• Kajsa75

Utskälld av svärmor!!

Alltså jag blir så trött.... igår hade vi middag och min svärmor - som alltid har mkt åsikter - skällde ut mig för att min 5åring satt med min mobil vid bordet och spelade spel.
    MEN HALLÅ!!! Det är väl helt upp till mig hur jag väljer att uppfostra mitt barn? Jag tycker det är helt okej att han spelar spel vid bordet (han hade ätit klart OCH Det var ett pedagogiskt spel) medan vi sitter och pratar om vuxengrejer.
    Det är inte lätt när man möter den äldre generationen som inte har förstått grejen med internet, datorer och telefoner i allmänhet... :(

• Svar på tråden Utskälld av svärmor!!
  • Unex
    Natulcien skrev 2013-11-23 13:35:05 följande:
    Fast i vårt fall handlar inte mobil-/IPadförbud vid matbordet om att vi är rädda för att sonen ska spela spel vid bordet som vuxen. När han är vuxen så gör han naturligtvis sådana val själv. Det handlar ju om att skapa en trevlig miljö. Vi tillåter inte heller att sonen t.ex. spottar på någon, slåss eller har sönder saker.

Och att man i sin familj väljer bort mobiltelefoner och surfplattor från matbordet har naturligtvis inget med gemenskapen att göra. Hur tänkte du där?
    Eller menar du att ett barn som sitter vid matbordet och skriker, kastar mat och spottar på bordsgrannen ska tillåtas göra det för att känna sig "välkommen i gemenskapen på sina egna villkor"?
    Det talades om att skapa vanor och att låta barnen gå ifrån bordet ifall dom hellre vill spela eller leka. Om man är elak och störande mot sin omgivning inkräktar det på andras villkor. 
  • Moolie

Jag tycker inte att din son skulle suttit vid bordet. Men jag tycker inte heller att din svärmor skulle skälla.

Så, ni har båda fel! :) Grattis! ;)  

• Themis

Jag tycker hellre att barnen kan säga tack för maten när de har ätit upp och fråga om de får gå ifrån om det ska långsittas med gäster. Så kan de göra vad de vill, nån annanstans än vid bordet.

Att sitta och spela vid matbordet tycker jag är ohyfsat även om jag själv älskar att spela på mobilen.

Värst är de som ber mig om råd men inte följer det och sen gnäller över resultatet./Themis
  • Jojile

Jag är lite nyfiken... Om Ts hade tagit fram ritbok och några pennor, hade det varit lika otrevligt?

• sextiotalist
    Jojile skrev 2013-11-23 15:53:14 följande:
    Jag är lite nyfiken... Om Ts hade tagit fram ritbok och några pennor, hade det varit lika otrevligt?
    Ja, då placerar man barnet i närheten vid ett annat bord.
  • ZsaZsa

Hade jag varit din svärmor så hade jag inte sagt något men plockat fram min mobil och börjat leka med den...

• LillEm90
    Mickan76 skrev 2013-11-22 13:28:51 följande:
    Svärmor har ingen rätt att lägga sig i. Dock skulle mina barn aldrig få spela spel vid matbordet även om de ätit upp. Jag vill att mina barn lär sig socialt vett.
  • Jojile
    sextiotalist skrev 2013-11-23 16:44:20 följande:
    Ja, då placerar man barnet i närheten vid ett annat bord.
    Ok, jag var lite nyfiken om det enbart var telefonen som var boven.
  • Natulcien
    Jojile skrev 2013-11-23 18:21:05 följande:
    Ok, jag var lite nyfiken om det enbart var telefonen som var boven.
    Nä, det tycker inte jag. Jag tycker inte att det är särskilt trevligt att plocka fram en bok eller tidning och sätta sig att läsa mitt i middagen heller. Det är samma sak som att fippla med mobilen, tycker jag.
  • Lindsey Egot the only one
    Themis skrev 2013-11-23 15:21:08 följande:

Jag tycker hellre att barnen kan säga tack för maten när de har ätit upp och fråga om de får gå ifrån om det ska långsittas med gäster. Så kan de göra vad de vill, nån annanstans än vid bordet.

Att sitta och spela vid matbordet tycker jag är ohyfsat även om jag själv älskar att spela på mobilen.

Värst är de som ber mig om råd men inte följer det och sen gnäller över resultatet./Themis
    Det tycker jag beror helt på. Har alla ätit upp och de vuxna sitter kvar och pratar tycker jag mycket väl att barnen kan få dra upp sina smartphones och leka lite om de är för små för att kunna hänga med i ett vuxet samtal. Riktigt små barn kan gå ifrån bordet för att leka om de inte har ro att sitta kvar.

Äter vi däremot så sitter man inte med mobilen under måltiden.
Svar på tråden Utskälld av svärmor!!