Inlägg från: Tom Araya |Visa alla inlägg
  • Tom Araya

Utskälld av svärmor!!

Kajsa75 skrev 2013-11-22 11:32:12 följande:
    Alltså jag blir så trött.... igår hade vi middag och min svärmor - som alltid har mkt åsikter - skällde ut mig för att min 5åring satt med min mobil vid bordet och spelade spel.
    MEN HALLÅ!!! Det är väl helt upp till mig hur jag väljer att uppfostra mitt barn? Jag tycker det är helt okej att han spelar spel vid bordet (han hade ätit klart OCH Det var ett pedagogiskt spel) medan vi sitter och pratar om vuxengrejer.
    Det är inte lätt när man möter den äldre generationen som inte har förstått grejen med internet, datorer och telefoner i allmänhet... :(
    Det är inte lätt med folk som inte lärt sig vanligt bordsskick och vett heller....

Det spelar väl ingen roll om det är dagens eller gårdagen spel och leksaker (telefon också för den delen)!?

Ja, du väljer hur du uppfostrar ditt barn men det innebär inte att man inte får ha åsikter om det.

Jag använder dator, mobiltelefon, och andra apparater och spelar ibland spel på dessa.
    Jag tycker inte de har vid matbordet att göra vid måltiderna, i synnerhet inte om man har gäster hemma. Möjligtvis att man kan göra undantag vid högst osociala sammanhang i/kring jobbet.

Om alla (eller åtminstone ditt barn) hade ätit klart, varför kunde barnet då inte sitta någon annanstans och spela?
  • Tom Araya

Ni som säger att svärmor inte ska lägg sig i:

Hon är ju barnets farmor, klart hon får ha åsikter kring sitt barnbarn.

Hon är en del av ett socialt sammanhang och sällskap vid bordet och som sådan måste hon väl få ha en åsikt om hur man beter sig i/vid detta.

Sedan kan jag hålla med om att det finns bättre och sämre sätt att ta upp saken på, kanske vid sidan av efter maten.

• Tom Araya
    Natulcien skrev 2013-11-22 19:59:57 följande:
    Nu är det ju inte en "generationsfråga" huruvida man spelar spel eller fipplar med mobilen vid matbordet. Det är snarare en artighetsfråga. Hos oss har vi inga mobiler, spel eller TV vid matbordet.
    Var ni hemma hos svärmor tycker jag att hon gjorde rätt i att säga till (inte skälla, men säga ifrån). Om ni däremot var hemma hos er så kunde hon ju ha gått lite mildare fram. Men det är ju inte fel att föra saken på tal och ta upp det till diskussion, tycker jag. Det får man ju tåla som förälder.
  • Tom Araya
    Unex skrev 2013-11-23 01:16:42 följande:
    Tror du att dina barn kommer fortsätta bete sig som barn för att dom får göra det nu? Jag gissar att ditt svar är nej, så varför är just spelandet något som antas sitta kvar till vuxen ålder? Det blir nog folk av dom flesta människor oavsett regler kring matbordet. 

Som sagt, jag tycker det är viktigt att lära ut att alla är välkomna i gemenskapen på sina egna villkor.  
    Vad är en gemenskap på EGNA villkor? För mig är gemenskap något som är/görs tillsammans.
  • Tom Araya
    Unex skrev 2013-11-22 20:21:22 följande:
    Har svårt att förstå varför det är trevligare att gå från bordet, i stället för att sitta kvar och spela. Barnet kanske ville vara kvar i det sociala sammanhanget och gemenskapen även om han inte hade mycket att tillföra samtalet. Herre gud, han är liksom fem år. 
    Var sak har sin plats
  • Tom Araya
    Unex skrev 2013-11-22 20:21:22 följande:
    Har svårt att förstå varför det är trevligare att gå från bordet, i stället för att sitta kvar och spela. Barnet kanske ville vara kvar i det sociala sammanhanget och gemenskapen även om han inte hade mycket att tillföra samtalet. Herre gud, han är liksom fem år. 
    Hur kan det vara trevligare att sitta kvar om man inte deltar i umgänget?
  • Tom Araya
    liv skrev 2013-11-22 19:22:26 följande:
    Vadå generation? Jag hade tyckt att det var extremt otrevligt och jag är då rakt ingen tant. Hon hade inte behövt skälla ut dig men hon har rätt i sak. Mina barn säger tack för maten och frågar om de får gå och leka... Det är inte jättesvårt...

Och det spelar ingen roll hur pedagogiskt spelet är. Det är lika otrevligt ändå. 
  • Tom Araya
    Ano Nymast skrev 2013-11-22 18:56:10 följande:
    Skälla var onödigt.
    Men frågan är ju om svärmor verkligen skällde eller om han bara sa ifrån. Många föräldrar idag accepterar inte minsta lilla tillsägelse till sina små gulleänglar.
    Hade det varit hemma hos mej hade jag talat om att i det här huset spelar vi inte spel vid matbordet. Sen hade barnet fått flytta sig eller lägga undan mobilen. 
  • Tom Araya
    DeLo skrev 2013-11-22 20:45:18 följande:
    Har alla runt bordet ätit klart så är det självklart att man kan få spela tycker jag, ett barn är inte så intresserad av vad vuxna snackar om liksom.
    Okej att runka också, om man blir uttråkad?
  • Tom Araya
    Stekt potatis skrev 2013-11-22 20:34:49 följande:
    Men är du TS barns förälder eller? 

Nej, men så har jag heller aldrig träffat TS och dennes barn och sagt något heller.

Som förälders förälder hade jag nog yttrat mig över något som stör och berör, d.v.s. sker i mitt sällskap.
Svar på tråden Utskälld av svärmor!!