• Kajsa75

Utskälld av svärmor!!

Alltså jag blir så trött.... igår hade vi middag och min svärmor - som alltid har mkt åsikter - skällde ut mig för att min 5åring satt med min mobil vid bordet och spelade spel.
    MEN HALLÅ!!! Det är väl helt upp till mig hur jag väljer att uppfostra mitt barn? Jag tycker det är helt okej att han spelar spel vid bordet (han hade ätit klart OCH Det var ett pedagogiskt spel) medan vi sitter och pratar om vuxengrejer.
    Det är inte lätt när man möter den äldre generationen som inte har förstått grejen med internet, datorer och telefoner i allmänhet... :(

• Svar på tråden Utskälld av svärmor!!
  • Trubbel
    EnAnonumius skrev 2013-11-24 17:36:12 följande:
    Så är det märkligt att du inte exemplifierar med vad som du "anser är viktigare" än att lära barnet adekvat hyfs och bordskick. Det borde ju inte vara några problem med att göra detta om man anser att det finns viktigare saker i barnuppfostran än att lära barnen adekvat hyfs och bordskick vid ett matbord. 
    Precis allt, kort sagt. 
    Själv lägger jag mycket vikt vid att försöka ge mitt barn en grundtrygghet och balansera hans behov mot mina (även om hans alltid går först). Vad han gör med maten är en petitess i sammanhanget.
    Faktum är att jag träffade en barnpsykolog för några månader sedan som betonade vikten av att små barn leker med maten. Personligen låter jag min son göra vad han vill med smörgåsen. Ibland är det en grävskopa, ibland en lyftkran. Härligt vilken fantasi barn har! 
  • molly50
    EnAnonumius skrev 2013-11-24 14:09:32 följande:
    Så barnet skall under själva måltiden (inmundigande av maten) samtidigt få lov att leka med mobilen/padda/plattan enligt dig när man är bortbjuden eller har folk hemma på middag.

Om ungen EFTER inmundigande av mat och dryck vill leka med mobilen/plattan/paddan, bara för att vuxenprat är så tråkigt,  så anser jag att föräldrana skall ha tillräckligt med vett i skallen med  att ha uppfostrat sin 5-åring (och äldre barn) tillräckligt så att barnet säger; "Tack för maten,m kan jag lämna bordet" när de är borta.

Mattias 2007-05-23 <3 Hannah 2011-09-07 <3
  • EnAnonumius
    Trubbel skrev 2013-11-24 17:50:03 följande:
    Precis allt, kort sagt. 
    Själv lägger jag mycket vikt vid att försöka ge mitt barn en grundtrygghet och balansera hans behov mot mina (även om hans alltid går först). Vad han gör med maten är en petitess i sammanhanget.
    Faktum är att jag träffade en barnpsykolog för några månader sedan som betonade vikten av att små barn leker med maten. Personligen låter jag min son göra vad han vill med smörgåsen. Ibland är det en grävskopa, ibland en lyftkran. Härligt vilken fantasi barn har! 
    Jag hade förvänta mig exemplifieringar som var lite mer i analogt med trådens ämne OCH analogt åldern som kommit fram i tråden.
    D.v.s 5år. Kanske hade varit på sin plats att betona det fast man hade tagit upp om femåringar tråden igenom.

"Små barn" ja. Dock så är det ju som så att TS pratar om 5-åringar INTE 0-2-åringar och i de läget kan jag hålla med om att de får gärna leka med maten och att det är naturligt rent av.
    Hade tråden handlat om en 2år eller yngre, utan 5åring som inte får leka med mobilen vid matbordet. 

Men nu handlade inte tråden om att "leka med maten". Utan att leka med något annat VID maten och 5år.
    Så vad anser du är viktigare att lära barnen än adekvat bordskick och hyfs vid matbordet? 

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Trubbel
    EnAnonumius skrev 2013-11-24 18:14:31 följande:
    Men nu handlade inte tråden om att "leka med maten". Utan att leka med något annat VID maten och 5år.
    Så vad anser du är viktigare att lära barnen än adekvat bordskick och hyfs vid matbordet? 

Min son är 3,5 år.
    Och fortfarande kommer bordsskick och "hyfs" långt ner på prioritetslistan. Det är helt enkelt inte viktigt. Det må vara en större fråga för andra, eftersom det är det enda av mitt barn som folk ser på tex en restaurang, men för mig som förälder är det en non-issue, efter all annan motorisk, psykisk och intellektuell utveckling. Det är ju den enklaste biten! Ditt prat om analoga exempel förstår jag inte alls?
  • Cuddles
    Trubbel skrev 2013-11-22 23:01:31 följande:
    Så sjukt många självgoda föräldrar i den här tråden.
    Hur var det nu; föregår dagens vuxna med gott exempel? Tycker mig ha läst ett otal larm från allt från förskolelärare till förlossningsläkare att dagens vuxna har väldigt svårt att låta bli sina smartphones. De är så beroende av dem att de skiter i sina barn. Jag har väldigt svårt att tro att duktighetsbeivrarna i den här tråden är så förträffliga som de ger sken av.  
    Tycker inte att jag ser så många självgoda här, mer att ett gäng är väluppfostrade och även vill att sina barn lär sig vad som förväntas. Och sedan finns de som har andra åsikter. Det är inte att vara självgod. Och givetvis plockas inte en telefon fram av en vuxen heller.
  • Trubbel
    Cuddles skrev 2013-11-24 19:21:32 följande:
    Tycker inte att jag ser så många självgoda här, mer att ett gäng är väluppfostrade och även vill att sina barn lär sig vad som förväntas. Och sedan finns de som har andra åsikter. Det är inte att vara självgod. Och givetvis plockas inte en telefon fram av en vuxen heller.
    Med 'självgod' menar jag med den självklarhet som dessa personer yttrar sig om andras barn och omständigheter, utan att tillåta några nyanser. Och jag är inte alls säker på att de alla är föräldrar. 

Jag vill också min son väl. Just därför lägger jag energi och vikt vid andra saker än bordsskick.  
  • Wilner

Finns gott om ouppfostrade ungar och det är alltid lika intressant att höra föräldrarnas ursäkter. När sedan sedan blir 20 har han/hon två barn och är arbetslös. Då är det inte lika roligt längre att göra som man vill.

• hansine
    LisanA skrev 2013-11-22 11:36:44 följande:
    Jag vet vad du menar..... blir så himla trött :( att överhuvudtaget alla ska lägga sig i och tro att de vet bäst hur man uppfostrarSjäl
    Kajsa75 skrev 2013-11-22 11:32:12 följande:
    Alltså jag blir så trött.... igår hade vi middag och min svärmor - som alltid har mkt åsikter - skällde ut mig för att min 5åring satt med min mobil vid bordet och spelade spel.
    MEN HALLÅ!!! Det är väl helt upp till mig hur jag väljer att uppfostra mitt barn? Jag tycker det är helt okej att han spelar spel vid bordet (han hade ätit klart OCH Det var ett pedagogiskt spel) medan vi sitter och pratar om vuxengrejer.
    Det är inte lätt när man möter den äldre generationen som inte har förstått grejen med internet, datorer och telefoner i allmänhet... :(

Instämmer.
    sextiotalist skrev 2013-11-22 17:24:25 följande:
    Jag hade och gör det faktiskt, be barnen sluta spela mobil vid matbordet, även om det är andras barn. Ja, jag tycker det är ohyfsat, han hade gärna fått spela sitt spel, men inte vid matbordet

• hansine
    Kajsa75 skrev 2013-11-22 11:32:12 följande:
    Visst är din svärmor fullständigt hopplös, hon har inte ens kunnat uppfostra sin egen son.....gievetvis vet du bäst.
  • hansine
    gbgumman skrev 2013-11-22 18:06:00 följande:
    Jag håller med vaniljpinglan. Vi låter våra barn gå från bordet och leka/spela/titta på film i annat rum. Tycker inte det är snyggt med mobiler vid bordet. Undantag kan vara vid restaurang besök och man är många vuxna (fler än föräldrarna) när vi fyra går på restaurang är mobilerna kvar i väskorna.
    Alltid skönt med människor som du som visar respekt för sin omgivning
Svar på tråden Utskälld av svärmor!!