• Kajsa75

Utskälld av svärmor!!

Alltså jag blir så trött.... igår hade vi middag och min svärmor - som alltid har mkt åsikter - skällde ut mig för att min 5åring satt med min mobil vid bordet och spelade spel.
    MEN HALLÅ!!! Det är väl helt upp till mig hur jag väljer att uppfostra mitt barn? Jag tycker det är helt okej att han spelar spel vid bordet (han hade ätit klart OCH Det var ett pedagogiskt spel) medan vi sitter och pratar om vuxengrejer.
    Det är inte lätt när man möter den äldre generationen som inte har förstått grejen med internet, datorer och telefoner i allmänhet... :(

• Svar på tråden Utskälld av svärmor!!
  • Majuni
    Stekt potatis skrev 2013-11-25 19:37:44 följande:
    Men, har ni inte barn själva?? Oavsett om de vill titta på film eller spela spel så är det ju massor med barn som inte inte vill sitta själva i ett rum och göra detta, utan ändå vill känna att de är en del av gemenskapen. Sen kan de ju inte ha högsta ljudet på, men de kan ändå kombinera sina intressen med att känna tryggheten med att ha de vuxna fysiskt i närheten.  Och jag och andra vuxna får prata i lugn och ro, win-win! 

Vad skönt att man som förälder får bestämma SJÄLV vad som är bäst för sitt barn, och med detta avslutar jag min del i konversationen. Jag lägger hellre tid på att umgås med min son .  
  • glassen
    EnAnonumius skrev 2013-11-24 22:37:04 följande:
    Du om du läser mina inlägg i denna tråden i stället för att bara LÄSA en så kanske du skulle slippa att skita i det blå skåpet och tro att du hade något att komma med mot mig.

Detta skrev jag i inlägg #143:
    "Alltså äta först och sedan lämna bordet om jag (som barn då) tyckte det var tråkigt med det vuxna pratade om och stack och lekte i stället. "

Så jag har ALDRIG hävdat det du sitter och ljuger fram här och sedan försöker på sarkastiskt sätt påtala om att barn skall lyssna på tråkigt vuxen prat.

Så vad är din poäng med din korkade missvisande sarkasm som du saknar helt grund att ha mot mig?

Vilket fruktansvärt otrevligt svar. Gör mig riktigt bekymrad faktiskt om du beter dig likadant i verkliga livet.
    Nej, jag har inte hunnit läsa alla svar. Jag har nämligen barn så jag har inte tid att sitta hela kvällarna att läsa otroligt långa trådar på FL.
    Min poäng var att man kan tolka trådar på väldigt olika sätt och utifrån det svara väldigt olika. Om du har problem med det tycker jag väääldigt synd om dig faktiskt. Tillvaron blir så mycket mer givande om man kan se saker ur olika perspektiv och inte uppleva allt som svart och vitt. 
  • Natulcien
    Men, har ni inte barn själva?? Oavsett om de vill titta på film eller spela spel så är det ju massor med barn som inte inte vill sitta själva i ett rum och göra detta, utan ändå vill känna att de är en del av gemenskapen. Sen kan de ju inte ha högsta ljudet på, men de kan ändå kombinera sina intressen med att känna tryggheten med att ha de vuxna fysiskt i närheten.  Och jag och andra vuxna får prata i lugn och ro, win-win! 

Vad skönt att man som förälder får bestämma SJÄLV vad som är bäst för sitt barn, och med detta avslutar jag min del i konversationen. Jag lägger hellre tid på att umgås med min son .  
    Jodå, jag har barn. Men vem har sagt något om att sitta ensam i ett rum? Vår son sitter aldrig ensam i ett rum.
    Vi råkar ha en ganska öppen planlösning. Vi kan sitta vid vårt matbord och äta och sonen (eller flera barn om vi har gäster) kan lämna bordet när de har ätit klart och gå en bit bort i rummet och leka med vad de önskar. Och vi kan sitta kvar och prata, och slipper mobiler och spel vid bordet. Win-win.

Och vad fint att du umgås med din son. Du tror inte att andra umgås med sina barn bara för att de skriver här? Du gör väl också andra saker än att umgås med din son? Eller? Min son sover just nu...så lite svårumgådd... Skrattande
  • Tom Araya

Jag har VARIT barn själv. Nej, jag har sällan känt behov av att vara i samma rum som andra (exempelvis mina föräldrar) i lekar och aktiviteter, om de inte själva var aktiv deltagare.
    Jag tror att eventuell förekomst av ett sådant behov till stor del är skapat.

• molly50
    Natulcien skrev 2013-11-25 21:16:22 följande:
    Jodå, jag har barn. Men vem har sagt något om att sitta ensam i ett rum? Vår son sitter aldrig ensam i ett rum.

Vi råkar ha en ganska öppen planlösning. Vi kan sitta vid vårt matbord och äta och sonen (eller flera barn om vi har gäster) kan lämna bordet när de har ätit klart och gå en bit bort i rummet och leka med vad de önskar. Och vi kan sitta kvar och prata, och slipper mobiler och spel vid bordet. Win-win.

Och vad fint att du umgås med din son. Du tror inte att andra umgås med sina barn bara för att de skriver här? Du gör väl också andra saker än att umgås med din son? Eller? Min son sover just nu...så lite svårumgådd...

Samma här. Vi har också öppen planlösning så våra barn ser oss även om de går till vardagsrummet eller sina rum.
    Mattias 2007-05-23
  • Natulcien
    molly50 skrev 2013-11-25 21:34:04 följande:

Samma här. Vi har också öppen planlösning så våra barn ser oss även om de går till vardagsrummet eller sina rum.
    Ja, och det är ju ganska vanligt. De flesta barnfamiljer jag känner har matbordet ganska centralt placerat i huset, och öppet mot  kök, vardagsrum, allrum eller liknande. Det är därför jag inte tycker att det är några konstigheter för ett barn att lämna bordet när de har ätit klart...de är ju inom syn- och hörhåll ändå s.a.s.

• molly50
    Natulcien skrev 2013-11-25 22:01:27 följande:
    Ja, och det är ju ganska vanligt. De flesta barnfamiljer jag känner har matbordet ganska centralt placerat i huset, och öppet mot  kök, vardagsrum, allrum eller liknande. Det är därför jag inte tycker att det är några konstigheter för ett barn att lämna bordet när de har ätit klart...de är ju inom syn- och hörhåll ändå s.a.s.

Ja,precis! Jag kan bara hålla med.
    Mattias 2007-05-23
  • rogsikt

Om detta hed varit papper och penna? Det finns ett motstånd bland den äldre generationen om att datorer är förslappande och fördummande. Om barnet hade suttit bredvid och ritat...skulle det vara skillnad. Vi kan inte begära att barnen ska tycka det är roligt att sitta och höra på vuxenprat. De kan sitta kvar sin tid. Men hur roligt är det för oss själva att sitta och lyssna på mycket ointressanta samtal mellan andra?  Som vuxna avslutar vi ju om vi kan långsamt och artigt och beger oss på ett eller annat sätt därifrån. 

• Marsbarn91
    Trubbel skrev 2013-11-22 22:54:02 följande:
    Mrs Perfect, eh? ;)
    Vad spelar det för roll hur du väljer att uppfostra ditt barn? Problemet här är att svärmor tar sig rätten att skälla ut en förälder inför sitt barn. Ett beteende i min värld LÅNGT mycket värre än att spela spel vid matbordet! För övrigt, hemma gör man väl som man vill? Jag har datorn på köksbordet, so what? Reglerna är till för människorna och inte tvärtom, som någon klok person sa... 
    Trubbel, dina inlägg i denna tråd gör mig lycklig! ????????????????????????

Deras hem, deras regler! Tycker det är otroligt mycket fulare av en vuxen att lägga sig i nån annans föräldraskap än att en 5-åring spelar vid bordet!
  • Marsbarn91
    Hugful80 skrev 2013-11-22 23:28:45 följande:
    Vad är det för fel på vad barn gjorde "förr i tiden"? Titta i en serietidning, bok, rita etc? Barn måste inte vara interaktivt underhållna av digitala saker precis hela tiden bara för att det går. Om de nödvändigtvis inte kan sitta kvar vid bordet, vilket jag kan förstå, varför kan de inte lära sig att allt inte måste hända hela tiden?
    För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras
    Vad är skillnaden? Sysselsättning som sysselsättning. Bara för att det inte är digitalt blir det väl inte bättre?
  • Ego Lovers
    Tom Araya skrev 2013-11-25 16:25:22 följande:
    Precis.....snart är det tv i badrummet, maten serveras på golvet och toaletten är inflyttad i sovrummet....

Hittade min unge sittandes på en pall på dass med ipaden i handen och kollade på youtube så det är nära, skynda dig att ta patent innan en femåring gör det.
  • Marsbarn91
    Tom Araya skrev 2013-11-22 19:42:00 följande:

Ni som säger att svärmor inte ska lägg sig i:

Hon är ju barnets farmor, klart hon får ha åsikter kring sitt barnbarn.

Hon är en del av ett socialt sammanhang och sällskap vid bordet och som sådan måste hon väl få ha en åsikt om hur man beter sig i/vid detta.

Sedan kan jag hålla med om att det finns bättre och sämre sätt att ta upp saken på, kanske vid sidan av efter maten.

Far- och morföräldrar får ha åsikter kring mycket, men skulle sambons eller mina egna lägga sig i hur jag uppfostrar mina barn skulle jag bli arg. Att vi umgås förändrar inte det. Om de tycker något kan de påpeka det på ett fint sätt till oss föräldrar, de får gärna komma med råd eller tankar, men försöker de fostra barnet - eller gå så långt att de skäller ut oss för att de anser att vi gör fel - är det en annan sak. Det är varken deras uppgift eller rättighet.

Om jag var gäst hos dig och började skälla över hur ni valt att fostra era barn tror jag inte ni skulle ha blivit så glada heller ens om jag var del av ert sociala sammanhang.
    Och nu är det så att ts anser att det är okej att spela vid matbordet och då är det bara att acceptera. Det är hennes barn. Hon bestämmer.

Så jäkla mycket fokus på telefonen, men faktum kvarstår att svärmor gjorde fel. Om andra sen anser att barnet inte borde ha spelat vid bordet förändrar inte den saken, svärmor bar sig fortfarande illa åt.
  • Ego Lovers
    Marsbarn91 skrev 2015-09-12 21:43:12 följande:
    Far- och morföräldrar får ha åsikter kring mycket, men skulle sambons eller mina egna lägga sig i hur jag uppfostrar mina barn skulle jag bli arg. Att vi umgås förändrar inte det. Om de tycker något kan de påpeka det på ett fint sätt till oss föräldrar, de får gärna komma med råd eller tankar, men försöker de fostra barnet - eller gå så långt att de skäller ut oss för att de anser att vi gör fel - är det en annan sak. Det är varken deras uppgift eller rättighet.

Om jag var gäst hos dig och började skälla över hur ni valt att fostra era barn tror jag inte ni skulle ha blivit så glada heller ens om jag var del av ert sociala sammanhang.
    Och nu är det så att ts anser att det är okej att spela vid matbordet och då är det bara att acceptera. Det är hennes barn. Hon bestämmer.

Så jäkla mycket fokus på telefonen, men faktum kvarstår att svärmor gjorde fel. Om andra sen anser att barnet inte borde ha spelat vid bordet förändrar inte den saken, svärmor bar sig fortfarande illa åt.
    Håller med!

Det är en sak om de verkligen VILL umgås med barnet och talar med barnet eller om de bara vill att barnet ska lyssna på vuxen prat. Är det den första så hon verkligen vill prata med barnet är det oartigt av barnet att inte svara och prata med sin farmor men är det ett krav på det andra så förstår jag att ett barn inte har och ska inte ha utbyte av vuxnas samtal.
Svar på tråden Utskälld av svärmor!!