• Kajsa75

Utskälld av svärmor!!

Alltså jag blir så trött.... igår hade vi middag och min svärmor - som alltid har mkt åsikter - skällde ut mig för att min 5åring satt med min mobil vid bordet och spelade spel.
    MEN HALLÅ!!! Det är väl helt upp till mig hur jag väljer att uppfostra mitt barn? Jag tycker det är helt okej att han spelar spel vid bordet (han hade ätit klart OCH Det var ett pedagogiskt spel) medan vi sitter och pratar om vuxengrejer.
    Det är inte lätt när man möter den äldre generationen som inte har förstått grejen med internet, datorer och telefoner i allmänhet... :(

• Svar på tråden Utskälld av svärmor!!
  • glassen
    EnAnonumius skrev 2013-11-24 18:14:31 följande:
    Jag hade förvänta mig exemplifieringar som var lite mer i analogt med trådens ämne OCH analogt åldern som kommit fram i tråden.
    D.v.s 5år. Kanske hade varit på sin plats att betona det fast man hade tagit upp om femåringar tråden igenom.

"Små barn" ja. Dock så är det ju som så att TS pratar om 5-åringar INTE 0-2-åringar och i de läget kan jag hålla med om att de får gärna leka med maten och att det är naturligt rent av.
    Hade tråden handlat om en 2år eller yngre, utan 5åring som inte får leka med mobilen vid matbordet. 

Men nu handlade inte tråden om att "leka med maten". Utan att leka med något annat VID maten och 5år.
    Så vad anser du är viktigare att lära barnen än adekvat bordskick och hyfs vid matbordet? 

Oj, vad olika man kan tolka en tråd. Det jag läser är en tråd som handlar om bekymret med att den äldre generationen lägger sig i beter sig oförskämt.
    Jag har dessutom uppfattat på TS att detta handlar om efter att maten är uppäten, och då de vuxna sitter kvar och småpratar, vilket säkert kan pågå några timmar. Underbart att så många har 5-åringar som sitter som små ljus en hel kväll och lyssnar på vuxna som pratar politik och världsekonomin. Konstigt att jag så sällan möter dessa barn Flört.
  • Trubbel
    Wilner skrev 2013-11-24 19:24:35 följande:
    Finns gott om ouppfostrade ungar och det är alltid lika intressant att höra föräldrarnas ursäkter. När sedan sedan blir 20 har han/hon två barn och är arbetslös. Då är det inte lika roligt längre att göra som man vill.
    Jomen det är ju klart att arbetslöshet har med slappt bordsskick att göra... Det är ju på lunch med chefen som det avgörs om man får jobbet eller inte! Eller vänta, på mitt jobb förväntas jag logga in och kolla av mejlen även när jag är ledig och käkar lunch. Där föll den teorin!
  • Wilner
    Trubbel skrev 2013-11-24 21:18:50 följande:
    Jomen det är ju klart att arbetslöshet har med slappt bordsskick att göra... Det är ju på lunch med chefen som det avgörs om man får jobbet eller inte! Eller vänta, på mitt jobb förväntas jag logga in och kolla av mejlen även när jag är ledig och käkar lunch. Där föll den teorin!
    Om du inte inser att bildning är oerhört viktigt genom hela livet är du oerhört naiv och uppenbart obildad.
  • Trubbel
    hansine skrev 2013-11-24 20:07:37 följande:
    Alltid skönt med människor som du som visar respekt för sin omgivning
    KL
    Det kanske bara är jag, men jag får alltid en känsla av att de som går på hårdast om dagens ouppfostrade ungdomar och andras hemska ungdjävlar själva verkar rätt otrevliga överlag. 
  • Trubbel
    Wilner skrev 2013-11-24 21:20:30 följande:
    Om du inte inser att bildning är oerhört viktigt genom hela livet är du oerhört naiv och uppenbart obildad.
    Jag kan ju se tex på min man - som är professor och får inbjudan till nobelfesten - att han tillhör gruppen som du förmodligen skulle gissa gick arbetslös. Han skiter fullständigt i svenska medelklassens koder. Det har aldrig varit ett problem.
  • Wilner
    Trubbel skrev 2013-11-24 21:25:42 följande:
    Jag kan ju se tex på min man - som är professor och får inbjudan till nobelfesten - att han tillhör gruppen som du förmodligen skulle gissa gick arbetslös. Han skiter fullständigt i svenska medelklassens koder. Det har aldrig varit ett problem.
    Det blir det för er barn om inte annat. Människor med dysfunktionella värderingar kan  i vissa fall framstå som lyckade under en kort tid. Det får dock givetvis konsekvenser på sikt.

• EnAnonumius
    glassen skrev 2013-11-24 20:22:57 följande:
    Oj, vad olika man kan tolka en tråd. Det jag läser är en tråd som handlar om bekymret med att den äldre generationen lägger sig i beter sig oförskämt.
    Jag har dessutom uppfattat på TS att detta handlar om efter att maten är uppäten, och då de vuxna sitter kvar och småpratar, vilket säkert kan pågå några timmar. Underbart att så många har 5-åringar som sitter som små ljus en hel kväll och lyssnar på vuxna som pratar politik och världsekonomin. Konstigt att jag så sällan möter dessa barn Flört.
    Du om du läser mina inlägg i denna tråden i stället för att bara LÄSA en så kanske du skulle slippa att skita i det blå skåpet och tro att du hade något att komma med mot mig.

Detta skrev jag i inlägg #143:
    "Alltså äta först och sedan lämna bordet om jag (som barn då) tyckte det var tråkigt med det vuxna pratade om och stack och lekte i stället. "

Så jag har ALDRIG hävdat det du sitter och ljuger fram här och sedan försöker på sarkastiskt sätt påtala om att barn skall lyssna på tråkigt vuxen prat.

Så vad är din poäng med din korkade missvisande sarkasm som du saknar helt grund att ha mot mig?

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • hansine
    Trubbel skrev 2013-11-24 21:22:52 följande:
    KL
    Det kanske bara är jag, men jag får alltid en känsla av att de som går på hårdast om dagens ouppfostrade ungdomar och andras hemska ungdjävlar själva verkar rätt otrevliga överlag. 
  • Trubbel
    Wilner skrev 2013-11-24 21:52:47 följande:
    Det blir det för er barn om inte annat. Människor med dysfunktionella värderingar kan  i vissa fall framstå som lyckade under en kort tid. Det får dock givetvis konsekvenser på sikt.

Ja, tänk om han gick i pappas fotspår och blev nominerad för nobelpriset. Vilken tragedi.
    Vem är du att yttra dig, förresten? Vad har du åstadkommit för mänskligheten? 
  • hansine
    Froststar skrev 2013-11-23 19:46:44 följande:
    GAPSKRATT. Det är första gången någon frivilligt kallar svärmor för familj på FL. I vanliga fall är tonen "gräv ner kärringen". Man tar visst till alla knep för att ursäkta utebliven uppfostran.
Svar på tråden Utskälld av svärmor!!