• Kajsa75

Utskälld av svärmor!!

Alltså jag blir så trött.... igår hade vi middag och min svärmor - som alltid har mkt åsikter - skällde ut mig för att min 5åring satt med min mobil vid bordet och spelade spel.
    MEN HALLÅ!!! Det är väl helt upp till mig hur jag väljer att uppfostra mitt barn? Jag tycker det är helt okej att han spelar spel vid bordet (han hade ätit klart OCH Det var ett pedagogiskt spel) medan vi sitter och pratar om vuxengrejer.
    Det är inte lätt när man möter den äldre generationen som inte har förstått grejen med internet, datorer och telefoner i allmänhet... :(

• Svar på tråden Utskälld av svärmor!!
  • Tom Araya
    Unex skrev 2013-11-22 20:21:22 följande:
    Har svårt att förstå varför det är trevligare att gå från bordet, i stället för att sitta kvar och spela. Barnet kanske ville vara kvar i det sociala sammanhanget och gemenskapen även om han inte hade mycket att tillföra samtalet. Herre gud, han är liksom fem år. 
    Var sak har sin plats
  • molly50
    glassen skrev 2013-11-24 20:22:57 följande:
    Oj, vad olika man kan tolka en tråd. Det jag läser är en tråd som handlar om bekymret med att den äldre generationen lägger sig i beter sig oförskämt.
    Jag har dessutom uppfattat på TS att detta handlar om efter att maten är uppäten, och då de vuxna sitter kvar och småpratar, vilket säkert kan pågå några timmar. Underbart att så många har 5-åringar som sitter som små ljus en hel kväll och lyssnar på vuxna som pratar politik och världsekonomin. Konstigt att jag så sällan möter dessa barn Flört.
    Ja,det är uppenbart att man kan tolka saker på olika sätt.
    Jag har inte sett någon här i tråden som har skrivit att deras barn sitter som små tända ljus vid matbordet hela kvällen. 
    Jag förstår att de inte tycker det är roligt att sitta och lyssna på vuxenprat och låter därför mina barn få gå ifrån bordet när de är färdiga och har tackat för maten och frågat om de får gå från bordet.
    De har fått lära sig att man inte leker med mobiltelefoner,plattor eller vad det än må vara vid matbordet. Det tillhör vanligt hyfs,tycker jag.
    Mattias 2007-05-23 <3 Hannah 2011-09-07 <3
  • Tom Araya
    Unex skrev 2013-11-22 20:21:22 följande:
    Har svårt att förstå varför det är trevligare att gå från bordet, i stället för att sitta kvar och spela. Barnet kanske ville vara kvar i det sociala sammanhanget och gemenskapen även om han inte hade mycket att tillföra samtalet. Herre gud, han är liksom fem år. 
    Hur kan det vara trevligare att sitta kvar om man inte deltar i umgänget?
  • Tom Araya
    liv skrev 2013-11-22 19:22:26 följande:
    Vadå generation? Jag hade tyckt att det var extremt otrevligt och jag är då rakt ingen tant. Hon hade inte behövt skälla ut dig men hon har rätt i sak. Mina barn säger tack för maten och frågar om de får gå och leka... Det är inte jättesvårt...

Och det spelar ingen roll hur pedagogiskt spelet är. Det är lika otrevligt ändå. 
  • Tom Araya
    Ano Nymast skrev 2013-11-22 18:56:10 följande:
    Skälla var onödigt.
    Men frågan är ju om svärmor verkligen skällde eller om han bara sa ifrån. Många föräldrar idag accepterar inte minsta lilla tillsägelse till sina små gulleänglar.
    Hade det varit hemma hos mej hade jag talat om att i det här huset spelar vi inte spel vid matbordet. Sen hade barnet fått flytta sig eller lägga undan mobilen. 
  • Tom Araya
    DeLo skrev 2013-11-22 20:45:18 följande:
    Har alla runt bordet ätit klart så är det självklart att man kan få spela tycker jag, ett barn är inte så intresserad av vad vuxna snackar om liksom.
    Okej att runka också, om man blir uttråkad?
  • Tom Araya
    Stekt potatis skrev 2013-11-22 20:34:49 följande:
    Men är du TS barns förälder eller? 

Nej, men så har jag heller aldrig träffat TS och dennes barn och sagt något heller.

Som förälders förälder hade jag nog yttrat mig över något som stör och berör, d.v.s. sker i mitt sällskap.
  • Tom Araya
    Lindsey Egot the only one skrev 2013-11-22 21:08:15 följande:
    Håller faktiskt med dig! En femåring som ska vara deltagare i ett vuxet samtal kommer bara sluta med ett barn som avbryter i tid och otid. Nu fick barnet sitta hos sin förälder och känna gemenskap samtidigt som han gjorde annat ändå som är mer intressant för barnet.
    Fast gemenskap är väl att göra något tillsammans!?

• Tom Araya
    StarStruck skrev 2013-11-22 22:16:59 följande:
    Om alla är färdiga och dim vuxna pratar om saker som ett barn inte är intresserad av så varför inte? Varför ska barnet behöva sitta ensam och spela?
    För att det är en ensamaktivitet......hur ensam man nu kan bli med mamma och farmor vid matbordet och man själv sitter i vardagsrummets soffa eller på sitt rum.Obestämd
  • sextiotalist
    Tom Araya skrev 2013-11-25 13:38:41 följande:
    Nej, men så har jag heller aldrig träffat TS och dennes barn och sagt något heller.

Som förälders förälder hade jag nog yttrat mig över något som stör och berör, d.v.s. sker i mitt sällskap.
    Jag säger till om man använder mobilen på det sättet. Även andras barn.
Svar på tråden Utskälld av svärmor!!