• Anonym (Orolig)

Vad händer om vi skiljer oss? Han har allt, jag har inget..Kan han även ta barnen?? :-(

Hej, jag undrar om någon kunnig kan hjälpa mig reda ut min situation och ge mig lite lugn i själen så att jag vågar följa mitt hjärtas röst och begära skilsmässa..

Min man och jag har varit ett par i över 10 år och gifta de senaste 3 av dessa. Vi har 3 barn tillsammans, men för att minimera risken att bli igenkända av någon, väljer jag att inte precisera deras åldrar. Av olika juridiska anledningar har jag inte någon rätt att göra anspråk på vårt boende, som helt och hållet tillhör min man. Om vi skiljer oss kommer jag att befinna mig i följande situation:
    1. Utan hem
    2. Utan arbete
    3. Utan inkomst (är sjukskriven för tillfället = sjukpenning, men för övrigt ingen inkomst)
    4. Väldigt ledsen, trött, nertryckt (många års mental misshandel), men ändå liiiite hoppfull om att framtiden kanske kan se lite ljusare ut för oss alla, än de senaste åren gjort.

Min mans situation däremot, kommer att se ut så här:
    1. Eget boende, som han äger merparten av (litet banklån finns).
    2. Arbete = inkomst
    3. Lite ledsen och trött, men då han har en förmåga att dels begrava sig i sitt arbete, och dels att förneka alla former av känslor, så lär han må "till synes" bättre än jag efter en ev. skilsmässa.

Nu undrar jag: Vad har vi för juridiska rättigheter och skyldigheter när det gäller följande:

1. Att se till så att även JAG har ett acceptabelt boende, där jag kan starta om, trivas och även ha möjlighet att umgås med och vårda våra barn.

2. Umgänge/vårdnad av barnen: Egentligen skulle jag nog vilja ha ensam vårdnad av våra barn, då jag vet att barnen hade haft det bättre och lugnare hos mig, men jag vet också att min man är av samma åsikt..så ingen av oss kommer att ge upp vår del av vårdnaden utan en rejäl fight. Vi har därför alltid sagt och lovat varandra att vid en ev. skilsmässa så är det självklart att vi ska ha delad vårdnad, 50/50, och detta är ett löfte JAG tänker hedra och hoppas att han gör detsamma. Men jag är lite orolig ändå... Finns det någon risk att han kan lyckas få HELA vårdnaden, om han sviker sitt löfte till mig och går till rätten och kräver hela vårdnaden själv..? Vad krävs för att han skulle lyckas med det, att ta ifrån mig "min halva"?

3. Ekonomi/försörjning: Jag har inget arbete, eftersom jag har varit hemmafru/mammaledig under många år och dedikerat min kropp och själ åt våra barns och vårt hems omvårdnad. Men det får jag givetvis inget tack för NU...om vi skiljer oss. Då står jag tomhänt, medan jag curlat för min man i över 10 år... Korkat, jag vet. Men frågan är ju: vad händer med mig, rent ekonomiskt? Vad har jag för rättigheter, i egenskap av individ, kvinna, mamma och hustru, att få hjälp med min försörjning vid en skilsmässa, om jag står på "bar backe" utan en enda krona på banken, och utan några materiella tillgångar överhuvudtaget?

Egentligen vill jag verkligen inte att vi ska skilja oss, och jag har kämpat som en idiot för att lösa våra problem under många år nu, men det blir bara värre, inte bättre. Han skyller ifrån sig allting, vägrar lyssna, försöka förstå, verkar inte bry sig alls längre, så det verkar helt kört. Men jag är väldigt rädd för att ta steget...känns som att kasta sig ut för en klippa, utan livlina, och utan att ens se botten på avgrunden... Jag har INGENTING om vi skiljer oss. Jo, mig själv och mina barn. Men HAN har alla möjligheter i världen att gå vidare utan någon större ansträngning, och det känns...fruktansvärt orättvist. Jag har gett ALLT för vår familj, så mycket att jag nu inte har någonting alls kvar. Hjälp.

• Svar på tråden Vad händer om vi skiljer oss? Han har allt, jag har inget..Kan han även ta barnen?? :-(
  • Anonym (Samma sits.)
    HäckHäxan skrev 2014-02-17 14:27:46 följande:
    Du blev min stora idol för dagen just. Fy fan vad bra du är! {#emotions_dlg.flower}
    Alltid kul att kunna glädja någon :) Ha en bra dag.
  • Kryddmix
    Anonym (yy) skrev 2014-02-18 07:03:55 följande:
    Där har du heeelt fel! man kan bli stämd för bedrägeri om det visar sig att man är fullt arbetsför fast manär sjukskriven.
    Japp. Men nu kunde jag inte arbeta. Men du kan fan tro att jag tänker ta hand om mina barn ändå. Eller vill du komma och sköta mitt hem och barnen under tiden?
  • Kryddmix
    Tow2Mater skrev 2014-02-18 01:52:31 följande:
    Du sa ju "För då gjorde jag all jobb under dagen så vi kunde ta det lugnt och njuta av varandras sällskap på kvällen och faktiskt investera mer tid på att bara vara familj och inte spendera tiden på att tvätta och städa".
    Ja hade jag inte gjort det under dagen så hade jag fått göra det dagen efter eller på kvällen. Det är ju klart att man gör så mycket man kan när man är ensam? Försök inte vrida och vända på allt och plocka ut en liten detalj av allt. Sluta se allt bara svart eller vitt! Alltså ni är ju helt knäppa. 

Aja om du mår bättre av att jag ska säga ja jag utnyttjade systemet och levde tre månader på era skattepengar och det var helt jävla underbart, som en semester så varsågod. Det var helt fantastiskt! Ska hoppas att ni också hamnar i den situationen någon dag :)
  • Anonym (yy)
    Kryddmix skrev 2014-02-18 07:12:08 följande:
    Japp. Men nu kunde jag inte arbeta. Men du kan fan tro att jag tänker ta hand om mina barn ändå. Eller vill du komma och sköta mitt hem och barnen under tiden?
    Men ts menar ju att hon har slitit hårdare än någon annan dessutom dygnet runt?
  • Kryddmix
    Anonym (yy) skrev 2014-02-18 07:17:00 följande:
    Men ts menar ju att hon har slitit hårdare än någon annan dessutom dygnet runt?
    Men herregud tar ni allt så jävla ordagrant? Hon menar ju självklart att hon har slitit extremt hårt och inte bara suttit och haft semester. Att hon har slitit minst lika hårt som någon som går till sitt jobb varje dag. 

Att folk ska klanka ner på henne nu när hon vill ha råd det är sjukt. Ja ok finns mycket hon kunde ha gjort men tyvärr lite försent nu och hon vet det. Ge råd istället för att trycka ner någon ännu mer. 
  • Kryddmix
    Anonym (Orolig) skrev 2014-02-18 00:15:15 följande:

Kan inte låta bli att tacka dig lite speciellt, för ditt ivriga stöd. Skönt med folk som har empati för andra. Men det beror kanske också en del på det faktum att du själv lever under liknande omständigheter, med ryggproblem, smärta och småbarn som ständigt behöver dig. Vi förstår varandra, helt enkelt. Jag önskar dig all lycka och hälsa i framtiden, och hoppas innerligt att dina ryggproblem lättar. Det är verkligen sjukt jobbigt att inte må bra när man samtidigt MÅSTE vara på "topp" för att orka och hinna med allt ens barn behöver för att få sina behov tillgodosedda på bästa sätt.

Vad vill folk att vi ska göra egentligen?? Säga till barnen:

- "Nej, idag får ni ingen middag, för jag måste faktiskt vila mig ett par timmar nu, det säger doktorn!".

- "Tyvärr får ni ha era smutsiga, fläckiga kläder idag också...Ja, för 4:e dagen på rad - för jag får så jäkla ont i ryggen när jag hänger upp era kläder."

- "Jasså, lillan har lyckats klättra upp på köksbordet nu igen? Jaja, då får hon väl ramla ner och slå sig då, för om jag som är sjukskriven för mina ryggsmärtor lyfter ner henne, trots att jag får helvetiskt ont, så kan jag lika gärna jobba 8 timmar om dagen.."

- "Vill ni ha något att äta, säger ni? Nej barn, vi har ingen mat hemma. Vaddå, tycker ni att jag ska gå och handla och bära upp kassarna för våra 3 trappor, bara för att ni ska få mat?? Jag som har så ont i ryggen? Nej, jag är faktiskt sjukskriven, vet ni... Du som är 4 år gammal kan väl ta lillasyster i handen och gå och handla själv? Och när ni kommer tillbaka kan ni väl laga lite middag, när ni ändå håller på... Jag börjar faktiskt bli lite hungrig själv..." 

Galet.

Men som sagt: lycka till "Kryddmix", jag hoppas att "ödet" belönar dig för dina uppoffringar i framtiden. Och mig...

Hehe ja det är lugnt, tycker att folk dömer så lätt och det irriterar så mycket att de ser allt svart eller vitt. Därför är jag så engagerad i detta. Det finns gråzoner, det finns detaljer som de inte vet om och som man kanske itne vill dela med sig på familjeliv. Finns så mycket mer. Tyvärr händer saker i livet som man inte hade förutspått ska hända och när det väl händer så önskar jag att fler skulle vilja hjälpa till. Du har inte gjort något fel och jag hoppas verkligen du hittar folk och sätt som får dig på rätt spår och hjälper dig i livet.

Detta med min rygg hände mig förra vintern så jag mår bra nu och är frisk och jobbar. Men även om man är sjukskriven eller inte. även om du har valt att vara hemmafru hela livet och nu är i en skitsituation så tycker jag att du förtjänar all hjälp du kan få för att få ordning på ditt liv. Fortsätt ta hand om dig och dina barn. Lycka till!
  • Anonym (Offerkofta)
    Kryddmix skrev 2014-02-18 07:15:45 följande:
    Ja hade jag inte gjort det under dagen så hade jag fått göra det dagen efter eller på kvällen. Det är ju klart att man gör så mycket man kan när man är ensam? Försök inte vrida och vända på allt och plocka ut en liten detalj av allt. Sluta se allt bara svart eller vitt! Alltså ni är ju helt knäppa. 

Aja om du mår bättre av att jag ska säga ja jag utnyttjade systemet och levde tre månader på era skattepengar och det var helt jävla underbart, som en semester så varsågod. Det var helt fantastiskt! Ska hoppas att ni också hamnar i den situationen någon dag :)
    Villa sopprötter till män ni valt att leva med som inte ens under era sjukskrivningar med EXTREMA smärtor kan gå in och bada era barn eller dammsuga lite när de kommer hem efter jobbet. Det är kärlek det. "Det är bra att du sliter ut dig under dagen älskling så vi bara kan myyyysa och vara tillsammans när jag kommer hem." Obegriplig inställning bara där.
  • Anonym (Offerkofta)
    Anonym (Ragna) skrev 2014-02-18 08:21:49 följande:
    Vilket språk, du förstör ju samtalsklimatet när du skriver sådär! Men det är väl så man säger, när argumenten tryter så får man ta till personangrepp... 
    Det blir ju lätt så...

Jag har flera barn, jag arbetar heltid, min man arbetar heltid och pga av en svår ridolycka i ung ålder har jag flera gånger genom åren varit tvungen att vara sjukskriven. På grund av ryggproblem.

Så jag har samma erfarenheter som du, bara en annorlunda inställning till det hela.
  • Kryddmix
    Anonym (Offerkofta) skrev 2014-02-18 08:33:46 följande:
    Det blir ju lätt så...
    Jag har flera barn, jag arbetar heltid, min man arbetar heltid
    och pga av en svår ridolycka i ung ålder har jag flera gånger genom åren varit tvungen att vara sjukskriven. På grund av ryggproblem.
    Så jag har samma erfarenheter som du, bara en annorlunda inställning till det hela.
    jag tvivlar på att din situation är exakt densamma som min. Du vet inte tillräckligt mycket för att börja jämför en massa med ditt eget liv. Jag var sjukskriven i tre månader av vissa anledningar. Mina ryggbesvär kanske orsakades av något som du inte ens vet något om så jämför inte. Du vet knappt något. Men jag var sjukskriven i tre månader. Och jag förtjänade den sjukpenningen jag fick, dina skattepengar tydligen. Och om jag ville hjälpa barnen och hemmet under tiden så gör jag det. Fattar inte vem du är som ska döma alla så jävla mycket. Synd att inte alla kan leva ett sådant perfekt liv som dig där allt du gör är super och heeeelt rätt. Tummen upp för dig. 
    Anonym (Ragna) skrev 2014-02-18 08:21:49 följande:
    Vilket språk, du förstör ju samtalsklimatet när du skriver sådär! Men det är väl så man säger, när argumenten tryter så får man ta till personangrepp... 
    Ja du kan fan tro att jag tänker använda sådant språk när personen börjar förolämpa min man när offerkofta inte ens vet något om honom. Så det är klart att jag tänker ta till sådant språk. Handlar inte om argumenten utan handlar om att när man kallar min man som ofrivilligt blev vårdnadshavare till tre barn och jobbar ihjäl sig för att försörja oss och har tagit in barnen som sina egna (för mig var det inga svårigheter då barnen är mina syskonsbarn) och sen blir kallad för sopprot då tänker jag använda sådant språk. Argumentera vad du vill men om du dra till med sådant så ska du fan få höra ett och annat. Om du läser mina tidigare inlägg så har jag inga problem med att vårda mitt språk. Men no way att jag håller tyst där.
  • Anonym (Jane Doe)

Fast när man är sjukskriven så måste ju den andra föräldern vara hemma från jobbet och ta hand om barnen. Jag hade två diskbråck i nacken och självklart blev våra två barn tvungna att tas om hand trots mitt tillstånd, så då var mina barns pappa förstås hemma och gjorde just det. 

Han är för övrigt också läkare. Om det nu har så stor betydelse. 

Svar på tråden Vad händer om vi skiljer oss? Han har allt, jag har inget..Kan han även ta barnen?? :-(