• En blå giraff

Ta med frukt varje dag - vad tycker ni?

Min son har börjat förskoleklass och i utskick har personalen skrivit att alla ska ha frukt med varje dag till deras samling. Jag tycker det är bra på ett sätt, för min son äter dålig frukost och han behöver ha i sig en frukt under förmiddagen. Blir väldigt länge annars för honom om han måste vänta ända till lunchen. Men egentligen är det ju tokigt att kräva att barnen ska ha frukt med sig varje dag - kanske finns föräldrar som inte har råd eller inte bryr sig. Inte roligt för en del att sitta och titta då de andra äter frukt. Vad tycker ni och hur är det på era barns skolor?

• Svar på tråden Ta med frukt varje dag - vad tycker ni?
  • Aileen Allannah
    Jimman skrev 2013-08-22 21:18:53 följande:
    Har aldrig sagt att skolan ska tvinga fram det , jag pratar om föräldrar som inte tycker att barnen är värd en frukt på skolan eller en matsäck på friluftsdagar för att föräldrar tycker det är en princip o ska tjafsa o bråka om det
    Mina barn är värda hur mycket som helst. Liksom alla andra barn. Inget barn ska behöva sitta utan frukt eller matsäck för att föräldrarna, av någon anledning, inte kan skicka med det ena eller andra. Du begriper ju verkligen inte vad det handlar om.
  • MalinEddie
    Aileen Allannah skrev 2013-08-22 21:22:18 följande:
    Mina barn är värda hur mycket som helst. Liksom alla andra barn. Inget barn ska behöva sitta utan frukt eller matsäck för att föräldrarna, av någon anledning, inte kan skicka med det ena eller andra. Du begriper ju verkligen inte vad det handlar om.
    Avskyr CIO-metoder.
  • nozpa
    Jimman skrev 2013-08-22 20:18:11 följande:
    Lunch ingår i det vi betalar skatt till skolor

Förlåt, men tror du att jag är förståndshandikappad? Hela skolan "ingår i det vi betalar skatt till skolor".
  • nozpa
    puss skrev 2013-08-22 20:18:05 följande:
    Ok!!
    *struntar järnet*

• Foxtrott
    beccagranen skrev 2013-08-22 21:16:12 följande:
    Tycker dte är konstigt att förskola/dagis kan ordna med frukt 2-3ggr per dag, men inte skola.. borde väl tas ur samma "kassa"?
    Javisst är det konstigt? På vårt dagis hade de kock som bakade och alltid grönsaksbuffe och fruktsallader och allt möjligt. Tid att äta inte minst.
    På skolan är det vatten, potatis och jäktigt. Ibland har ungarna inte hunnit mer än köa innan det är dags att för deras klass att lämna matsalen (matsalen är alldeles för liten för skolan), visserligen får då de som inte hunnit sätta sig ännu kasta i sig maten innan de blir utslängda men det är ju ett jättestressigt situation. Mitt ena barn tycker det är så pinsamt att slänga mat, och äter långsamt att hon tar så lite mat hon bara kan för att hon är så rädd att hon inte hinner äta. Så hon lever på frukt hemifrån om dagarna.
    "Man går inte i skolan för att äta" svarade rektorn när jag ifrågasatte detta system. Ungen min är 7 år.
  • chrissepisse
    Håller med dig till 100%.
  • nozpa

Som att slå huvudet i en vägg. :)
  • Jimman
    nozpa skrev 2013-08-22 21:25:09 följande:

Förlåt, men tror du att jag är förståndshandikappad? Hela skolan "ingår i det vi betalar skatt till skolor".
    Länka mig vad som ska ingå mera än lunch i matväg
  • MrsPenn
    mteriksson skrev 2013-08-22 21:16:48 följande:
    ja men det är väl självklart! vi skyller allt på invandrare! Typiskt svensk mentalitet...

Har man inte råd att köpa frukt till sina barn , då ska man inte skaffa barn!
    Nej förlåt, jag menade inte att skylla "allt" på invandrare, men jag kan samtidigt inte förstå den mentaliteten, att om en mamma kommer hit som t ex asylsökande, får stanna, får ta med sig anhöriga pga anhöriginvandring, så kan hennes 15-årige son komma till Sverige, då går hon och ansöker om retroaktiv föräldrapenning och barnbidrag på 15 år, hur kan vi ha råd med detta samtidigt som våra ungdomar går utan jobb och våra barn inte får frukt på dagis?

Ok jag förstår att sakerna inte hänger ihop, men -  varför gör politikerna såhär?
    Så jävla korkat!
    Morons, your bus is leaving. /Bill Murray, a god
Svar på tråden Ta med frukt varje dag - vad tycker ni?