Trubbel skrev 2013-11-24 17:50:03 följande:
Precis allt, kort sagt.
Själv lägger jag mycket vikt vid att försöka ge mitt barn en grundtrygghet och balansera hans behov mot mina (även om hans alltid går först). Vad han gör med maten är en petitess i sammanhanget.
Faktum är att jag träffade en barnpsykolog för några månader sedan som betonade vikten av att små barn leker med maten. Personligen låter jag min son göra vad han vill med smörgåsen. Ibland är det en grävskopa, ibland en lyftkran. Härligt vilken fantasi barn har!
Jag hade förvänta mig exemplifieringar som var lite mer i analogt med trådens ämne OCH analogt åldern som kommit fram i tråden.
D.v.s 5år. Kanske hade varit på sin plats att betona det fast man hade tagit upp om femåringar tråden igenom.
"Små barn" ja. Dock så är det ju som så att TS pratar om 5-åringar INTE 0-2-åringar och i de läget kan jag hålla med om att de får gärna leka med maten och att det är naturligt rent av.
Hade tråden handlat om en 2år eller yngre, utan 5åring som inte får leka med mobilen vid matbordet.
Men nu handlade inte tråden om att "leka med maten". Utan att leka med något annat VID maten och 5år.
Så vad anser du är viktigare att lära barnen än adekvat bordskick och hyfs vid matbordet?