• Kajsa75

Utskälld av svärmor!!

Alltså jag blir så trött.... igår hade vi middag och min svärmor - som alltid har mkt åsikter - skällde ut mig för att min 5åring satt med min mobil vid bordet och spelade spel.
    MEN HALLÅ!!! Det är väl helt upp till mig hur jag väljer att uppfostra mitt barn? Jag tycker det är helt okej att han spelar spel vid bordet (han hade ätit klart OCH Det var ett pedagogiskt spel) medan vi sitter och pratar om vuxengrejer.
    Det är inte lätt när man möter den äldre generationen som inte har förstått grejen med internet, datorer och telefoner i allmänhet... :(

• Svar på tråden Utskälld av svärmor!!
  • Tom Araya
    Trubbel skrev 2013-11-22 23:01:31 följande:
    Så sjukt många självgoda föräldrar i den här tråden.
    Hur var det nu; föregår dagens vuxna med gott exempel? Tycker mig ha läst ett otal larm från allt från förskolelärare till förlossningsläkare att dagens vuxna har väldigt svårt att låta bli sina smartphones. De är så beroende av dem att de skiter i sina barn. Jag har väldigt svårt att tro att duktighetsbeivrarna i den här tråden är så förträffliga som de ger sken av.  
    Sant men så tror jag också just dessa är de som har haft slappast föräldrar kring sådana regler och de och deras barn riskerar bli likadana.

Jag upplever också så att vissa (inkl mig själv) skärper till sig en del inför barn och inte gör och säger allt de gjort annars.
  • Tom Araya
    sextiotalist skrev 2013-11-25 13:46:30 följande:
    Jag säger till om man använder mobilen på det sättet. Även andras barn.
    Ja, man har väl rätt att uttrycka åsikter om vad som sker i ens sällskap. Vad folk gör när jag inte är med skiter jag däremot i.
  • Tom Araya
    mammalovis skrev 2013-11-22 23:17:45 följande:

Reglerna vad som är okej varierar ju från familj till familj, men jag förutsätter att barnet åtminstone hade frågat om det var okej att spela vid matbordet. Sedan tycker jag olika regler kan gälla när man är bara "kärnfamiljen" och när man har t ex släkt/vänner på besök.

Jag kan tycka samvaron med sambons familj har urartat då flertalet sitter med var sin telefon i var sitt hörn, oftast dock efter middagen är över men man sitter kvar vid bordet. Telefonen kan man ju leka med när man har tråkigt i sin ensamhet.

• Tom Araya
    MalinEddie skrev 2013-11-22 23:22:02 följande:
    En 5-åring är gammal nog att förstå. Det handlar om vanor som föräldrarna har skapat eller brist på gränser om 5-åringen blir hysterisk om den tvingas äta middag utan mobilen närvarande.
  • Tom Araya
    Unex skrev 2013-11-23 00:12:01 följande:
    Förstå vadå? Oavsett vad femåringen förstår är det väl lagom tråkigt att lyssna på dom vuxna för det mesta. Ingen har väl sagt någonting om några hysteriska barn. För övrigt är det väl en god vana att låta alla vara med på sina egna villkor. 
    Är det tråkigt behöver man väl inte vara med utan kan gå och göra sitt på annat håll?!
  • Tom Araya
    Trubbel skrev 2013-11-23 09:18:14 följande:
    Ja, verkligen. Hur var det nu - "civiliserat sällskap", "annars blir man inte medbjuden" etc. Dryper klassförakt och assumed superiority.

Jag tycker synd om dig som anser att sådant är avgörande för vänskap och jag är glad att jag slipper sitta vid ditt bord och känna mig obekväm och undra vilka andra oskrivna snobb-regler som jag inte får bryta mot?
    Det finns alltså inga sociala regler som gäller för din del alltså?
  • Tom Araya
    Trubbel skrev 2013-11-23 09:27:12 följande:
    Det finns inga sådana universalregler, mig veterligen. Hos mig på bjudningar kan folk plötsligt ta en ridtur eller spela dart i trädgården. Allt som inte skadar någon annan är tillåtet!
    Vad räknar du som skada?
  • Tom Araya
    Trubbel skrev 2013-11-23 10:07:40 följande:
    Familjeliv i ett nötskal.
    Ts skriver ett inlägg där hon känner att hon vill ha stöd och möts av en massa viktigpettrar som talar om för henne hur hon BORDE ha betett sig. Inte ett ord om svärmors utskällning, för det är ju helt okej vid middagsbordet.

Sick. 
    Då har du inte läst många inlägg. Utskällningen omnämns på ett kritiserande sätt  i en hel del inlägg, även i de som kritiserar TS.
  • Tom Araya
    sextiotalist skrev 2013-11-23 10:18:00 följande:
    Jag fokuserade på användandet av telefonen vid matbordet, nej, jag anser inte att man ska skälla ut varandra. Så även där gjorde svärmor fel.
  • Tom Araya
    Emelie 1987 skrev 2013-11-23 14:01:47 följande:
    Uppfostran i all ära, jag håller helt med om att det är upp till varje förälder hur man uppfostrar sina barn. Däremot har var sak sin plats och jag tycker att man kan gå ifrån matbordet om man ska spela när det sitter folk och pratar. Det är inget annat än en fråga om socialt vett. 
Svar på tråden Utskälld av svärmor!!