Trubbel skrev 2013-11-23 09:34:54 följande:
Nu skrev froststar specifikt "i de kretsar jag rör mig i" - och då undrar jag vad som mer kännetecknar dessa kretsar?
Jag tror inte du kan dra paralleller med din svärmar om du själv är sextiotalist. Världen har gått framåt sedan dess. Smartphones kommer inte att försvinna och det kommer att bli mer accepterat att använda dem i alla möjliga sammanhang.
Men jisses.
Nej Smartphones kommer inte att försvinna, vilket är i grunden en mobil i kombination med ett lutet operativsystem och i många fall kamera. En rolig och bra utveckling sedan yuppie-nalles tid.
Är själv en ägare av en fablet SGNote.
Men är Man 60-talist eller 70-talist så var man med på 80 -talet då mobiltelefoner kallades för yuppie-nalle och det var i regel dessa yuppie's (finansvalpar) hade råd att äga dem.
Det borde du tänka på innan du klampar in och försöker säga åt en "sextiotalist" (eller sjuttiotalist) att utvecklingen går framåt och mobilen (smartphones) är här för att stanna. Det är nämligen i regel just 60-70tals generationerna som varit med och dragit utvecklingen ditåt.
Men det kanske är dags att utveckla 80-tals begreppet "yuppie-nalle" (för finansvalparna) till
ungvuxen-NAPP (för allmänheten).
Det jag har funderat på när det kommer till folk som är 30år och YNGRE är varför de är så otroligt självupptagen med sina NAPPAR (mobilen) så att det skall behövas sägas åt till folk att de skall stängas av på teatrar, biografer, lektioner (på VuxenGymnasium/etc), Konserter, Konferenser, möten etc..
Jag håller dock med om att vuxenprat för en litet barn kan vara urtrist. Då kunde ju mamman vara så otroligt smart i stälet att låta barnet lämna bordet i stället och låta ungen leka lite själv.
Nej jag säger inte att TS svärmor gjorde rätt att "skälla ut". Hon kunde förklara i saklig ton.