Inlägg från: Trubbel |Visa alla inlägg
  • Trubbel

Utskälld av svärmor!!

sextiotalist skrev 2013-11-24 11:36:36 följande:
    Det hör också till det man ska lära sig, att "stå ut" även när det är lite halvtråkigt. 
    Men du talar som om din linje är den enda acceptabla.
    Det finns fler sätt än ditt att uppfostra barn. Det blir folk av de allra flesta, trots det. Sluta förhärliga din egen tradition! 
  • Trubbel
    sextiotalist skrev 2013-11-24 14:40:59 följande:
    Men jag är inte ensam, uppenbarligen, det verkar vara en hel del som anser att det är ohyfsat och nonchalant att bete sig så, även bland de yngre.

Såklart det finns många sätt att uppfostra, men att inte kunna vara med på en middag utan att behöva ha telefonen med sig hela tiden, har inget med hur man uppfostrar, det har med hur man beter sig bland andra. 
    Vi talar om 5-åringar, inte vuxna. De flesta barn beter sig inte likadant när de är 18 som när de är 5. Eller brukar du se 18-åringar med napp?
  • Trubbel
    sextiotalist skrev 2013-11-24 14:40:59 följande:
    Men jag är inte ensam, uppenbarligen, det verkar vara en hel del som anser att det är ohyfsat och nonchalant att bete sig så, även bland de yngre.

Såklart det finns många sätt att uppfostra, men att inte kunna vara med på en middag utan att behöva ha telefonen med sig hela tiden, har inget med hur man uppfostrar, det har med hur man beter sig bland andra. 
    EnAnonumius skrev 2013-11-24 14:09:32 följande:
    Så barnet skall under själva måltiden (inmundigande av maten) samtidigt få lov att leka med mobilen/padda/plattan enligt dig när man är bortbjuden eller har folk hemma på middag.

Om ungen EFTER inmundigande av mat och dryck vill leka med mobilen/plattan/paddan, bara för att vuxenprat är så tråkigt,  så anser jag att föräldrana skall ha tillräckligt med vett i skallen med  att ha uppfostrat sin 5-åring (och äldre barn) tillräckligt så att barnet säger; "Tack för maten,m kan jag lämna bordet" när de är borta.

Det har jag inga synpunkter på alls! Det beror ju helt på omständigheterna. generellt finns väldigt mycket i barnuppfostran som är viktigare än det exempel du drar upp och ondgör dig så mycket över. 
  • Trubbel
    Enter Sandman skrev 2013-11-24 15:13:12 följande:

Ja, jag vet, jag är en hemsk mamma. Glad
    Lite lustigt är det dock att ungar alltid har velat komma och vara här, kan det ha att göra med att dom får sunda krav på sig samtidigt som dom får respekt och blir lyssnade på och får omtanke, vuxenstöd kort och gott.
    När man blir vuxen minskar det där behovet ganska kraftigt. Då vill man vara självständig och fatta sina egen beslut kring sina barn. Så du skjuter rätt långt från målet med detta.
  • Trubbel
    EnAnonumius skrev 2013-11-24 17:36:12 följande:
    Så är det märkligt att du inte exemplifierar med vad som du "anser är viktigare" än att lära barnet adekvat hyfs och bordskick. Det borde ju inte vara några problem med att göra detta om man anser att det finns viktigare saker i barnuppfostran än att lära barnen adekvat hyfs och bordskick vid ett matbord. 
    Precis allt, kort sagt. 
    Själv lägger jag mycket vikt vid att försöka ge mitt barn en grundtrygghet och balansera hans behov mot mina (även om hans alltid går först). Vad han gör med maten är en petitess i sammanhanget.
    Faktum är att jag träffade en barnpsykolog för några månader sedan som betonade vikten av att små barn leker med maten. Personligen låter jag min son göra vad han vill med smörgåsen. Ibland är det en grävskopa, ibland en lyftkran. Härligt vilken fantasi barn har! 
  • Trubbel
    EnAnonumius skrev 2013-11-24 18:14:31 följande:
    Men nu handlade inte tråden om att "leka med maten". Utan att leka med något annat VID maten och 5år.
    Så vad anser du är viktigare att lära barnen än adekvat bordskick och hyfs vid matbordet? 

Min son är 3,5 år.
    Och fortfarande kommer bordsskick och "hyfs" långt ner på prioritetslistan. Det är helt enkelt inte viktigt. Det må vara en större fråga för andra, eftersom det är det enda av mitt barn som folk ser på tex en restaurang, men för mig som förälder är det en non-issue, efter all annan motorisk, psykisk och intellektuell utveckling. Det är ju den enklaste biten! Ditt prat om analoga exempel förstår jag inte alls?
  • Trubbel
    Cuddles skrev 2013-11-24 19:21:32 följande:
    Tycker inte att jag ser så många självgoda här, mer att ett gäng är väluppfostrade och även vill att sina barn lär sig vad som förväntas. Och sedan finns de som har andra åsikter. Det är inte att vara självgod. Och givetvis plockas inte en telefon fram av en vuxen heller.
    Med 'självgod' menar jag med den självklarhet som dessa personer yttrar sig om andras barn och omständigheter, utan att tillåta några nyanser. Och jag är inte alls säker på att de alla är föräldrar. 

Jag vill också min son väl. Just därför lägger jag energi och vikt vid andra saker än bordsskick.  
  • Trubbel
    Wilner skrev 2013-11-24 19:24:35 följande:
    Finns gott om ouppfostrade ungar och det är alltid lika intressant att höra föräldrarnas ursäkter. När sedan sedan blir 20 har han/hon två barn och är arbetslös. Då är det inte lika roligt längre att göra som man vill.
    Jomen det är ju klart att arbetslöshet har med slappt bordsskick att göra... Det är ju på lunch med chefen som det avgörs om man får jobbet eller inte! Eller vänta, på mitt jobb förväntas jag logga in och kolla av mejlen även när jag är ledig och käkar lunch. Där föll den teorin!
  • Trubbel
    hansine skrev 2013-11-24 20:07:37 följande:
    Alltid skönt med människor som du som visar respekt för sin omgivning
    KL
    Det kanske bara är jag, men jag får alltid en känsla av att de som går på hårdast om dagens ouppfostrade ungdomar och andras hemska ungdjävlar själva verkar rätt otrevliga överlag. 
  • Trubbel
    Wilner skrev 2013-11-24 21:20:30 följande:
    Om du inte inser att bildning är oerhört viktigt genom hela livet är du oerhört naiv och uppenbart obildad.
    Jag kan ju se tex på min man - som är professor och får inbjudan till nobelfesten - att han tillhör gruppen som du förmodligen skulle gissa gick arbetslös. Han skiter fullständigt i svenska medelklassens koder. Det har aldrig varit ett problem.
  • Trubbel
    Wilner skrev 2013-11-24 21:52:47 följande:
    Det blir det för er barn om inte annat. Människor med dysfunktionella värderingar kan  i vissa fall framstå som lyckade under en kort tid. Det får dock givetvis konsekvenser på sikt.

Ja, tänk om han gick i pappas fotspår och blev nominerad för nobelpriset. Vilken tragedi.
    Vem är du att yttra dig, förresten? Vad har du åstadkommit för mänskligheten? 
  • Trubbel
    hansine skrev 2013-11-24 23:17:42 följande:
    För vilka har det aldrig varit ett problem?
    Åh, du menar om det har retat upp medelklassiga svenskar?
    Ja, det är mycket möjligt, men det är ingenting jag känner till. Det vore ju dock väldigt roligt om så var fallet.
    Det har i alla fall inte lett till arbetslöshet.
  • Trubbel
    sextiotalist skrev 2013-11-25 06:25:13 följande:
    Har man något speciellt, en speciell kunskap eller egenskap, så kan man glida sig igenom det hela. Detsamma med en väldigt stark personlighet. Men sådant vet man inte förrän man är vuxen.

Umgås för övrigt med en hel del professorer och andra akademiker (och stammisar på Nobelfesten för den delen) och de skiter inte i medelklassens koder, för de har en sak till, de har vett i huvudet. Däremot så vet jag bland den eliten finns det en del som anser sig stå över andra och strunta i vad andra tycker 
    Min man skiter i koder, inte i människor. Han är väldigt omtänksam och hjälpsam. 
    Medmänsklighet sträcker sig lite längre än till bordsskick - men det är nog ingen idé att argumentera med dig om den saken.
  • Trubbel
    sextiotalist skrev 2013-11-25 09:15:58 följande:

Det tvivlar jag inte det minsta på, det finns många omtänksamma personer som ändå saknar kunskap om grundläggande vett och etikett.

Jag känner till akademikervärlden väldigt bra, jag är uppvuxen i den, min sambo arbetar i den 
    Och?
    Vart vill du komma?
    Någon påpekade att om man inte har bra bordsskick blir man arbetslös, och då svarade jag med exempel att det är fullständig bullshit!
    Min man kommer från arbetarklassen, från omständigheter du inte skulle kunna relatera till. Om gaffeln ska ligga till höger eller vänster om tallriken var inte centralt när han växte upp, det handlade om överlevnad.
    Så försök sluta döma din omgivning, det finns väldigt mycket du inte har en aning om.
  • Trubbel
    sextiotalist skrev 2013-11-25 10:27:52 följande:
    Nu var inte jag den som påstod det, däremot kan det vara ett minus om man inte kan hantera norma koder inom vett och etikett som arbetssökande.
    Eller ett plus! 
    Kör du på dina "vett-och-ettikett-regler", så kör jag på mina.
    Men kom inte och döm andra människor utan förkunskap, det är min enda poäng här.
    Det är väldigt ohyfsat.

Svar på tråden Utskälld av svärmor!!