• Kajsa75

Utskälld av svärmor!!

Alltså jag blir så trött.... igår hade vi middag och min svärmor - som alltid har mkt åsikter - skällde ut mig för att min 5åring satt med min mobil vid bordet och spelade spel.
    MEN HALLÅ!!! Det är väl helt upp till mig hur jag väljer att uppfostra mitt barn? Jag tycker det är helt okej att han spelar spel vid bordet (han hade ätit klart OCH Det var ett pedagogiskt spel) medan vi sitter och pratar om vuxengrejer.
    Det är inte lätt när man möter den äldre generationen som inte har förstått grejen med internet, datorer och telefoner i allmänhet... :(

• Svar på tråden Utskälld av svärmor!!
  • sextiotalist
    Enter Sandman skrev 2013-11-24 07:34:16 följande:
    Om jag bjuder mina barn och ev. framtida barnbarn på middag så gör jag det för att jag vill umgås med dom, inte för att jag vill se på när dom spelar på mobilen.
    Med det sagt så är femåringar just fem och man kan inte begära för mycket.
    Men under själva måltiden då vill jag inte se några mobiler, paddor, eller tidningar eller annat som tar fokus från oss som familj, då vill jag att vi ska tala med varandra och lyssna på varandra.
    Sen kan jag lugnt köpa att den lilla femåringen smiter från bordet tidigare, för att göra roligare saker än att hänga med gamlingarna, det är ok.
    Men i mitt hem är en måltid mer än bara att intaga föda, det är också en social tillställning, då är vi tillsammans, med varandra, inte med sociala medier, eller mobiler eller nånting annat.
    Hur man gör i andra hem har jag inga synpunkter på, men hos oss gäller detta.      
    Om man vill umgås med mobilen, så kan man stanna hemma
  • Jättekul
    Om jag bjuder mina barn och ev. framtida barnbarn på middag så gör jag det för att jag vill umgås med dom, inte för att jag vill se på när dom spelar på mobilen.
    Med det sagt så är femåringar just fem och man kan inte begära för mycket.
    Men under själva måltiden då vill jag inte se några mobiler, paddor, eller tidningar eller annat som tar fokus från oss som familj, då vill jag att vi ska tala med varandra och lyssna på varandra.
    Sen kan jag lugnt köpa att den lilla femåringen smiter från bordet tidigare, för att göra roligare saker än att hänga med gamlingarna, det är ok.
    Men i mitt hem är en måltid mer än bara att intaga föda, det är också en social tillställning, då är vi tillsammans, med varandra, inte med sociala medier, eller mobiler eller nånting annat.
  • Jättekul
    sextiotalist skrev 2013-11-24 08:06:17 följande:
  • Stekt potatis
    Och det bestämmer 5-åringen? Ja, nä, nu kommer farmor så jag går och lägger undan mobilen för det är ju superintressant och sitta och lyssna på de vuxna. 
  • sextiotalist
    Stekt potatis skrev 2013-11-24 09:41:55 följande:
    Och det bestämmer 5-åringen? Ja, nä, nu kommer farmor så jag går och lägger undan mobilen för det är ju superintressant och sitta och lyssna på de vuxna. 
    Nej, det är upp till föräldrarna att sköta den saken, det var mest inställningen som vissa hade att man får räkna med sådant i framtiden.
  • Trubbel

Hade jag varit ditt vuxna barn hade jag bara struntat i att komma om du ens antydde att uppfostran av vuxna ingick i middagen. Bara som replik på din mästrande ton.

Ja, det är väl trevligt om man kan prata med varandra, det tycker jag också. Men så jäkla rigid kan man inte vara med barn. Man får faktiskt anpassa sig lite, precis som barnen tvingas att anpassa sig till de vuxna. De kanske inte ville åka på middagen alls? Inte gillade maten? Och om de inte vill lyssna på de vuxna, vad 17 spelar det för roll vad de gör så länge de inte stör någon annan? Det kanske inte finns så mycket annat att leka med i svärmors hus? 
  • Trubbel
    Jaha, det ska vara en maktkamp om detta? Så moget. Vad sägs om att kompromissa?

(Börjar förstå varför så många hatar lunch/middag med sina föräldrar) 
  • Trubbel
    MuppinCowboy skrev 2013-11-24 00:14:06 följande:
    Du är väl medveten om att även små 5-åringar växer upp och blir tonåringar och sedan vuxna,
    och att om de inte lärt sig hyfs från början kommer anses som rätt så odrägliga av andra.
    Japp. Men då kan de bara säga nej när svärmor försöker få med dem på middagen. Jättepraktiskt. 
  • Trubbel
    Javisst. Men hur mycket du bestämmer i ditt eget hem, är det barnen och barnbarnen som fattar beslutet om de är intresserade av att åka dit.

Som förälder hade jag verkligen sett till att det fanns leksaker för barnen och absolut inte skapat några konflikter som ger dålig stämning. Jag vill ju att barnen av egen vilja kommer tillbaka och med åren kommer det bli lättare att prata med dem. Att försöka tala om vem som bestämmer är att skjuta sig själv i foten om man i framtiden vill ha en trevlig relation med de unga vuxna.
  • Alecto

Hm.. och hade barnet varit tvunget att sitta kvar vid bordet och umgås hade säkert någon gått i taket pga avbrutna samtal, tillsägelser över att barnet petar, pillar och leker...

Det är kanske inte så kul att bli förvisad till ett annat rum om alla sitter kring ett bord - det märker jag ofta på tillställningar även om barnen har tillstånd att gå, de kan hämta leksaker och sätta sig på golvet och leka för de vill vara närvarande även om de inte deltar.

Om barnet hade satt sig på golvet med paddan - hade det gjort någon skillnad?

Svar på tråden Utskälld av svärmor!!