Inlägg från: sextiotalist |Visa alla inlägg
  • sextiotalist

Utskälld av svärmor!!

Trubbel skrev 2013-11-23 10:18:20 följande:
    Verkligen? 
    Ni måste leva sannerligen konfliktfria liv om en sådan sak får er att bli förbannade. 

Läs tråd nr 78.

Men svaret på din fråga, det är relativt konfliktfritt hemma, men vi har konflikter med tonåringen (vilket är helt normalt) och om vi har konflikter, så är det just kring småsaker. De större sakerna blir det inte en konflikt kring på det sättet. Vi är familjen som bråkar om småsaker, samtalar om de större sakerna 
  • sextiotalist
    Jojile skrev 2013-11-23 15:53:14 följande:
    Jag är lite nyfiken... Om Ts hade tagit fram ritbok och några pennor, hade det varit lika otrevligt?
    Ja, då placerar man barnet i närheten vid ett annat bord.
  • sextiotalist
    Enter Sandman skrev 2013-11-24 07:34:16 följande:
    Om jag bjuder mina barn och ev. framtida barnbarn på middag så gör jag det för att jag vill umgås med dom, inte för att jag vill se på när dom spelar på mobilen.
    Med det sagt så är femåringar just fem och man kan inte begära för mycket.
    Men under själva måltiden då vill jag inte se några mobiler, paddor, eller tidningar eller annat som tar fokus från oss som familj, då vill jag att vi ska tala med varandra och lyssna på varandra.
    Sen kan jag lugnt köpa att den lilla femåringen smiter från bordet tidigare, för att göra roligare saker än att hänga med gamlingarna, det är ok.
    Men i mitt hem är en måltid mer än bara att intaga föda, det är också en social tillställning, då är vi tillsammans, med varandra, inte med sociala medier, eller mobiler eller nånting annat.
    Hur man gör i andra hem har jag inga synpunkter på, men hos oss gäller detta.      
    Om man vill umgås med mobilen, så kan man stanna hemma
  • sextiotalist
    Stekt potatis skrev 2013-11-24 09:41:55 följande:
    Och det bestämmer 5-åringen? Ja, nä, nu kommer farmor så jag går och lägger undan mobilen för det är ju superintressant och sitta och lyssna på de vuxna. 
    Nej, det är upp till föräldrarna att sköta den saken, det var mest inställningen som vissa hade att man får räkna med sådant i framtiden.
  • sextiotalist
    Trubbel skrev 2013-11-24 10:28:35 följande:
    Jaha, det ska vara en maktkamp om detta? Så moget. Vad sägs om att kompromissa?

(Börjar förstå varför så många hatar lunch/middag med sina föräldrar) 
    Inte någon maktkamp, utan vanlig hyfs och respekt.
  • sextiotalist
    Alecto skrev 2013-11-24 10:53:59 följande:
    Hm.. och hade barnet varit tvunget att sitta kvar vid bordet och umgås hade säkert någon gått i taket pga avbrutna samtal, tillsägelser över att barnet petar, pillar och leker...

Det är kanske inte så kul att bli förvisad till ett annat rum om alla sitter kring ett bord - det märker jag ofta på tillställningar även om barnen har tillstånd att gå, de kan hämta leksaker och sätta sig på golvet och leka för de vill vara närvarande även om de inte deltar.

Om barnet hade satt sig på golvet med paddan - hade det gjort någon skillnad?

Så har det fungerat hemma hos oss, hon vänner och bekanta och släkten, när middagen är klar och barnen ätit klart, så har de försvunnit på annat håll och sysselsatt sig med sina kompisar, då har det varit helt OK att dra sig undan om man vill det. Kan väl tillägga att det är inga snobbar på min sambos sida, utan vanliga enkla människor som ändå anser att det är så man gör.

Det hör också till det man ska lära sig, att "stå ut" även när det är lite halvtråkigt. 
  • sextiotalist
    Alecto skrev 2013-11-24 11:42:56 följande:
    Det funkar hos oss oxå - ibland och ibland inte.

Ofta tycker jag att man får se till situationen - nu var jag tvungen att dubbelkolla och hade missat att de var hemma hos TS - då kan jag tycka att barnet kan gå undan för då är det hemma. Om inte sällskapsjukan tar överhand och barnet vill vara med utan att vara delaktig...

Men däremot skulle jag vilja veta som inte framgår i TS - hur är skälla ut enligt TS definition? Gapa och skrika eller påpeka att svärmor inte tyckte det var passande?

Nej, det gör man inte, det är dålig stil i högsta grad. Men diskussionen ledde ju även in på om det är OK eller inte. Som gäst eller när man har gäster så kan man öppna munnen innan och fråga om det är OK.
  • sextiotalist
    Alecto skrev 2013-11-24 11:52:34 följande:
    Absolut!

men liten nyfiken blir jag - vad är skälla i det här sammanhanget...  

Det är nog olika, för mig är skälla att man höjer rösten och är lite aggressiv i sin framtoning, för andra räcker det nog med en tillsägelse
  • sextiotalist
    Trubbel skrev 2013-11-24 12:13:01 följande:
    Men du talar som om din linje är den enda acceptabla.
    Det finns fler sätt än ditt att uppfostra barn. Det blir folk av de allra flesta, trots det. Sluta förhärliga din egen tradition! 
    Men jag är inte ensam, uppenbarligen, det verkar vara en hel del som anser att det är ohyfsat och nonchalant att bete sig så, även bland de yngre.

Såklart det finns många sätt att uppfostra, men att inte kunna vara med på en middag utan att behöva ha telefonen med sig hela tiden, har inget med hur man uppfostrar, det har med hur man beter sig bland andra. 
  • sextiotalist
    Trubbel skrev 2013-11-24 21:25:42 följande:
    Jag kan ju se tex på min man - som är professor och får inbjudan till nobelfesten - att han tillhör gruppen som du förmodligen skulle gissa gick arbetslös. Han skiter fullständigt i svenska medelklassens koder. Det har aldrig varit ett problem.
    Har man något speciellt, en speciell kunskap eller egenskap, så kan man glida sig igenom det hela. Detsamma med en väldigt stark personlighet. Men sådant vet man inte förrän man är vuxen.

Umgås för övrigt med en hel del professorer och andra akademiker (och stammisar på Nobelfesten för den delen) och de skiter inte i medelklassens koder, för de har en sak till, de har vett i huvudet. Däremot så vet jag bland den eliten finns det en del som anser sig stå över andra och strunta i vad andra tycker 
  • sextiotalist
    Trubbel skrev 2013-11-25 09:07:45 följande:
    Min man skiter i koder, inte i människor. Han är väldigt omtänksam och hjälpsam. 
    Medmänsklighet sträcker sig lite längre än till bordsskick - men det är nog ingen idé att argumentera med dig om den saken.

Det tvivlar jag inte det minsta på, det finns många omtänksamma personer som ändå saknar kunskap om grundläggande vett och etikett.

Jag känner till akademikervärlden väldigt bra, jag är uppvuxen i den, min sambo arbetar i den 
  • sextiotalist
    Trubbel skrev 2013-11-25 09:30:55 följande:
    Och?
    Vart vill du komma?
    Någon påpekade att om man inte har bra bordsskick blir man arbetslös, och då svarade jag med exempel att det är fullständig bullshit!
    Min man kommer från arbetarklassen, från omständigheter du inte skulle kunna relatera till. Om gaffeln ska ligga till höger eller vänster om tallriken var inte centralt när han växte upp, det handlade om överlevnad.
    Så försök sluta döma din omgivning, det finns väldigt mycket du inte har en aning om.
    Nu var inte jag den som påstod det, däremot kan det vara ett minus om man inte kan hantera norma koder inom vett och etikett som arbetssökande.

Min sambo kommer också från arbetarklassen, hans farfar var en enkel torpare och dessutom alkoholist, så det var inte heller sötebrödsdagar, min svärmor är fosterbarn om man nu ska dra bakgrund, likväl så har de ändå klarat av att lära sig vett och etikett. 
  • sextiotalist
    Trubbel skrev 2013-11-25 10:47:57 följande:
    Eller ett plus! 
    Kör du på dina "vett-och-ettikett-regler", så kör jag på mina.
    Men kom inte och döm andra människor utan förkunskap, det är min enda poäng här.
    Det är väldigt ohyfsat.

Jag dömer inte, jag lever i verkligheten, jag har inga problem med att umgås med folk från olika bakgrund, det jag däremot lagt märke till att de allra flesta, oavsett bakgrund, kan grundläggande vett och etikett, de få som jag träffat som inte fixar det eller följer det har generellt varit rätt nonchalanta personer som faktiskt skiter i sina medmänniskor eller saknar förmågan att bry sig.
  • sextiotalist
    Tom Araya skrev 2013-11-25 13:38:41 följande:
    Nej, men så har jag heller aldrig träffat TS och dennes barn och sagt något heller.

Som förälders förälder hade jag nog yttrat mig över något som stör och berör, d.v.s. sker i mitt sällskap.
    Jag säger till om man använder mobilen på det sättet. Även andras barn.
Svar på tråden Utskälld av svärmor!!