Inlägg från: Trubbel |Visa alla inlägg
  • Trubbel

Utskälld av svärmor!!

Hugful80 skrev 2013-11-22 18:35:14 följande:
    Har barnen ätit klart sitter de inte vid bordet och spelar. De frågar om de får gå från bordet, tackar för sig och dukar av. Därefter kan de sitta i exempelvis vardagsrummet och låna mobilen, efter att de frågat och fått ok från föräldrarna. Att låta barn sitta med mobil vid matbordet är inte ok.
    Mrs Perfect, eh? ;)
    Vad spelar det för roll hur du väljer att uppfostra ditt barn? Problemet här är att svärmor tar sig rätten att skälla ut en förälder inför sitt barn. Ett beteende i min värld LÅNGT mycket värre än att spela spel vid matbordet! För övrigt, hemma gör man väl som man vill? Jag har datorn på köksbordet, so what? Reglerna är till för människorna och inte tvärtom, som någon klok person sa... 
  • Trubbel
    Froststar skrev 2013-11-22 22:42:33 följande:
    TS, det är ingen generationsfråga, det handlar om vett och etikett. I de kretsar vi rör oss i är det ohövligt att låta sitt barn leka vid bordet, oberoende om det handlar om telefon, bilbana, domino eller fotboll. Man hade påpekat det lite fint och menande sådär men personen hade inte blivit medbjuden igen. Väljer att inte umgås med dem som inte ens har lärt sig basics i 
    Shit, vilka snobbar som huserar i den här tråden! Ribbing hade blivit glad i sin sjuksäng!
  • Trubbel
    Cuddles skrev 2013-11-22 19:46:20 följande:
    Håller fullständigt med. Man behöver inte ha dessa telefoner med sig överallt. Som förälder måste man lära barnen gränser och vad som är rätt och vad som är fel. Det är bättre att han/hon tackar för maten och lämnar bordet för att spela.
    Så sjukt många självgoda föräldrar i den här tråden.
    Hur var det nu; föregår dagens vuxna med gott exempel? Tycker mig ha läst ett otal larm från allt från förskolelärare till förlossningsläkare att dagens vuxna har väldigt svårt att låta bli sina smartphones. De är så beroende av dem att de skiter i sina barn. Jag har väldigt svårt att tro att duktighetsbeivrarna i den här tråden är så förträffliga som de ger sken av.  
  • Trubbel
    Froststar skrev 2013-11-22 23:23:54 följande:
    Så hyfs, vett och etikett betyder att man är snobb? OK...
    Ja, verkligen. Hur var det nu - "civiliserat sällskap", "annars blir man inte medbjuden" etc. Dryper klassförakt och assumed superiority.

Jag tycker synd om dig som anser att sådant är avgörande för vänskap och jag är glad att jag slipper sitta vid ditt bord och känna mig obekväm och undra vilka andra oskrivna snobb-regler som jag inte får bryta mot?
  • Trubbel
    sextiotalist skrev 2013-11-23 08:11:46 följande:

Jag kan mycket väl sitta insjunken i min telefon när jag åker buss, tåg etc,.

Jag tror vi tillhör de som vet när man kan vara insjunken i sin mobil och när det inte är OK 
    Det finns inga sådana universalregler, mig veterligen. Hos mig på bjudningar kan folk plötsligt ta en ridtur eller spela dart i trädgården. Allt som inte skadar någon annan är tillåtet!
  • Trubbel
    sextiotalist skrev 2013-11-23 09:24:46 följande:
    Om man inte behärskar grundläggande vett och etikett så kommer man nog känna sig obekväm i många sammanhang. Det har inget med snobberi att göra, jag har vänner och kolleger som kommer från olika bakgrund, men de behärskar vett och etikett utmärkt.

Min svärfar har en uppväxt i mycket enkla förhållande (hans föräldrar var torpare) och han har inga problem med grundläggande vett och etikett 
    Nu skrev froststar specifikt "i de kretsar jag rör mig i" - och då undrar jag vad som mer kännetecknar dessa kretsar? 

Jag tror inte du kan dra paralleller med din svärmar om du själv är sextiotalist. Världen har gått framåt sedan dess. Smartphones kommer inte att försvinna och det kommer att bli mer accepterat att använda dem i alla möjliga sammanhang.
  • Trubbel
    sextiotalist skrev 2013-11-23 09:36:50 följande:
    Är det en trädgårdsfest så är det större utrymme, är det en middagsbjudning vid sittande bord med finare dukning så är det väldigt konstigt ifall man börjar spela dart eller ta en ridtur i vardagsrummet Flört.

Jag ser inga konflikter, jag har varit på många sådana tillställningar där det är väldigt rörligt koncept.  

Men för oss är grundregeln, har man gäster så beter man sig trevligt mot sina gäster, att glo i en telefon, ta upp en bok eller tidning och börja läsa är inte OK vid middagsbordet och framför allt otrevligt mot sina gäster. Är det bara familjen, så kan vi läsa under middagen

Under luncherna på jobbet så kan vi läsa tidningen, surfa på telefonen etc. när vi sitter i lunchrummet på jobbet, men går vi ut och äter ett sällskap, så skippar man sådant 

Så i TS fall, då hade jag aldrig låtit min 5-åring leka med telefonen, hade det bara varit familjen, så hade jag inte brytt mig 
    Här var det svärmor. Och det är väl familjen??
  • Trubbel
    Så i TS fall, då hade jag aldrig låtit min 5-åring leka med telefonen, hade det bara varit familjen, så hade jag inte brytt mig 
    Familjeliv i ett nötskal.
    Ts skriver ett inlägg där hon känner att hon vill ha stöd och möts av en massa viktigpettrar som talar om för henne hur hon BORDE ha betett sig. Inte ett ord om svärmors utskällning, för det är ju helt okej vid middagsbordet.

Sick. 
  • Trubbel
    sextiotalist skrev 2013-11-23 09:36:50 följande:
    Är det en trädgårdsfest så är det större utrymme, är det en middagsbjudning vid sittande bord med finare dukning så är det väldigt konstigt ifall man börjar spela dart eller ta en ridtur i vardagsrummet Flört.
    För MIG är det inget konstigt om folk går ut och hittar på något i trädgården.
    Det som är konstigt är om människor känner sig begränsade till oskrivna regler. I don't do that. Och känner jag mig obekväm på exvis Nobelfesten skiter jag i att gå dit. :) 
  • Trubbel
    sextiotalist skrev 2013-11-23 10:12:59 följande:
    Nu träffar vi min svärmor / svärfar / mamma så sällan så när de är hos oss, då är de gäster, samma sak med sambons vuxna barn, de är inte ofta hos oss (pga avståndet).
    Om man utan problem kan skälla ut en familjemedlem över bordet, så faller alla hypotetiska idéer om finare bjudning och gäster. För min del i alla fall.
Svar på tråden Utskälld av svärmor!!