• Kajsa75

Utskälld av svärmor!!

Alltså jag blir så trött.... igår hade vi middag och min svärmor - som alltid har mkt åsikter - skällde ut mig för att min 5åring satt med min mobil vid bordet och spelade spel.
    MEN HALLÅ!!! Det är väl helt upp till mig hur jag väljer att uppfostra mitt barn? Jag tycker det är helt okej att han spelar spel vid bordet (han hade ätit klart OCH Det var ett pedagogiskt spel) medan vi sitter och pratar om vuxengrejer.
    Det är inte lätt när man möter den äldre generationen som inte har förstått grejen med internet, datorer och telefoner i allmänhet... :(

• Svar på tråden Utskälld av svärmor!!
  • The TARDIS
    Hugful80 skrev 2013-11-22 18:35:14 följande:
    Har barnen ätit klart sitter de inte vid bordet och spelar. De frågar om de får gå från bordet, tackar för sig och dukar av. Därefter kan de sitta i exempelvis vardagsrummet och låna mobilen, efter att de frågat och fått ok från föräldrarna. Att låta barn sitta med mobil vid matbordet är inte ok.
    Kunde inte sagt det bättre själv!
  • Lindsey Egot the only one
    Sarah84 skrev 2013-11-23 21:08:56 följande:

Det är väl något med svärmödrar. Min svärmor tror nog ibland att hon kan fostra mig också, men där slår hon i sten direkt, vilket hon inte alltid begriper.

Värsta som finns när folk ska lägga sig i saker de inte har med att göra..

Strunta i vad hon säger.

Jag har sagt till min svärmor ett flertal gånger att mina föräldrar redan fostrat färdigt mig så hon behöver inte göra det samt att hennes tid för att fostra sin 40 åriga son också är förbi med mint 20 år. Ändå vet hon ALLTID bäst.
  • Majuni
    Pim skrev 2013-11-23 18:57:10 följande:
    Jag tycker det var väldigt tokigt av din svärmor att skälla ut dig för en sådan sak. Jag låter också mina barn sitta med mobil eller ipad vid matbordet - ibland till och med... wait for it... när de äter! När vi är hemma eller hos sina mor- och farföräldrar behöver de inte ha "socialt vett", som någon skrev, vad nu lite speltid skulle ha med det att göra. Det är ju ingen galamiddag med kungen de är på. Jag förväntar mig inte att mina barn ska tycka att det är kul och intressant att snacka vuxengrejer vid matbordet om vi är någonstans. Då ser jag hellre att de har något kul att göra en stund än att de ska sitta rakryggade för syns och etiketts skull.

Håller helt med! Att ha god uppfostran är inte att alltid sitta rakryggad varje minut... Är man hemma/med familjen så ska man ha en frizon! Vilket innebär att kunna avgöra när det är ok med vissa saker, och en 5-åring ska hemma hos sin farmor kunna sitta vid bordet och spela på en telefon. Jag tror att alla gör saker hemma som de inte gör borta!
  • nozpa

Här hemma är det oftast svärmor eller min mamma som ger vår 2 åring surfplattan vid bordet. Vi har sagt nej till det hemma. Hon får gå och sätta sig i en soffa eller någon annanstans. Men när dom är här, eller vi hos dom tar dom fram sina och ger henne.
    Så ja, det är väl okej. Hon vet att hon inte får ha sin eller våra vid bordet när vi bara är närmsta familjen. Men farmor och mormor har sina farmor-mormor-regler för barnen. Helt okej. 

• Trubbel
    MuppinCowboy skrev 2013-11-23 21:41:04 följande:
    Hur du uppfostrar ditt barn går ut över oss alla andra.

Alla har inte en förälders överseende för dåligt beteende
    Kan du förklara för mig hur 5-åringens beteende går ut över andra?
    Hur kan det vara så störande att hen sitter tyst och spelar på sin mobil? Vad är det svärmor till varje pris behöver skyddas från?

Jag hade också satt barnet - förutsatt att det faktiskt gick, vi vet ju ingenting om ungen i fråga! - någon annanstans för att skydda det mot svärmor. Hon verkar nämligen inte särskilt trevlig. 

Vad man har för regler i sitt eget hem får andra faktiskt vackert finna sig i. Passar inte galoscherna, går det bra att strunta i att komma. Jag tolkar TS inlägg som att det inte vore något större problem för henne. 
  • Trubbel
    Froststar skrev 2013-11-23 19:46:44 följande:
    GAPSKRATT. Det är första gången någon frivilligt kallar svärmor för familj på FL. I vanliga fall är tonen "gräv ner kärringen". Man tar visst till alla knep för att ursäkta utebliven uppfostran.
    Min svärmor tillhör definitivt familjen. 
    Är situationen den motsatta, att jag hade önskat henne levande begravd, hade jag inte besvärat mig med onödiga vett- och etikettsregler av den anledningen. 

• Trubbel
    Lindsey Egot the only one skrev 2013-11-23 18:31:21 följande:
    Frågan är om svärmor hade ett samtal med barnet eller med de andra vuxna vid bordet?
    Ja, det undrar jag också. Men det verkar finnas en tydlig och mycket orimlig förväntan i tråden att barnet ska sitta med tindrande ögon och beundrande absorbera svärmors uppläxningar. 

Get real, är väl min enda kommentar.
    Om barnet sitter så tyst att de vuxna kan tjafsa om sina regelverk får det betraktas som en seger.

• MuppinCowboy
    Trubbel skrev 2013-11-23 23:46:39 följande:
    Kan du förklara för mig hur 5-åringens beteende går ut över andra?
    Du är väl medveten om att även små 5-åringar växer upp och blir tonåringar och sedan vuxna,
    och att om de inte lärt sig hyfs från början kommer anses som rätt så odrägliga av andra.

Som sagt inte alla har föräldraöverseendet när det gäller era barn.
  • The TARDIS

Ungefär som att när man åker kollektivt så tror många som har barn att alla på vagnen/tåget/bussen finner det trevligt att lyssna på när deras barn spelar spel eller tittar på film på mobiler/plattor, osv. Det är det inte. Det är skitirriterande! Dessutom så har många trafikföretag resevillkor som ganska så tydligt talar om vad som gäller ombord på fordonen. Det är inte kul att lyssna på det, mot sin vilja. Stäng av ljudet på mobilen/plattan så är det problemet löst. Likaså avskyr jag när folk spelar musik på sin mobil, utan att ha hörlurar på sig.

• Enter Sandman

Om jag bjuder mina barn och ev. framtida barnbarn på middag så gör jag det för att jag vill umgås med dom, inte för att jag vill se på när dom spelar på mobilen.
    Med det sagt så är femåringar just fem och man kan inte begära för mycket.
    Men under själva måltiden då vill jag inte se några mobiler, paddor, eller tidningar eller annat som tar fokus från oss som familj, då vill jag att vi ska tala med varandra och lyssna på varandra.
    Sen kan jag lugnt köpa att den lilla femåringen smiter från bordet tidigare, för att göra roligare saker än att hänga med gamlingarna, det är ok.
    Men i mitt hem är en måltid mer än bara att intaga föda, det är också en social tillställning, då är vi tillsammans, med varandra, inte med sociala medier, eller mobiler eller nånting annat.
    Hur man gör i andra hem har jag inga synpunkter på, men hos oss gäller detta.      

Svar på tråden Utskälld av svärmor!!