Inlägg från: Lindsey Egot the only one |Visa alla inlägg
  • Lindsey Egot the only one

Utskälld av svärmor!!

Unex skrev 2013-11-22 20:21:22 följande:

Har svårt att förstå varför det är trevligare att gå från bordet, i stället för att sitta kvar och spela. Barnet kanske ville vara kvar i det sociala sammanhanget och gemenskapen även om han inte hade mycket att tillföra samtalet. Herre gud, han är liksom fem år. 

Håller faktiskt med dig! En femåring som ska vara deltagare i ett vuxet samtal kommer bara sluta med ett barn som avbryter i tid och otid. Nu fick barnet sitta hos sin förälder och känna gemenskap samtidigt som han gjorde annat ändå som är mer intressant för barnet.
    Themis skrev 2013-11-23 15:21:08 följande:

Jag tycker hellre att barnen kan säga tack för maten när de har ätit upp och fråga om de får gå ifrån om det ska långsittas med gäster. Så kan de göra vad de vill, nån annanstans än vid bordet.

Att sitta och spela vid matbordet tycker jag är ohyfsat även om jag själv älskar att spela på mobilen.

Värst är de som ber mig om råd men inte följer det och sen gnäller över resultatet./Themis
    Det tycker jag beror helt på. Har alla ätit upp och de vuxna sitter kvar och pratar tycker jag mycket väl att barnen kan få dra upp sina smartphones och leka lite om de är för små för att kunna hänga med i ett vuxet samtal. Riktigt små barn kan gå ifrån bordet för att leka om de inte har ro att sitta kvar.

Äter vi däremot så sitter man inte med mobilen under måltiden.
    ZsaZsa skrev 2013-11-23 17:25:56 följande:

Hade jag varit din svärmor så hade jag inte sagt något men plockat fram min mobil och börjat leka med den...

Frågan är om svärmor hade ett samtal med barnet eller med de andra vuxna vid bordet?
    Natulcien skrev 2013-11-23 18:27:43 följande:
    Nä, det tycker inte jag. Jag tycker inte att det är särskilt trevligt att plocka fram en bok eller tidning och sätta sig att läsa mitt i middagen heller. Det är samma sak som att fippla med mobilen, tycker jag.
    Vid bordet? Ingen säger att det är mitt i maten.
    Froststar skrev 2013-11-23 19:46:44 följande:
    GAPSKRATT. Det är första gången någon frivilligt kallar svärmor för familj på FL. I vanliga fall är tonen "gräv ner kärringen". Man tar visst till alla knep för att ursäkta utebliven uppfostran.
    Min avatar speglar känslorna jag får då jag läser genomsnittliga FL-ares inlägg
    Nån måste ha slagit i huvudet hårt eller är otroligt full! Annars är det någon med en väldigt lång .....!
    Sarah84 skrev 2013-11-23 21:08:56 följande:

Det är väl något med svärmödrar. Min svärmor tror nog ibland att hon kan fostra mig också, men där slår hon i sten direkt, vilket hon inte alltid begriper.

Värsta som finns när folk ska lägga sig i saker de inte har med att göra..

Strunta i vad hon säger.

Jag har sagt till min svärmor ett flertal gånger att mina föräldrar redan fostrat färdigt mig så hon behöver inte göra det samt att hennes tid för att fostra sin 40 åriga son också är förbi med mint 20 år. Ändå vet hon ALLTID bäst.
Svar på tråden Utskälld av svärmor!!