• En blå giraff

Ta med frukt varje dag - vad tycker ni?

Min son har börjat förskoleklass och i utskick har personalen skrivit att alla ska ha frukt med varje dag till deras samling. Jag tycker det är bra på ett sätt, för min son äter dålig frukost och han behöver ha i sig en frukt under förmiddagen. Blir väldigt länge annars för honom om han måste vänta ända till lunchen. Men egentligen är det ju tokigt att kräva att barnen ska ha frukt med sig varje dag - kanske finns föräldrar som inte har råd eller inte bryr sig. Inte roligt för en del att sitta och titta då de andra äter frukt. Vad tycker ni och hur är det på era barns skolor?

• Svar på tråden Ta med frukt varje dag - vad tycker ni?
  • Mineralvatten
    Punkster skrev 2013-08-22 20:23:19 följande:
    När vi har utflykt står skolan för lunchen. Inget snack om saken. 
    stor eloge till er! så har det tyvärr aldrig varit för mig vad jag kan komma ihåg.
  • Jimman
    Rocket Mania skrev 2013-08-22 22:00:26 följande:
    Vår skola gör det. Man får välja på en av 2-3 rätter (typ pannkaka, vegetariskt, spagetti och köttfärssås/köttbullar). Mitt barn hade utflykt en dag i veckan och vi valde att låta skolan fixa det de två terminer det gällde.

Det är en stor skola med runt 1000 elever. 
    Valmöjlighet på lunchen har vår skola oxå
  • Rocket Mania
    Jimman skrev 2013-08-22 21:18:53 följande:
    Har aldrig sagt att skolan ska tvinga fram det , jag pratar om föräldrar som inte tycker att barnen är värd en frukt på skolan eller en matsäck på friluftsdagar för att föräldrar tycker det är en princip o ska tjafsa o bråka om det
    Vem säger att barnet inte tycker det är precis lika mysigt att få matsäck från skolan? Du eller? Min unge älskade pannkakorna och var superglad att få matsäck från skolan.

Sluta gödsla med dina värderingar som om de vore något alla håller med om. 
  • Mineralvatten
    Foxtrott skrev 2013-08-22 21:07:00 följande:
    Här är det en frukt till fruktstunden på förmiddagen och två frukter till eftermiddagen på fritids som gäller. De äter lunch så löjligt tidigt och har så kort tid på sig att barnen knappt hinner sätta sig och än mindre äta, tjugo minuter inklusive köande och undanplockning ska en grupp på femtio förskolebarn hinna på. Sen är det mellanmål mitt på dagen, som går ännu snabbare femton minuter i matsalen inklusive allt och sedan håller ju ungarna på att svimma av hunger framåt eftermiddagen.

Nu har jag bara två barn i lågstadieåldern och tur är väl det. 30 stycken frukter bara till skoldagarna väger en del att släpa hem på från affären.
    det är helt galet jag vet, när jag gick i min första högstadieskola av två så hade åttorna så att de hade mitt i en lektion 20 min måltidsuppehåll och sen 40 min rast efter lektionen. så på 20 min skulle ALLA åttor hinna ned till matsalen, köa för sin mat, sätta sig och äta, plocka undan och upp till lektionen igen. jag var alltid sen :(.
  • Jimman
    Rocket Mania skrev 2013-08-22 22:04:38 följande:
    Vem säger att barnet inte tycker det är precis lika mysigt att få matsäck från skolan? Du eller? Min unge älskade pannkakorna och var superglad att få matsäck från skolan.

Sluta gödsla med dina värderingar som om de vore något alla håller med om. 
    Det gör jag inte men det är så fånigt att att inte kunna ge sitt barn en frukt till skolan för att det ska ingå !
  • Dr Mupp
    Niklas2k skrev 2013-08-22 21:45:41 följande:
    Skolan skall vara avgiftsfri.
    Frukt varje dag och/eller matsäck som återkommande inslag är inte ok. 

Jag skiter i om någon annan har några andra åsikter i det.
    Jag förstår att alla inte har exakt samma förutsättningar jämt och det är inget jag ändrar på. 
    Avgiftsfri skola. Hur långt ska vi dra det? 

Vilka kostnader för skolgång är ok.

Uppenbart är det inte ok med krav på frukt. Är det ok med krav på inneskor och gympakläder? Är ju en kostnad för att ha barn i skolan. Är det ok med krav på ryggsäck, sittunderlag och vattenflaska? Är det ok med krav på regnkläder och gummistövlar? Är det ok med krav på att det ska finnas pennor, sudd, linjal, färgpennor mm hemma så barnet kan göra läxor?

Det kostar att ha barn, kan man inte ger barnen det det behöver trots våra generösa bidrag så bör barnen uppenbart placeras hos nån som kan ge dem det de behöver.  
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Jimman

Jag ser mycket hellre mera resurser i skolan idag än att skolan ska kasta ut 100000 tals kr på frukt som elever kan ta med själva !

• Rocket Mania
    Jimman skrev 2013-08-22 22:02:02 följande:
    Valmöjlighet på lunchen har vår skola oxå
    Om du inte förstår vad folk skriver kan du ju läsa det du själv skrivit som är citerat i inlägget. Som ett litet tips bara.

Överförtydligat så du kanske förstår:

"Jimman skrev 2013-08-22 20:24:48 följande:
    Det gör ingen skola här på utflykter eller friluftsdagar , så du menar att skolan står o gör matsäck åt alla elever ?"

"Rocket Mania skrev 2013-08-22 22:00:26 följande:
    Vår skola gör det. Man får välja på en av 2-3 rätter (typ pannkaka, vegetariskt, spagetti och köttfärssås/köttbullar). Mitt barn hade utflykt en dag i veckan och vi valde att låta skolan fixa det de två terminer det gällde.
    Det är en stor skola med runt 1000 elever. "
  • Nicke
    Dr Mupp skrev 2013-08-22 22:06:30 följande:
    Avgiftsfri skola. Hur långt ska vi dra det? 

Vilka kostnader för skolgång är ok.

Uppenbart är det inte ok med krav på frukt. Är det ok med krav på inneskor och gympakläder? Är ju en kostnad för att ha barn i skolan. Är det ok med krav på ryggsäck, sittunderlag och vattenflaska? Är det ok med krav på regnkläder och gummistövlar? Är det ok med krav på att det ska finnas pennor, sudd, linjal, färgpennor mm hemma så barnet kan göra läxor?

Det kostar att ha barn, kan man inte ger barnen det det behöver trots våra generösa bidrag så bör barnen uppenbart placeras hos nån som kan ge dem det de behöver.  
    Nej, det är inga krav. Då får skolan ordna så att alla kan delta.
  • Rocket Mania
    Jimman skrev 2013-08-22 22:06:20 följande:
    Det gör jag inte men det är så fånigt att att inte kunna ge sitt barn en frukt till skolan för att det ska ingå !
    Fast det gör du ju? Du talar om att det är synd om barn som får matsäck från skolan för barn vill ha med sig matsäck hemifrån.

Öh?  
Svar på tråden Ta med frukt varje dag - vad tycker ni?