• Kajsa75

Utskälld av svärmor!!

Alltså jag blir så trött.... igår hade vi middag och min svärmor - som alltid har mkt åsikter - skällde ut mig för att min 5åring satt med min mobil vid bordet och spelade spel.
    MEN HALLÅ!!! Det är väl helt upp till mig hur jag väljer att uppfostra mitt barn? Jag tycker det är helt okej att han spelar spel vid bordet (han hade ätit klart OCH Det var ett pedagogiskt spel) medan vi sitter och pratar om vuxengrejer.
    Det är inte lätt när man möter den äldre generationen som inte har förstått grejen med internet, datorer och telefoner i allmänhet... :(

• Svar på tråden Utskälld av svärmor!!
  • Tom Araya
    Stekt potatis skrev 2013-11-24 09:41:55 följande:
    Och det bestämmer 5-åringen? Ja, nä, nu kommer farmor så jag går och lägger undan mobilen för det är ju superintressant och sitta och lyssna på de vuxna. 
    Svårt att gå någon annanstans?
  • Stekt potatis
    Tom Araya skrev 2013-11-25 14:16:47 följande:
    Svårt att gå någon annanstans?
    Som sagt, 5 år... Vill gärna få vara med om du har läst resten av inläggen här. 
  • Tom Araya
    Stekt potatis skrev 2013-11-25 14:40:51 följande:
    Ja 5, inte 2.

Vara med är väl att göra något tillsammans. Gör man helt olika saker kan man lika gärna var i varsitt rum. Man är inte ensam för att övriga som är hemma befinner sig i ett annat rum.
  • Natulcien
    Bara en liten notering...men om man sitter och spelar spel...så är man ju inte "med"...
  • Tom Araya
    Natulcien skrev 2013-11-25 14:48:27 följande:
    Bara en liten notering...men om man sitter och spelar spel...så är man ju inte "med"...
  • molly50

Men precis som Natulcien skriver,är man verkligen "med" om man sitter och leker med en mobiltelefon istället för att prata med de andra?

Om barnet inte tycker det är roligt att lyssna på vuxenprat (vilket många barn inte gör) så kan man väl låta det gå från bordet och sätta sig på ett annat ställe i närheten istället.
    Varför lära barnet att det är ok att leka vid matbordet?   
    Mattias 2007-05-23 <3 Hannah 2011-09-07 <3
  • Tom Araya
    molly50 skrev 2013-11-25 16:06:48 följande:

Men precis som Natulcien skriver,är man verkligen "med" om man sitter och leker med en mobiltelefon istället för att prata med de andra?

Om barnet inte tycker det är roligt att lyssna på vuxenprat (vilket många barn inte gör) så kan man väl låta det gå från bordet och sätta sig på ett annat ställe i närheten istället.
    Varför lära barnet att det är ok att leka vid matbordet?   
    Precis.....snart är det tv i badrummet, maten serveras på golvet och toaletten är inflyttad i sovrummet....
  • molly50
    Tom Araya skrev 2013-11-25 16:25:22 följande:
    Precis.....snart är det tv i badrummet, maten serveras på golvet och toaletten är inflyttad i sovrummet....

Ja,precis!
  • Stekt potatis

Men, har ni inte barn själva?? Oavsett om de vill titta på film eller spela spel så är det ju massor med barn som inte inte vill sitta själva i ett rum och göra detta, utan ändå vill känna att de är en del av gemenskapen. Sen kan de ju inte ha högsta ljudet på, men de kan ändå kombinera sina intressen med att känna tryggheten med att ha de vuxna fysiskt i närheten.  Och jag och andra vuxna får prata i lugn och ro, win-win! 

Vad skönt att man som förälder får bestämma SJÄLV vad som är bäst för sitt barn, och med detta avslutar jag min del i konversationen. Jag lägger hellre tid på att umgås med min son .  

• molly50
    Stekt potatis skrev 2013-11-25 19:37:44 följande:
    Men, har ni inte barn själva?? Oavsett om de vill titta på film eller spela spel så är det ju massor med barn som inte inte vill sitta själva i ett rum och göra detta, utan ändå vill känna att de är en del av gemenskapen. Sen kan de ju inte ha högsta ljudet på, men de kan ändå kombinera sina intressen med att känna tryggheten med att ha de vuxna fysiskt i närheten.  Och jag och andra vuxna får prata i lugn och ro, win-win! 

Vad skönt att man som förälder får bestämma SJÄLV vad som är bäst för sitt barn, och med detta avslutar jag min del i konversationen. Jag lägger hellre tid på att umgås med min son .  

Men jösses! Jo,jag har egna barn. Och de har inga problem med att gå till ett annat rum då de har ätit färdigt.
    Det handlar inte om att inte vilja umgås med sina barn. Det handlar om att lära barnen rent hyfs. Så som att inte leka vid matbordet t ex.
Svar på tråden Utskälld av svärmor!!