• Kajsa75

Utskälld av svärmor!!

Alltså jag blir så trött.... igår hade vi middag och min svärmor - som alltid har mkt åsikter - skällde ut mig för att min 5åring satt med min mobil vid bordet och spelade spel.
    MEN HALLÅ!!! Det är väl helt upp till mig hur jag väljer att uppfostra mitt barn? Jag tycker det är helt okej att han spelar spel vid bordet (han hade ätit klart OCH Det var ett pedagogiskt spel) medan vi sitter och pratar om vuxengrejer.
    Det är inte lätt när man möter den äldre generationen som inte har förstått grejen med internet, datorer och telefoner i allmänhet... :(

• Svar på tråden Utskälld av svärmor!!
  • MuppinCowboy

Jag bryr mig inte ett dugg om hur folk gör hemma hos sig MEN när dessa ungar växer upp och kommer ut i samhället med sin curling uppfostran och tex sitter med sina mobiler på biografer eller pratar högt på bussar osv ja då är det skitirriterande! (och ni vill inte veta vad man då tycker om era små gullefjun eller eran slappa uppfostran)

Som sagt bryr mig inte om ni är slappa hemma, ert val och ert problem men lär era ungar hyfs när de kommer ut i samhället.

• sextiotalist
    Trubbel skrev 2013-11-23 09:34:54 följande:
    Nu skrev froststar specifikt "i de kretsar jag rör mig i" - och då undrar jag vad som mer kännetecknar dessa kretsar? 

Jag tror inte du kan dra paralleller med din svärmar om du själv är sextiotalist. Världen har gått framåt sedan dess. Smartphones kommer inte att försvinna och det kommer att bli mer accepterat att använda dem i alla möjliga sammanhang.
    Jag var med när mobilen kom och ja, det finns vett och etikett-regler kring mobilanvändandet. Det är väl inte för inte, man numera uttryckligen ber folk stänga av mobilen när man är på bio. Den som har ljudet på mobilen under ett möte får onda ögat av sina kolleger om den ringer. 
    Jag tror tvärtom mot dig, att det kommer bli mer "vett- och etikett" kring smartphonen allt eftersom den blir en självklart del i vår vardag.

Jag har använt mobil i över 20 år, så det är ingen ny pryl för mig. Jag har använt datorer troligen innan du föddes (jag skrev mitt första program under 70-talet) 
  • Alessia

Men HALLÅ, TS!

Om jag vore din svärmor skulle jag också reagerat på att barnet att och spelade spel på mobilen VID BORDET.
    Du kanske också har vanan att sitta och pilla med mobilen vid dukat bord och det visar i så vilket intresse du har för att umgås med levande människor omkring dig.

• sextiotalist
    Trubbel skrev 2013-11-23 10:18:20 följande:
    Verkligen? 
    Ni måste leva sannerligen konfliktfria liv om en sådan sak får er att bli förbannade. 

Läs tråd nr 78.

Men svaret på din fråga, det är relativt konfliktfritt hemma, men vi har konflikter med tonåringen (vilket är helt normalt) och om vi har konflikter, så är det just kring småsaker. De större sakerna blir det inte en konflikt kring på det sättet. Vi är familjen som bråkar om småsaker, samtalar om de större sakerna 
  • molly50
    Kajsa75 skrev 2013-11-22 11:32:12 följande:
    Alltså jag blir så trött.... igår hade vi middag och min svärmor - som alltid har mkt åsikter - skällde ut mig för att min 5åring satt med min mobil vid bordet och spelade spel.
    MEN HALLÅ!!! Det är väl helt upp till mig hur jag väljer att uppfostra mitt barn? Jag tycker det är helt okej att han spelar spel vid bordet (han hade ätit klart OCH Det var ett pedagogiskt spel) medan vi sitter och pratar om vuxengrejer.
    Det är inte lätt när man möter den äldre generationen som inte har förstått grejen med internet, datorer och telefoner i allmänhet... :(

Jag hade personligen inte låtit mina barn sitta och leka med mobilen eller något annat vid matbordet. Framförallt inte om man är bortbjuden.

Däremot kan jag tycka att det var överdrivet av din svärmor att ge dig en utskällning också.
    Nu vet jag inte om hon gjorde det vid matbordet,men om så är fallet så var ju det lika dumt i så fall.
    Gillar man inte att barnen leker vid matbordet så kan man tala om det för föräldrarna,men inte genom att skälla vid matbordet. Det är inte heller särskilt trevligt.   
    Mattias 2007-05-23 <3 Hannah 2011-09-07 <3
  • Natulcien
    Unex skrev 2013-11-23 01:16:42 följande:
    Tror du att dina barn kommer fortsätta bete sig som barn för att dom får göra det nu? Jag gissar att ditt svar är nej, så varför är just spelandet något som antas sitta kvar till vuxen ålder? Det blir nog folk av dom flesta människor oavsett regler kring matbordet. 

Som sagt, jag tycker det är viktigt att lära ut att alla är välkomna i gemenskapen på sina egna villkor.  
    Fast i vårt fall handlar inte mobil-/IPadförbud vid matbordet om att vi är rädda för att sonen ska spela spel vid bordet som vuxen. När han är vuxen så gör han naturligtvis sådana val själv. Det handlar ju om att skapa en trevlig miljö. Vi tillåter inte heller att sonen t.ex. spottar på någon, slåss eller har sönder saker.

Och att man i sin familj väljer bort mobiltelefoner och surfplattor från matbordet har naturligtvis inget med gemenskapen att göra. Hur tänkte du där?
    Eller menar du att ett barn som sitter vid matbordet och skriker, kastar mat och spottar på bordsgrannen ska tillåtas göra det för att känna sig "välkommen i gemenskapen på sina egna villkor"?
  • EnAnonumius
    Trubbel skrev 2013-11-23 09:34:54 följande:
    Nu skrev froststar specifikt "i de kretsar jag rör mig i" - och då undrar jag vad som mer kännetecknar dessa kretsar? 

Jag tror inte du kan dra paralleller med din svärmar om du själv är sextiotalist. Världen har gått framåt sedan dess. Smartphones kommer inte att försvinna och det kommer att bli mer accepterat att använda dem i alla möjliga sammanhang.
    Men jisses.

Nej Smartphones kommer inte att försvinna, vilket är i grunden en mobil i kombination med ett lutet operativsystem och i många fall kamera.  En rolig och bra utveckling sedan yuppie-nalles tid.
    Är själv en ägare av en fablet SGNote.

Men är Man 60-talist eller 70-talist så var man med på 80 -talet då mobiltelefoner kallades för yuppie-nalle och det var i regel dessa yuppie's (finansvalpar) hade råd att äga dem.
    Det borde du tänka på innan du klampar in och försöker säga åt en "sextiotalist" (eller sjuttiotalist) att utvecklingen går framåt och mobilen (smartphones) är här för att stanna. Det är nämligen i regel just 60-70tals generationerna som varit med och dragit utvecklingen ditåt. 

Men det kanske är dags att utveckla 80-tals begreppet "yuppie-nalle" (för finansvalparna) till  ungvuxen-NAPP   (för allmänheten).

Det jag har funderat på när det kommer till folk som är 30år och YNGRE är varför de är så otroligt självupptagen med sina NAPPAR (mobilen) så att det skall behövas sägas åt till folk att de skall stängas av på teatrar, biografer, lektioner (på VuxenGymnasium/etc), Konserter, Konferenser, möten etc.. 

Jag håller dock med om att vuxenprat för en litet barn kan vara urtrist. Då kunde ju mamman vara så otroligt smart i stälet att låta barnet lämna bordet i stället och låta ungen leka lite själv.

Nej jag säger inte att TS svärmor gjorde rätt att "skälla ut". Hon kunde förklara i saklig ton.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Millicent

Vuxna som skäller ut andra är otroligt jobbiga och det är inte ofta som något sånt är motiverat. Knäpp svärmor. 

• EnAnonumius
    sextiotalist skrev 2013-11-23 10:38:13 följande:

Läs tråd nr 78.

Men svaret på din fråga, det är relativt konfliktfritt hemma, men vi har konflikter med tonåringen (vilket är helt normalt) och om vi har konflikter, så är det just kring småsaker. De större sakerna blir det inte en konflikt kring på det sättet. Vi är familjen som bråkar om småsaker, samtalar om de större sakerna 
    Ähh vilken normal familj ni var då.. Flört

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Emelie 1987

Uppfostran i all ära, jag håller helt med om att det är upp till varje förälder hur man uppfostrar sina barn. Däremot har var sak sin plats och jag tycker att man kan gå ifrån matbordet om man ska spela när det sitter folk och pratar. Det är inget annat än en fråga om socialt vett. 

Blivande trebarnsmamma <3
Svar på tråden Utskälld av svärmor!!