• En blå giraff

Ta med frukt varje dag - vad tycker ni?

Min son har börjat förskoleklass och i utskick har personalen skrivit att alla ska ha frukt med varje dag till deras samling. Jag tycker det är bra på ett sätt, för min son äter dålig frukost och han behöver ha i sig en frukt under förmiddagen. Blir väldigt länge annars för honom om han måste vänta ända till lunchen. Men egentligen är det ju tokigt att kräva att barnen ska ha frukt med sig varje dag - kanske finns föräldrar som inte har råd eller inte bryr sig. Inte roligt för en del att sitta och titta då de andra äter frukt. Vad tycker ni och hur är det på era barns skolor?

• Svar på tråden Ta med frukt varje dag - vad tycker ni?
  • kaffeamanda
    Mineralvatten skrev 2013-09-01 16:34:42 följande:
    inte för att låt elak men att man äter med god apitt kan beror på att man är väldigt hungrig också.
    ...eller så är vi bara väldigt glad över att andra (skattebetalare) betalar pengar till våra barns skolmat. Vi är ett av tre länder i världen som har skattefinansierad skolmat, var stolt över det!
  • Dr Mupp
    kaffeamanda skrev 2013-09-01 16:25:06 följande:
    Det är väl så livet ser ut i stort. De som har delar med sig till andra (oftast via skatt) som inte har. Eller ska vi vara snikna egon, och ännu värre: uppfostra våra barn till att bli det.
    Så om mitt barn fryser, är det ok om han tar ditt barns extra tröja eller är du ett sniket ego?
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Dr Mupp
    kaffeamanda skrev 2013-09-01 16:30:42 följande:

Vad jag har förstått så har inte Dr Mupp pratat med läraren så det kan ju vara så att hennes barn inte vågar berätta att de delar med sig. Att lära sig att dela med sig borde vara helt naturligt tycker jag, det är en del av uppfostran.
    Jo jag har pratat med läraren. Bara för att dina barn är rädda för dig så utgå inte från att mina är det.
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • kaffeamanda
    Dr Mupp skrev 2013-09-01 16:49:23 följande:
    Så om mitt barn fryser, är det ok om han tar ditt barns extra tröja eller är du ett sniket ego?
    Jag lånar gärna ut mina barns kläder. Har även gett bort kläder till dotters klasskompis som är asylsökande och knappt hade vinterkläder förra året. Och ja, jag är låginkomsttagare men om jag ser att en sjuåring går utan vantar och mössa så tycker jag att det är självklart att hjälpa till.
  • enmodigman
    En blå giraff skrev 2013-08-22 17:26:17 följande:
    Min son har börjat förskoleklass och i utskick har personalen skrivit att alla ska ha frukt med varje dag till deras samling. Jag tycker det är bra på ett sätt, för min son äter dålig frukost och han behöver ha i sig en frukt under förmiddagen. Blir väldigt länge annars för honom om han måste vänta ända till lunchen. Men egentligen är det ju tokigt att kräva att barnen ska ha frukt med sig varje dag - kanske finns föräldrar som inte har råd eller inte bryr sig. Inte roligt för en del att sitta och titta då de andra äter frukt. Vad tycker ni och hur är det på era barns skolor?

min dietist har rått mig att äta två frukter varje dag, trodde aldrig det skulle vara så tröttsamt att ständigt leta frukt i butiker och inte tråka ut mig själv med samma frukter varje dag
  • Dr Mupp
    kaffeamanda skrev 2013-09-01 16:53:35 följande:
    Jag lånar gärna ut mina barns kläder. Har även gett bort kläder till dotters klasskompis som är asylsökande och knappt hade vinterkläder förra året. Och ja, jag är låginkomsttagare men om jag ser att en sjuåring går utan vantar och mössa så tycker jag att det är självklart att hjälpa till.
    Detta även om ditt barn också behöver tröjan?
  • kaffeamanda
    Dr Mupp skrev 2013-09-01 17:02:22 följande:
    Detta även om ditt barn också behöver tröjan?

Men snacka om att vara obstinat! Det går självklart inte att DELA en tröja, men man kan dela en frukt. Min dotter får oftast med sig två så att hon kan ge bort en om någon behöver annars äter hon upp den andra när hon väntar på bussen hem.

Men jag förstår om din son blev ledsen när han var TVUNGEN att dela för han har uppenbarligen inte lärt sig sådant hemifrån!
  • Mineralvatten
    kaffeamanda skrev 2013-09-01 16:39:41 följande:
    ...eller så är vi bara väldigt glad över att andra (skattebetalare) betalar pengar till våra barns skolmat. Vi är ett av tre länder i världen som har skattefinansierad skolmat, var stolt över det!
    jo det kan man ju vara, själv hade jag föredragit att ha med egen mat.
  • puss

Men vad är nu detta för dumheter? Självfallet har ingen lärare befogenheter att TA någons saker!

Ja, man bör dela med sig, men undan har rätt att TA något ifrån någon annan. Det är väl det första man lär sina barn och det borde då verkligen skolpersonalen känna till.

• Border
    puss skrev 2013-09-01 18:17:51 följande:
    Men vad är nu detta för dumheter? Självfallet har ingen lärare befogenheter att TA någons saker!
    Ja, man bör dela med sig, men undan har rätt att TA något ifrån någon annan. Det är väl det första man lär sina barn och det borde då verkligen skolpersonalen känna till.
  • Emeli
    Mineralvatten skrev 2013-09-01 16:34:42 följande:
    inte för att låt elak men att man äter med god apitt kan beror på att man är väldigt hungrig också.

Maten är god. Jag äter den själv dagligen. Stor skillnad jämfört med hur det var för tio år sedan, för att inte tala om hur den var när jag fick i skolan och man kunde känna lukten av levergrytan långt ut på skolgården. Nu har vi alltid salladsbuffé med minst tio olika sallader att välja mellan och minst två, oftast fler olika varmrätter att välja mellan. Hemlagat potatismos, hemlagade köttbullar osv. Alltid mjukt bröd. Maten är jättebra.
  • EllisBell

Emeli: Har samma erfarenhet. Dagens skolmat är superbra. Inte alls samma sörja som gjorde att jag levde på fil och knäckebröd under 80- och 90-talet

Svar på tråden Ta med frukt varje dag - vad tycker ni?