrig riktigt vet om/när jag kommer att få den eller inte. Förstår att jag kanske uttryckte mig lite otydligt i detta avseende, men jag är trött, ledsen och orolig. Mår inte så bra och ja..då kan man faktiskt skriva fel. Mänskliga faktorn, ni vet..
  • Anonym (Orolig)
    Kjell2 skrev 2014-02-17 15:15:42 följande:
    TS:
    Det är i huvudsak två frågeställningar här 1) Bodelning och din försörjning samt 2) Barnens vårdnad, boende och umgänge

Om ni skiljer er ska en bodelning göras. Lite förenklat ska ni gå därifrån med lika mycket, enskild egendom undantaget, dvs huset. Så alla sparade pengar, aktier, bil, sommarhus odyl ska delas så ni får lika mycket var.

Därefter har inga skyldigheter, förörjning, boende mm mot varandra. Du får alltså fixa bostad och försörjning själv.

Vårdnaden just nu är troligtvis gemensam och vill ni att det ska vara så förblir det så. Kommer ni inte överrens så är det domstol som gäller. Det ska rätt mycket till för att någon av er ska förlora vårdnaden.

Vidare ska det rätt mycket till för att nån av er ska få noll umgänge. Alltså kommer både du och han även i fortsättningen kunna träffa barnen. Kan ni inte komma överrens om fördelning blir det domstol. Här är det väldigt svårt att förutsäga hur det skulle bli. Det hänger på vad ni vill, möjlighet till boende, behålla skola och kompisar, ge en bra miljö mm.

Får någon av er mer umgänge blir den andra skyldig att betala underhåll för barnen.

Du sitter i en skitsits men den är inte omöjlig. Du bör nog försöka anlita en advokat som hjälper dig med frågor kring bodelning och barnen. Sen bör du lägga lite energi på att fixa en bostad och fundera på din försörjning.

Lycka till!
    Tack Kjell2, för ett kortfattat, konkret och konstruktivt inlägg! Inga egna värderingar, inga fördömanden, inget bullshit som bara syftar till att göra mig ännu mer ledsen och uppgiven än jag redan är. Tack!
  • Anonym (Orolig)
    Kryddmix skrev 2014-02-17 15:34:56 följande:
    Jag var sjukskriven i tre månader men inte fan satt jag ner hela dagarna och gjorde inget. trots att det var rekommenderat av läkare. Jag tog hand om ett hem och barnen. Visst jag var sjukskriven och skulle egentligen vara sängliggande men jag hade skuldkänslor över att mannen jobbade och skulle komma hem och ta hand om hemmet. Så nej, trots att jag var sjukskriven så jobbade jag. Men hemma. Jag städade, dammade, dammsög, lagade mat, tvättade kläder, hämtade barnen från skola och dagis. Hjälpte med läxor, duschade dem, lekte med dem, tog ut dem. Åkte och handlade matvaror. bara det var skitjobbigt med tre barn som springer runt, en som gråter.. Det är faktiskt en massa jobb. Och jag var sjukskriven. Pga ryggproblem. För jag ville inte låta min man jobba ute och komma hem sent och göra allt detta också. Och med tre småbarn och ryggproblem så blir det otroligt mycket jobbigare. Så jo, sjukskrivning kan vara en anledning. Se... alla är tyvärr itne som dig. Think outside YOUR box. Finns andra situationer också. Och att gå till jobbet när jag var frisk kändes som en semester jämfört med när jag var sjukskriven och var hemma. 
    EXAKT! Kunde inte sagt det bättre själv. Vi verkar ha en väldigt liknande situation, du och jag, då även jag bl.a. har stora problem med just ryggen (+ resten av kroppen, men mest ryggen). Har ont överallt, alltid. Men...det hjälper ju inte när man har tre småbarn som MÅSTE tas om hand. Om inte jag gör det - vem gör det då? Ingen! Jag KAN INTE ligga i sängen och gråta, utan MÅSTE göra allt som behöver göras för att vi ska fungera, och så här har jag haft det länge nu. Och blir bara sämre och sämre. Det finns varken tid, energi, eller utrymme för mig att ta hand om MIG, av många olika anledningar. Jag har "gått in i väggen" många gånger (utmattningsdepression) pga. min situation, men som sagt: vi har inte hittat någon annan lösning (tro mig; vi har försökt! Har pratat med div. rådgivare, vårdinstanser osv, men ingen annan har lyckats heller!)

Livet är inte svart eller vitt; det finns många gråzoner! Önskar att folk kunde lära sig detta, en gång för alla, och sluta vara så snabba att döma andra utifrån SINA EGNA förutsättningar... Som om DERAS förutsättningar var desamma som ALLA ANDRAS...? Jag har svårt att se hur någon annan som hade EXAKT samma förutsättningar som jag har/haft, skulle kunna agera HELT annorlunda än jag gjort? Notera: EXAKT samma förutsättningar. Man kan alltså inte lägga till och dra ifrån en sjukdom här, och lägga till lite bättre ekonomi där, och vips...! Problemet är löst. Så funkar det inte. Mitt liv har alltid varit tufft och krävande, jag har fått "en dålig hand" i livet redan från starten, och har gjort mitt bästa utifrån detta faktum. Nu blev det inte perfekt, på långa vägar, men jag försöker reda ut situationen och hitta den bästa lösningen för hela familjen - precis som jag gjort tidigare. Det är lätt att vara efterklok, när man har facit i hand..

Ja, min man är tydligen en ganska slug och beräknande person, vilket jag inte riktigt sett innan, medan jag absolut INTE är sådan, och det har givetvis bidragit till den sits jag nu befinner mig i. Han har hela tiden "sett om sitt hus" och haft en ev. skilsmässa i åtanke, medan jag inte tänkt så. Å andra sidan: jag har aldrig haft något att skydda, har inte ägt något av värde, medan HAN gjort det sedan innan vi träffades, varpå han ville skydda sina tillgångar.

• Anonym (Orolig)
    Anonym (offerkofta) skrev 2014-02-17 14:07:03 följande:
    Vi är tydligen otroligt grymma vi som klarar av barn, hem OCH arbete :)
    Trodde det var ganska normalt...
    Hmmm... Jag HAR arbetat heltid jag med, tidigare.. Har även drivit ett eget företag, tidigare, samt hjälpt min man att bygga upp ett stort företag (tidigare), så jag VET vad det innebär att arbeta heltid... Jag VET också vad det innebär att göra det "jobb" jag gör i min nuvarande situation och således är det bara jag som kan JÄMFÖRA dessa två situationer och hävda att det jag gör NU är mycket mer krävande än det hade varit att lämna barnen på dagis heltid och gå till ett arbete, för att sen komma hem vid 17-18-tiden, göra lite mat och lägga barnen... En picknick i mina ögon. Utifrån MINA erfarenheter, värderingar och förutsättningar.

Men till skillnad från många här, så vet jag också att vi är OLIKA, vissa känner som jag, andra gör det inte. Och det är helt okej för mig! Vi FÅR vara olika, folk! Vi är inte stöpta i samma form, vi har olika livsförutsättningar, värderingar, "bagage" osv, som resulterar i att vi kan uppleva en och samma situation på flera, helt olika, sätt. Men för MIG hade det varit en baggis att lämna barnen på dagis på morgonen, gå till ett jobb, stämpla ut, hämta barnen, ge dem mat och natta dem. Mitt liv är oändligt mycket mer krävande än så...jag lovar.

• Anonym (Orolig)
    HäckHäxan skrev 2014-02-17 14:37:29 följande:
    Jag är lite inne på det här spåret. Vill dock inte kalla TS för korkad bimbo. Men jag undrar ju lite hur du tänkt där TS. Alltså att ha någon form av framförhållning är ju inte dumt, som tex pensionen som nämns ovan, det är heller inget märkligt att man gör så.

Om jag vore du och jag verkligen ville gå isär så hade jag nog gjort som queenie skriver och härdat ut. Trots att jag hatar sånt där, avskyr det verkligen. Men om det är vad som behövs för att kunna få mina barn att få det lite bättre så hade jag gått emot min egen moral och etik fast jag tycker det är fult och skulle må dåligt av det. Sen hade jag väl önskat att min man inte var ett arsle i sista änden och tänkte på lite mer än sig själv och värderade våra barn och år ihop annorlunda.
    Nja...lite feltolkat där kanske. Jag menade att jag inte är en korkad bimbo som suttit på häcken och blivit omhändertagen, fått allt serverat, haft "semester", varit ledig, latat mig.. Jag har, förutom att hjälpa min man att bygga upp ett företag (inte officiellt dock, utan hemifrån, med sådant jag kunnat göra bättre än han, på kvällar, nätter osv.), kämpat och slitit, utifrån MINA förutsättningar (som ni inte vet mycket om) och gjort vad jag kunnat för att skapa en bra tillvaro för min familj, vilket JAG har betraktat som min absolut största och viktigaste uppgift. Har tänkt att "det blir tid för mig sen...när barnen blir äldre". Inte visste jag att jag skulle få mina uppoffringar kastade i ansiktet nu...?? Ja, jag skulle kanske ha varit slugare, haft mer framförhållning, tänkt mer på mig själv, och allt det där men...det är inte sådan jag är som person. Jag är tillitsfull, kärleksfull, lite naiv kanske. Och framförallt: trött! Och när man är så utsliten som jag är (och varit länge nu), så tänker man inte alltid klart och effektivt.
  • Anonym (Orolig)

Men kära nån...vad folk trissar upp detta...? Förväntar mig snart en fullt utblommad häxjakt; det ringer på dörren, och där stor en stor uppretad folkskara med brinnande högafflar och vill bränna mig på bål för att jag inte följt den svenska normen och satt barnen på dagis som 1-åringar och sedan "förverkligat mig själv"..

Varken mina barn eller jag har några livshotande hälsoproblem, men det betyder inte att det inte är väldigt krävande (både gällande tid, energi, pengar, oro osv) att hantera allting. Och de utmaningar vi står inför hade ingen kunnat förutspå varken före eller under graviditeterna, så att avstå ifrån att skaffa våra efterlängtade barn för att de kanske skulle kunna tänkas drabbas av någon hälsorelaterad utmaning, är ju befängt. Dessutom kan det ju faktiskt hända väldigt mycket under graviditeten, samt inte minst: vid förlossningen.. Som sagt; ni vet inte vad som gäller i mitt unika fall...

Men för att försöka avrunda häxjakten lite här nu.. Jag kommer att kontakta jurister, rådgivare, soc. osv, så fort jag får en chans. Ska kolla upp mina rättigheter/skyldigheter, samt likadant vad gäller maken. Står redan uppsatt i en bostadskö sedan ca 6 mån tillbaka, så liite framförhållning har jag dock haft, men i min hemstad är köerna flera ÅR långa, så det lär inte hjälpa mycket. Eftersom jag har en sjukdom som medför att jag i princip inte kan eller bör utföra majoriteten av de arbeten som ev. skulle finnas för mig att få, så har jag onekligen ett stort problem. Det är inte bara att "skaffa ett jobb" när man inte KAN utföra arbetet ifråga! Inte utan ständiga smärtor osv. Om nu någon bryr sig, dvs..? Och utan ett jobb, blir det svårt att få en lägenhet, såvida inte soc. hjälper till.

Men eftersom min man och jag gemensamt gjort upp den plan vi nu lever under, och många av mina "utmaningar" tillkommit under tiden vi genomfört denna planering, så anser jag att min man borde vara skyldig att "löpa linan ut" och även ta ANSVAR för de konsekvenser VÅR GEMENSAMMA plan får, för mig, ifall vi nu inte längre kan leva tillsammans. Han var ju fullt beredd att ta del av FÖRDELARNA med planen, men inte NACKDELARNA...??

• Anonym (Orolig)
    Kjell2: Det slog mig när jag läste mitt inlägg till dig (där jag tackade dig för ditt svar) att det kanske skulle kunna uppfattas som ironiskt/spydigt, men det var inte alls så jag menade. Jag är uppriktigt tacksam för dina inlägg, som jag anser håller god ton och är sakliga och konkreta. Ville bara förtydliga det.
    Kjell2 skrev 2014-02-17 16:44:28 följande:

Rent krasst - Skiljer ni er har han inget formellt ansvar för dig eller er plan längre. Efter skiljsmässan och bodelningen blir ditt liv, boende, försörjning mm, ditt ansvar.
    Okej, om det är så, så får jag utgå ifrån den (orättvisa) sanningen, och jobba därifrån. Men det är verkligen fult...
    Kjell2 skrev 2014-02-17 16:47:05 följande:
    Om du har en sjukskrivning kopplat till något mer permanent problem kan det kanske ge vissa möjlighetr till förturer i bostadskön. Kolla!

Tänk också på att om det finns tillgångar som ej är reglerade som enskilda via ett äktenskpasförord ska det ingå i en bodelning och du kan få ett startkapital..
    Tack för tipset, jag ska kolla upp det! Av allt att döma är mitt hälsotillstånd mer eller mindre permanent nämligen.

Jag behöver ett proffs som reder ut alla begrepp och lagar för mig, det förstår jag. Är inte helt säker på VART jag ska vända mig för att få hjälp av ett sådant, men jag ska försöka googla på detta ikväll när barnen sover, och sedan ringa runt och boka möten. Hoppas känna mig lite säkrare och tryggare i mina val när jag vet vart jag står, rent juridiskt. Kanske är det inte fullt så illa som jag tror i dagsläget. Eller kanske ännu värre...? *Gulp*

• Anonym (Orolig)
    Kryddmix skrev 2014-02-17 19:34:34 följande:
    Du har helt rätt, det låter inte som det men faktiskt så skulle jag egentligen vara nästan sängliggande större delen av dygnet pga min rygg. Men när man är sjukskriven så blir man rastlös av att göra inget och när man har familj så får man skuldkänslor om man inte kan ta hand om dem. Jag kunde inte skita i att leka med barnen eller låta min man göra allt. Vi båda är läkare så våra arbetstider är sjuka. Vi har inget 9-17 jobb. Så när jag var sjuk då arbetade han ibland 13 timmar på ett dygn. Ibland åkte han runt som stafettläkare och var inte hemma på några dagar. Ska jag låta barnen då bo i ett smutsigt hem och inte laga mat eller sköta om dem? Och jo jag var sjukskriven av rätt anledningar, inte för skojs skull och för att jag ville undvika att jobba. Men istället för 6 veckor så blev det tre månader just pga att jag inte kunde sitta still.
    Touché! Väl talat. Och det faktum att du faktiskt är läkare borde ju väga ganska tungt i många ögon här...kan man tycka. Det är ju ni som sjukskriver folk, trots allt.

Jag har en situation ganska liknande din, utan att säga för mycket (vill inte bli igenkänd, som sagt) och vet precis vad du menar med skuldkänslor gentemot barnen och maken. Det GÅR ju inte att bara ligga här och inte agera, (även om jag borde göra det, för MIN skull), när man ser allt som MÅSTE göras för att inte barnen ska bli direkt lidande och fara illa...! Så resultatet blir ju att man pressar sig själv till det yttersta, och BORTOM den gränsen, dag in och dag ut, i mitt fall i flera år.

Konsekvensen därav blir att jag blir allt sämre, men...det hjälper inte: det finns INGEN som kan ingripa och avlasta mig, ta över min "börda", så att jag kan göra det jag egentligen borde göra: tänka på mig själv, vila upp mig, planera min framtid (med eller utan make) osv. Det finns helt enkelt inget utrymme för det nu, i MIN unika livssituation. Jag märker att det finns många människor som inte kan begripa detta, eftersom de aldrig befunnit sig in just min sits, och för att de helt saknar förmågan att tänka sig in i andra människors situation, men det förändrar dock ingenting för MIG: min situation är densamma ändå. Lite tråkigt att man dessutom ska bli påhoppad, och mer eller mindre idiotförklarad, när man redan "ligger ner", så att säga. Varför är det så himla svårt för folk att bjuda lite på sig själva...välja en mer ödmjuk väg, istället för att slå på dem som redan ligger? Något sjukt maktbehov folk har kanske...? Friskt är det i alla fall INTE. 
  • Anonym (Orolig)

Puuh... Jag påbörjade ännu ett inlägg som svar på en del inlägg här i tråden, men insåg efter en stund att det är lönlöst.. Har inte varit här inne på FL på länge, och nu minns jag varför: det är så enormt nedslående och krävande! Om man dristar sig till att publicera ett inlägg där man visar minsta lilla sårbarhet, ber om råd eller liknande, blir man attackerad från alla håll och kanter av människor som ska utvärdera hela ens existens, personlighet, samtliga livsval osv, baserat enbart på den fjuttiga lilla information TS gett i sina inlägg.. Löjligt.

Jag har fått ut det jag kan få ut av denna sida, resten blir bara trams, så jag tackar för mig nu och lägger min energi och tid på viktigare saker: att få värdefull hjälp i min situation, så att denna kan bli bättre för samtliga inblandade parter, inte minst för mig själv. Jag tackar så mycket för alla konstruktiva, positiva och genuina råd som givits här, av personer som faktiskt BRYR sig på riktigt om andra människor, och som inte bara vill agera översittare och spy galla över andra människor som inte haft tillnärmelsevis lika bra förutsättningar i livet, som just DE har haft. Ingen här på FL vet vem jag är, hur hela min livshistoria ser ut, varför jag gjort som jag gjort, eller gör som jag gör. Ni vet bara det jag tilllåtit er få veta...och det är verkligen inte mycket i sammanhanget.

Tack för mig! Ha det bra allihop.

• Anonym (Orolig)
    Kryddmix skrev 2014-02-17 21:38:26 följande:
    Men hon har ju inte varit sjukskriven hela denna tiden i 10 år! Hon har ju jobbat emellanåt skrev hon. Hon har inte levt på bidrag hela tiden. Hon gjorde ett aktivt val med sin man att han skulle jobba och hon skulle vara hemmafru. Och folk är anklagande och börjar skriva skit sim att hon får skylla sig själv och att det är bimbo aktigt och säga en massa hemska grejer när hon redan mår dåligt som det är. Hon vill ha hjälp med situationen NU och inte frågar hon om vad hon borde ha gjort innan. Ingen har någon som helst förståelse för hennes situation. Speciellt när man vet så lite. Det är ju helt sjukt. 

Angående sjukskrivningen så visst kan man arbeta om man kan sköta ett hem, men det är inte det som är rekommenderat av läkare. Jag själv VET vad det gör mot min rygg av att arbeta hemma när jag egentligen ska vara sängliggande men tyvärr jag måste sitta bredvid badkaret när barnen duschar och tvättar sig varje kväll för jag är rädd att något ska hända de, jag måste stå vid spisen och laga mat för jag tänker inte ge mina barn mackor varje dag. Jag tänker inte sitta och se en massa skit på marken när barnen springer in med lera på fötterna och låta det ligga kvar i en vecka och bli värre bara för att "annars hade jag lika bra kunnat gå och jobba och gjort allt detta på kvällen efter jobbet". Sen så går jag och lägger mig på kvällen med mer ont i ryggen kanske men då vet jag iaf att mina barn mår bra trots att jag fick lida lite mer. 

Alltså nolllll förståelse har ni. 
    Kryddmix skrev 2014-02-17 21:40:33 följande:
    Lycka till och hoppas du får all hjälp du söker!

Kan inte låta bli att tacka dig lite speciellt, för ditt ivriga stöd. Skönt med folk som har empati för andra. Men det beror kanske också en del på det faktum att du själv lever under liknande omständigheter, med ryggproblem, smärta och småbarn som ständigt behöver dig. Vi förstår varandra, helt enkelt. Jag önskar dig all lycka och hälsa i framtiden, och hoppas innerligt att dina ryggproblem lättar. Det är verkligen sjukt jobbigt att inte må bra när man samtidigt MÅSTE vara på "topp" för att orka och hinna med allt ens barn behöver för att få sina behov tillgodosedda på bästa sätt.

Vad vill folk att vi ska göra egentligen?? Säga till barnen:

- "Nej, idag får ni ingen middag, för jag måste faktiskt vila mig ett par timmar nu, det säger doktorn!".

- "Tyvärr får ni ha era smutsiga, fläckiga kläder idag också...Ja, för 4:e dagen på rad - för jag får så jäkla ont i ryggen när jag hänger upp era kläder."

- "Jasså, lillan har lyckats klättra upp på köksbordet nu igen? Jaja, då får hon väl ramla ner och slå sig då, för om jag som är sjukskriven för mina ryggsmärtor lyfter ner henne, trots att jag får helvetiskt ont, så kan jag lika gärna jobba 8 timmar om dagen.."

- "Vill ni ha något att äta, säger ni? Nej barn, vi har ingen mat hemma. Vaddå, tycker ni att jag ska gå och handla och bära upp kassarna för våra 3 trappor, bara för att ni ska få mat?? Jag som har så ont i ryggen? Nej, jag är faktiskt sjukskriven, vet ni... Du som är 4 år gammal kan väl ta lillasyster i handen och gå och handla själv? Och när ni kommer tillbaka kan ni väl laga lite middag, när ni ändå håller på... Jag börjar faktiskt bli lite hungrig själv..." 

Galet.

Men som sagt: lycka till "Kryddmix", jag hoppas att "ödet" belönar dig för dina uppoffringar i framtiden. Och mig...

• Anonym (Orolig)

Folk...skärpning nu. Detta är verkligen ABSURT! Skäms ni inte? Jag skrev och bad om lite råd utifrån min situation, men det urartar ju till rena vansinnet med personangrepp, svordomar och ett evigt besserwissande till höger och vänster!? Lägg ner. Om inte, så säger det mycket om er...(inget positivt dock).

Det hela är enkelt: människor gör olika val, baserat på tusen olika faktorer som andra inte vet ett skit om, speciellt inte HÄR INNE. Det är fullkomligt skrattretande korkat att tro att man som läsare här har hela bilden klar framför sig och kan göra en komplett bedömning gällande hur olika individer BORDE agerat i en given situation. Snacka om att ha storhetsvansinne... "Jag är GUD och jag vet ALLT, om ALLA! Var beredda nu - jag tänker yttra mig!"

Löjligt. Riktigt löjligt.

Utgå ifrån att alla gör sitt bästa istället. Ibland går det bra, ibland inte. Och när det går åt skogen vill vi väl ALLA att det ska finnas folk i omgivningen som vill HJÄLPA oss komma på fötter igen, utan att döma, utan att påpeka våra brister (som vi oftast ändå redan är fullt medvetna om!) osv. Kritik hjälper sällan i sådana situationer - förståelse, konstruktiv kritik, råd och tolerans är nyckeln. Världen vore en bättre plats för oss alla om fler kunde förstå detta.

KRYDDMIX: Varken du eller jag har gjort fel, utifrån våra förutsättningar, och behöver inte förklara oss för en hop inskränkta "viktigpettrar" som tror sig ha alla svar i livet.. Verkligheten hinner nog ikapp dem också, förr eller senare. Strunta i detta nu och gör något positivt istället, man blir bara deppig av att hänga här på FL.
    Kram!

• Anonym (Orolig)
    Anonym (Please) skrev 2014-02-18 11:14:21 följande:
    Det är mannens hus och han såg till att skriva äktenskapsförord. Jag skulle vilja veta varför TS gick med på det när de nu hade planerat att hon skulle vara hemmafru.
    Nu hade jag ju tänkt lämna tråden, men av någon underlig anledning dras jag ändå hit emellanåt av ren nyfikenhet..finns ingen annan vettig förklaring..

Som svar på din fråga: det var ju inte så att ALLT hände samtidigt precis.. Det ena har gett det andra osv. Det var inte så att vi satte oss ner, gjorde en plan för 10 år framåt, inklusive ekonomi, antal barn, eventuella sjukdomar/olyckor/förlossningsskador, bostad, föräldraledighet osv... Vi har fått improvisera mycket längs vägen, för att få allt att gå ihop (mest ekonomiskt. Har haft det tufft pga. jobbig arbetsmarknad). Jag skrev på äktenskapsförordet eftersom det endast var under det villkoret han ville flytta hit, annars hade vi fått hitta ett annat boende (hyra tillsammans), som inte skulle vara lika bra, lika stort eller lika billigt. Varför trycka in hela familjen i något SÄMRE, bara för att jag inte vill erkänna att bostaden faktiskt ÄR hans? Han köpte den för pengar han sparat ihop sedan tidiga tonår och framåt. Jag förstår och accepterar att jag inte har någon juridisk rättighet till hela bostaden, men däremot tycker jag ibland att jag kanske borde få vara med och dela på värdeökningen som skett sedan vi flyttade in i bostaden tillsammans, samt betalade hyra + renoveringar tillsammans. Men det är möjligt att han går med på det, vet inte i dagsläget. Han har vid något tillfälle lite tveksamt sagt OK till det, men sen blev det inget mer... Inget skriftligt, tyvärr.
    Anonym (Hmm) skrev 2014-02-18 11:38:01 följande:
    Åsså tänkte jag på inlägg #128; om du nu har ett permanent hälsoproblem kanske du kunde få hjälp med avlastning osv från kommunen? Hör efter med dom. O som nån annan skrev, du kanske även kunde få hjälp med boende just därför.

Nån annan skrev i tråden: många kvinnor men ytterst få män hamnar i samma situation som den här! Beroende av en man o står helt på bar backe vid en separation. Trist!

Men en sak undrar jag över. I ts stod det nåt om många års mental misshandel, men du har inte nämnt någonting om det i något av inläggenObestämd? Hoppas du vet att du kan få hjälp där.

Bra iaf att du ska ta kontakt med rådgivare, familjerätten osv, hoppas verkligen det går bra för dig!
    Ja, det är mycket möjligt att jag kommer att få hjälp pga. mitt hälsoproblem, det kommer inom kort att vara under utredning, om jag får som jag vill. 

Mental misshandel: Ja, tyvärr är det nog det rätta namnet för den behandling jag ofta mottager från min man. Han förstår det inte själv, men det gör det inte mindre plågsamt. Han är själv en produkt av sin egen uppväxt, där stämningen var mycket märklig och det haglade verbala kränkningar och mentala "psykningar" mellan föräldrarna. Så det är tyvärr något han utsätter mig för, mer och mer. Väldigt frustrerande, och en väldigt stor anledning till varför jag känner att jag nog måste lämna honom - måste ta mig själv och mina barn ur denna situation, innan de också tar skada (och sedan behandlar SINA partners likadant i framtiden.) Det var inte alls så här jag tänkte mig familjelivet och äktenskapet, speciellt inte med tanke på hur mycket jag satsat på detsamma, så...jag är minst sagt chockad, besviken, ledsen och orolig.

• Anonym (Orolig)
    Audhild01 skrev 2014-02-18 18:08:45 följande:
    Ni är många som skriver sådant här okänsligt och hårt i tråden, och jag undrar bara vad ni är för slags människor bakom de anonyma signaturerna? Plågade ni djur också som barn..?
    Ja visst är det lite skrämmande...? Inte konstigt att samhället ser ut som det gör, när det finns så många som har sten där de borde ha ett bultande hjärta..
    Audhild01 skrev 2014-02-18 18:15:43 följande:
    Tror att det här bottnar i dåligt samvete, för att du och andra som skriver sådant här har skuldkänslor för att ni lämnade bort era barn när de var små. När en kvinna som inte har gjort det råkar illa ut, så blir ni skadeglada. Ni är värre än gamar!

Lustigt att du skrev just detta, för jag har tänkt precis samma sak genom hela trådens utveckling... Tror du slog huvudet på spiken där! Touché!

• Anonym (Orolig)

Snälla ni, kan vi inte lämna detta nu? Jag har fått svar på mina frågor, tack vare några positiva, kunniga och ödmjuka människor. Varför fortsätter vi älta detta...? Jag orkar inte förklara mig mer, anser verkligen inte att jag behöver göra det heller, men har gjort det lite grann ändå för att bidra till samtalet och i hopp om att få lite mer förståelse från "allvetarna" här inne. Men...egentligen: who cares? Jag behöver inte någons gillande, det har jag aldrig gjort. Har alltid gått min egen väg och tänker fortsätta med det. På det stora hela är jag ganska nöjd med mina val, speciellt när det gäller beslutet att vara hemma länge med mina barn. De har gagnats mycket av detta, och därmed är jag nöjd och belåten med min insats.

Däremot är jag inte lika nöjd med min naivitet, men det finns givetvis förklaringar till denna också, men det har jag inget behov av att förklara och delge er här. Jag vet nu hur jag ska göra, vilka steg jag ska ta osv, och tror/hoppas att allt kommer att lösa sig med tiden. Min man är ju trots allt inte totalt hjärtlös, hoppas jag, även om han verkligen kan uppföra sig kallt och enormt korkat ibland..  

Var nu snälla mot varandra och "kasta inte sten i glashus". Ingen är perfekt - ALLA gör fel ibland, och det är faktiskt OKEJ! Ni som varit "sluga" och haft framförhållning i just detta ämne, (när jag "misslyckats") har garanterat klantat sig i något annat scenario då jag varit skicklig och felfri...

Svar på tråden Vad händer om vi skiljer oss? Han har allt, jag har inget..Kan han även ta barnen?? :-(