• Kajsa75

Utskälld av svärmor!!

Alltså jag blir så trött.... igår hade vi middag och min svärmor - som alltid har mkt åsikter - skällde ut mig för att min 5åring satt med min mobil vid bordet och spelade spel.
    MEN HALLÅ!!! Det är väl helt upp till mig hur jag väljer att uppfostra mitt barn? Jag tycker det är helt okej att han spelar spel vid bordet (han hade ätit klart OCH Det var ett pedagogiskt spel) medan vi sitter och pratar om vuxengrejer.
    Det är inte lätt när man möter den äldre generationen som inte har förstått grejen med internet, datorer och telefoner i allmänhet... :(

• Svar på tråden Utskälld av svärmor!!
  • hansine
    Trubbel skrev 2013-11-24 21:25:42 följande:
    Jag kan ju se tex på min man - som är professor och får inbjudan till nobelfesten - att han tillhör gruppen som du förmodligen skulle gissa gick arbetslös. Han skiter fullständigt i svenska medelklassens koder. Det har aldrig varit ett problem.
    För vilka har det aldrig varit ett problem?
  • Trubbel
    hansine skrev 2013-11-24 23:17:42 följande:
    För vilka har det aldrig varit ett problem?
    Åh, du menar om det har retat upp medelklassiga svenskar?
    Ja, det är mycket möjligt, men det är ingenting jag känner till. Det vore ju dock väldigt roligt om så var fallet.
    Det har i alla fall inte lett till arbetslöshet.
  • sextiotalist
    Trubbel skrev 2013-11-24 21:25:42 följande:
    Jag kan ju se tex på min man - som är professor och får inbjudan till nobelfesten - att han tillhör gruppen som du förmodligen skulle gissa gick arbetslös. Han skiter fullständigt i svenska medelklassens koder. Det har aldrig varit ett problem.
    Har man något speciellt, en speciell kunskap eller egenskap, så kan man glida sig igenom det hela. Detsamma med en väldigt stark personlighet. Men sådant vet man inte förrän man är vuxen.

Umgås för övrigt med en hel del professorer och andra akademiker (och stammisar på Nobelfesten för den delen) och de skiter inte i medelklassens koder, för de har en sak till, de har vett i huvudet. Däremot så vet jag bland den eliten finns det en del som anser sig stå över andra och strunta i vad andra tycker 
  • Trubbel
    sextiotalist skrev 2013-11-25 06:25:13 följande:
    Har man något speciellt, en speciell kunskap eller egenskap, så kan man glida sig igenom det hela. Detsamma med en väldigt stark personlighet. Men sådant vet man inte förrän man är vuxen.

Umgås för övrigt med en hel del professorer och andra akademiker (och stammisar på Nobelfesten för den delen) och de skiter inte i medelklassens koder, för de har en sak till, de har vett i huvudet. Däremot så vet jag bland den eliten finns det en del som anser sig stå över andra och strunta i vad andra tycker 
    Min man skiter i koder, inte i människor. Han är väldigt omtänksam och hjälpsam. 
    Medmänsklighet sträcker sig lite längre än till bordsskick - men det är nog ingen idé att argumentera med dig om den saken.
  • sextiotalist
    Trubbel skrev 2013-11-25 09:07:45 följande:
    Min man skiter i koder, inte i människor. Han är väldigt omtänksam och hjälpsam. 
    Medmänsklighet sträcker sig lite längre än till bordsskick - men det är nog ingen idé att argumentera med dig om den saken.

Det tvivlar jag inte det minsta på, det finns många omtänksamma personer som ändå saknar kunskap om grundläggande vett och etikett.

Jag känner till akademikervärlden väldigt bra, jag är uppvuxen i den, min sambo arbetar i den 
  • Trubbel
    sextiotalist skrev 2013-11-25 09:15:58 följande:

Det tvivlar jag inte det minsta på, det finns många omtänksamma personer som ändå saknar kunskap om grundläggande vett och etikett.

Jag känner till akademikervärlden väldigt bra, jag är uppvuxen i den, min sambo arbetar i den 
    Och?
    Vart vill du komma?
    Någon påpekade att om man inte har bra bordsskick blir man arbetslös, och då svarade jag med exempel att det är fullständig bullshit!
    Min man kommer från arbetarklassen, från omständigheter du inte skulle kunna relatera till. Om gaffeln ska ligga till höger eller vänster om tallriken var inte centralt när han växte upp, det handlade om överlevnad.
    Så försök sluta döma din omgivning, det finns väldigt mycket du inte har en aning om.
  • sextiotalist
    Trubbel skrev 2013-11-25 09:30:55 följande:
    Och?
    Vart vill du komma?
    Någon påpekade att om man inte har bra bordsskick blir man arbetslös, och då svarade jag med exempel att det är fullständig bullshit!
    Min man kommer från arbetarklassen, från omständigheter du inte skulle kunna relatera till. Om gaffeln ska ligga till höger eller vänster om tallriken var inte centralt när han växte upp, det handlade om överlevnad.
    Så försök sluta döma din omgivning, det finns väldigt mycket du inte har en aning om.
    Nu var inte jag den som påstod det, däremot kan det vara ett minus om man inte kan hantera norma koder inom vett och etikett som arbetssökande.

Min sambo kommer också från arbetarklassen, hans farfar var en enkel torpare och dessutom alkoholist, så det var inte heller sötebrödsdagar, min svärmor är fosterbarn om man nu ska dra bakgrund, likväl så har de ändå klarat av att lära sig vett och etikett. 
  • Trubbel
    sextiotalist skrev 2013-11-25 10:27:52 följande:
    Nu var inte jag den som påstod det, däremot kan det vara ett minus om man inte kan hantera norma koder inom vett och etikett som arbetssökande.
    Eller ett plus! 
    Kör du på dina "vett-och-ettikett-regler", så kör jag på mina.
    Men kom inte och döm andra människor utan förkunskap, det är min enda poäng här.
    Det är väldigt ohyfsat.

• sextiotalist
    Trubbel skrev 2013-11-25 10:47:57 följande:
    Eller ett plus! 
    Kör du på dina "vett-och-ettikett-regler", så kör jag på mina.
    Men kom inte och döm andra människor utan förkunskap, det är min enda poäng här.
    Det är väldigt ohyfsat.

Jag dömer inte, jag lever i verkligheten, jag har inga problem med att umgås med folk från olika bakgrund, det jag däremot lagt märke till att de allra flesta, oavsett bakgrund, kan grundläggande vett och etikett, de få som jag träffat som inte fixar det eller följer det har generellt varit rätt nonchalanta personer som faktiskt skiter i sina medmänniskor eller saknar förmågan att bry sig.
  • Tom Araya
    Unex skrev 2013-11-23 01:16:42 följande:
    Tror du att dina barn kommer fortsätta bete sig som barn för att dom får göra det nu? Jag gissar att ditt svar är nej, så varför är just spelandet något som antas sitta kvar till vuxen ålder? Det blir nog folk av dom flesta människor oavsett regler kring matbordet. 

Som sagt, jag tycker det är viktigt att lära ut att alla är välkomna i gemenskapen på sina egna villkor.  
    Vad är en gemenskap på EGNA villkor? För mig är gemenskap något som är/görs tillsammans.
Svar på tråden Utskälld av svärmor!!