Inlägg från: sextiotalist |Visa alla inlägg
  • sextiotalist

Utskälld av svärmor!!

Jag hade och gör det faktiskt, be barnen sluta spela mobil vid matbordet, även om det är andras barn. Ja, jag tycker det är ohyfsat, han hade gärna fått spela sitt spel, men inte vid matbordet

• sextiotalist
    Froststar skrev 2013-11-22 22:42:33 följande:
    TS, det är ingen generationsfråga, det handlar om vett och etikett. I de kretsar vi rör oss i är det ohövligt att låta sitt barn leka vid bordet, oberoende om det handlar om telefon, bilbana, domino eller fotboll. Man hade påpekat det lite fint och menande sådär men personen hade inte blivit medbjuden igen. Väljer att inte umgås med dem som inte ens har lärt sig basics i 

Exakt, det fattar tom min tonåring. Däremot så är sådant inte avgörande om jag umgås med dessa eller inte, men jag säger ifrån oavsett om det är vuxna eller barn som håller på med det
  • sextiotalist
    Virriga Vera skrev 2013-11-22 22:46:28 följande:
    Vid vilken ålder är det inte längre ok att sitta vid middagsbordet med en mobil/platta/spel? Kommer barnet att från den ena dagen till den andra att förstå varför det var ok då, men inte nu?
    För mig beror det på sammanhanget, har man en middag med gäster, så är allt sådant borta från matbordet, det gällde alla åldrar, är man hemma i sin egen kuppe, då är det inga problem.

Så när endast är vi, då läser vi tidningen och så vid matbordet, men inga telefoner faktiskt.

• sextiotalist
    Trubbel skrev 2013-11-22 23:01:31 följande:
    Så sjukt många självgoda föräldrar i den här tråden.
    Hur var det nu; föregår dagens vuxna med gott exempel? Tycker mig ha läst ett otal larm från allt från förskolelärare till förlossningsläkare att dagens vuxna har väldigt svårt att låta bli sina smartphones. De är så beroende av dem att de skiter i sina barn. Jag har väldigt svårt att tro att duktighetsbeivrarna i den här tråden är så förträffliga som de ger sken av.  

Jag kan mycket väl sitta insjunken i min telefon när jag åker buss, tåg etc,.

Jag tror vi tillhör de som vet när man kan vara insjunken i sin mobil och när det inte är OK 
  • sextiotalist
    Trubbel skrev 2013-11-23 09:18:14 följande:
    Ja, verkligen. Hur var det nu - "civiliserat sällskap", "annars blir man inte medbjuden" etc. Dryper klassförakt och assumed superiority.

Jag tycker synd om dig som anser att sådant är avgörande för vänskap och jag är glad att jag slipper sitta vid ditt bord och känna mig obekväm och undra vilka andra oskrivna snobb-regler som jag inte får bryta mot?
    Om man inte behärskar grundläggande vett och etikett så kommer man nog känna sig obekväm i många sammanhang. Det har inget med snobberi att göra, jag har vänner och kolleger som kommer från olika bakgrund, men de behärskar vett och etikett utmärkt.

Min svärfar har en uppväxt i mycket enkla förhållande (hans föräldrar var torpare) och han har inga problem med grundläggande vett och etikett 
  • sextiotalist
    Trubbel skrev 2013-11-23 09:27:12 följande:
    Det finns inga sådana universalregler, mig veterligen. Hos mig på bjudningar kan folk plötsligt ta en ridtur eller spela dart i trädgården. Allt som inte skadar någon annan är tillåtet!
    Är det en trädgårdsfest så är det större utrymme, är det en middagsbjudning vid sittande bord med finare dukning så är det väldigt konstigt ifall man börjar spela dart eller ta en ridtur i vardagsrummet Flört.

Jag ser inga konflikter, jag har varit på många sådana tillställningar där det är väldigt rörligt koncept.  

Men för oss är grundregeln, har man gäster så beter man sig trevligt mot sina gäster, att glo i en telefon, ta upp en bok eller tidning och börja läsa är inte OK vid middagsbordet och framför allt otrevligt mot sina gäster. Är det bara familjen, så kan vi läsa under middagen

Under luncherna på jobbet så kan vi läsa tidningen, surfa på telefonen etc. när vi sitter i lunchrummet på jobbet, men går vi ut och äter ett sällskap, så skippar man sådant 

Så i TS fall, då hade jag aldrig låtit min 5-åring leka med telefonen, hade det bara varit familjen, så hade jag inte brytt mig 
  • sextiotalist
    Trubbel skrev 2013-11-23 10:05:46 följande:
    Här var det svärmor. Och det är väl familjen??
    Nu träffar vi min svärmor / svärfar / mamma så sällan så när de är hos oss, då är de gäster, samma sak med sambons vuxna barn, de är inte ofta hos oss (pga avståndet).
  • sextiotalist
    Trubbel skrev 2013-11-23 10:07:40 följande:
    Familjeliv i ett nötskal.
    Ts skriver ett inlägg där hon känner att hon vill ha stöd och möts av en massa viktigpettrar som talar om för henne hur hon BORDE ha betett sig. Inte ett ord om svärmors utskällning, för det är ju helt okej vid middagsbordet.

Sick. 

Kanske för att många nog gärna hade gjort som TS svärmor, man hellre kniper.
  • sextiotalist
    Trubbel skrev 2013-11-23 10:16:02 följande:
    Om man utan problem kan skälla ut en familjemedlem över bordet, så faller alla hypotetiska idéer om finare bjudning och gäster. För min del i alla fall.
    Jag fokuserade på användandet av telefonen vid matbordet, nej, jag anser inte att man ska skälla ut varandra. Så även där gjorde svärmor fel.
  • sextiotalist
    Trubbel skrev 2013-11-23 09:34:54 följande:
    Nu skrev froststar specifikt "i de kretsar jag rör mig i" - och då undrar jag vad som mer kännetecknar dessa kretsar? 

Jag tror inte du kan dra paralleller med din svärmar om du själv är sextiotalist. Världen har gått framåt sedan dess. Smartphones kommer inte att försvinna och det kommer att bli mer accepterat att använda dem i alla möjliga sammanhang.
    Jag var med när mobilen kom och ja, det finns vett och etikett-regler kring mobilanvändandet. Det är väl inte för inte, man numera uttryckligen ber folk stänga av mobilen när man är på bio. Den som har ljudet på mobilen under ett möte får onda ögat av sina kolleger om den ringer. 
    Jag tror tvärtom mot dig, att det kommer bli mer "vett- och etikett" kring smartphonen allt eftersom den blir en självklart del i vår vardag.

Jag har använt mobil i över 20 år, så det är ingen ny pryl för mig. Jag har använt datorer troligen innan du föddes (jag skrev mitt första program under 70-talet) 
Svar på tråden Utskälld av svärmor!!