• Kajsa75

Utskälld av svärmor!!

Alltså jag blir så trött.... igår hade vi middag och min svärmor - som alltid har mkt åsikter - skällde ut mig för att min 5åring satt med min mobil vid bordet och spelade spel.
    MEN HALLÅ!!! Det är väl helt upp till mig hur jag väljer att uppfostra mitt barn? Jag tycker det är helt okej att han spelar spel vid bordet (han hade ätit klart OCH Det var ett pedagogiskt spel) medan vi sitter och pratar om vuxengrejer.
    Det är inte lätt när man möter den äldre generationen som inte har förstått grejen med internet, datorer och telefoner i allmänhet... :(

• Svar på tråden Utskälld av svärmor!!
  • Unex

Har svårt att förstå varför det är trevligare att gå från bordet, i stället för att sitta kvar och spela. Barnet kanske ville vara kvar i det sociala sammanhanget och gemenskapen även om han inte hade mycket att tillföra samtalet. Herre gud, han är liksom fem år. 

• glassen

Jag tycker inte det är ok att din svärmor skäller ut dig hemma hos er inför ert barn. Hon får ha sina åsikter och om hon nu har så svårt med er uppfostran kan hon ta upp det med er vuxna senare och föra en dialog med er, men att bete sig på det sättet vid matbordet är verkligen inte ok. Hoppas din man kan ta upp det med sin mamma.

• Stekt potatis
    Tom Araya skrev 2013-11-22 19:36:39 följande:
    Det är inte lätt med folk som inte lärt sig vanligt bordsskick och vett heller....

Det spelar väl ingen roll om det är dagens eller gårdagen spel och leksaker (telefon också för den delen)!?

Ja, du väljer hur du uppfostrar ditt barn men det innebär inte att man inte får ha åsikter om det.

Jag använder dator, mobiltelefon, och andra apparater och spelar ibland spel på dessa.
    Jag tycker inte de har vid matbordet att göra vid måltiderna, i synnerhet inte om man har gäster hemma. Möjligtvis att man kan göra undantag vid högst osociala sammanhang i/kring jobbet.

Om alla (eller åtminstone ditt barn) hade ätit klart, varför kunde barnet då inte sitta någon annanstans och spela?
    Men är du TS barns förälder eller? 

• DeLo

Har alla runt bordet ätit klart så är det självklart att man kan få spela tycker jag, ett barn är inte så intresserad av vad vuxna snackar om liksom.

• Lindsey Egot the only one
    Unex skrev 2013-11-22 20:21:22 följande:

Har svårt att förstå varför det är trevligare att gå från bordet, i stället för att sitta kvar och spela. Barnet kanske ville vara kvar i det sociala sammanhanget och gemenskapen även om han inte hade mycket att tillföra samtalet. Herre gud, han är liksom fem år. 

Håller faktiskt med dig! En femåring som ska vara deltagare i ett vuxet samtal kommer bara sluta med ett barn som avbryter i tid och otid. Nu fick barnet sitta hos sin förälder och känna gemenskap samtidigt som han gjorde annat ändå som är mer intressant för barnet.
  • deepsounds

Jag har märkt att mycket standard grejer (som jag lärde mig när jag var ung) har fallit bort nu i den yngre generationen.
    Ett exempel med de är tex att skaka hand.
    Alltid när jag får in/ut från ett möte, eller möter en ny person så skakar jag alltid hand. De är för mig en självklarhet.
    Men när jag går på skolan (gått om tre år) och skakar hand med ex en ny lärare eller när jag är på möte, då blir dom förvånade.
    Dom är inte van vid att dagens elever skakar hand.

Jag anser att de är fel att leka med exempelvis telefonen vid matbordet, oavsett ålder.
    Barnet kan gå därifrån. 

• Virriga Vera
    argsomfan skrev 2013-11-22 21:38:14 följande:
    Asså vafan är det för fel på er egentligen, vad i heligaste helvetet spelar det för roll om han spelar ett spel på telefonen vid matbordet när han käkat klart? Stör han någon? Nej. Ni moralkärringar ska lära att anpassa er till det nya moderna samhället i stället för att sitta och gnälla på en femåring som spelar spel.

Antar också att ni drar fram bältet om era barn håller gaffeln i höger hand eller sätter armbågarna i bordet.
    Vågar du inte stå för vem du är utan måste skapa ett nytt nick? Det är skapat samma tid som du skriver ditt 1:a inlägg.
  • StarStruck

Om alla är färdiga och dim vuxna pratar om saker som ett barn inte är intresserad av så varför inte? Varför ska barnet behöva sitta ensam och spela?

• aurora1827

Det är ju lite underligt när folk tycker att man ska skicka en femåring ensam från bordet samtidigt som alla andra sitter kvar. Självklart ska han få sitta med. Samtidigt vill knappast en femåring sitta och lyssna på vuxna som pratar. Hade han suttit och ritat en teckning t ex eller lagt ett pussel hade nog många tyckt att det var en annan grej, att spela spel uppfattas av någon anledning som mer ohyfsat.

Jag förstår att någon ur den äldre generationen reagerar på det. MEN, att skälla ut någon som man är gäst hos är väl ohyfsat om något. Påpeka kan man göra, men påpeka och skälla tolkar jag som helt olika saker. Och definitivt inte inför en femåring, som ju kan tolka det som att han har gjort nåt fel. Dålig stil.

• camus

Svärmor ska inte lägga sig i familjens interna angelägenheter.  Tycker man att det stör att en femåring som ätit klart sitter med en platta eller mobil istället för att titta på vuxna som pratar (och pratar och pratar) är man gravt empatistörd.

Svar på tråden Utskälld av svärmor!!