• En blå giraff

Ta med frukt varje dag - vad tycker ni?

Min son har börjat förskoleklass och i utskick har personalen skrivit att alla ska ha frukt med varje dag till deras samling. Jag tycker det är bra på ett sätt, för min son äter dålig frukost och han behöver ha i sig en frukt under förmiddagen. Blir väldigt länge annars för honom om han måste vänta ända till lunchen. Men egentligen är det ju tokigt att kräva att barnen ska ha frukt med sig varje dag - kanske finns föräldrar som inte har råd eller inte bryr sig. Inte roligt för en del att sitta och titta då de andra äter frukt. Vad tycker ni och hur är det på era barns skolor?

• Svar på tråden Ta med frukt varje dag - vad tycker ni?
  • linnea1977

Mycket intressant tråd det här.

Folk ska bara ha å ha..... frukt i skolan har alltid varit frivilligt (oavsett vad som står i veckobrev etc) men oftast näst intill nödvändigt för många barn. Om du tycker det är för dyrt med ett sketet Lidl-äpple skicka inte med då? Eller skicka med en knäckemacka? Men det blir synd om din unge. Om ditt barn hade varit hemma hade hen inte fått nån frukt då?

Sitter här å funderar över vilka sorters föräldrar som tjafsar om detta. Jag får upp en bild i huvudet på en rökande, frekvent helgkrökande stamkund på svenska spel. En som barnsligt inte förstår att barnens fruktstund är viktigare än ens egna laster. Man röstar säkert på nåt rött parti oxå för att säkerställa att akassan alltid ska flöda fritt.....

Oups..... sa jag högt nu vad många tänker?

Nu ska jag luta mig tillbaka och lyssna på skriken från alla ömma tår......

• Tuffen
    linnea1977 skrev 2013-08-27 10:23:43 följande:

Folk ska bara ha å ha..... frukt i skolan har alltid varit frivilligt (oavsett vad som står i veckobrev etc) men oftast näst intill nödvändigt för många barn. Om du tycker det är för dyrt med ett sketet Lidl-äpple skicka inte med då? Eller skicka med en knäckemacka? Men det blir synd om din unge. Om ditt barn hade varit hemma hade hen inte fått nån frukt då?

Sitter här å funderar över vilka sorters föräldrar som tjafsar om detta. Jag får upp en bild i huvudet på en rökande, frekvent helgkrökande stamkund på svenska spel. En som barnsligt inte förstår att barnens fruktstund är viktigare än ens egna laster. Man röstar säkert på nåt rött parti oxå för att säkerställa att akassan alltid ska flöda fritt.....

• Baby Firefly

haha Huvudet på spiken!
  • Åsa

Nej. Mitt barn hade inte normalt  fått frukt i tretimmarsuppehållet mellan två måltider hemma.

Bilden du bygger upp av "tjafsande" föräldrar stämmer inte på mig. Å andra sidan resonerar  jag utifrån skolans eget regelverk när jag ifrågasätter det rimliga i lokala "order" om att skicka med mat, och inte utifrån den egna plånboken. Är det mindre eller mer provocerande än om "samhällets olycksbarn" ifrågasätter lärarförslag?
  • Mamma och Fru

Inte alls m i diskussionen...

Skickar med frukt till tjejen dom börjat ettan, hittills har det vart runt 15-20st vindruvor/dag, det är vad hon vill ha med sig, vissa barn har riskakor, och övriga frukter...

• linnea1977
    Åsa skrev 2013-08-27 17:05:48 följande:
    Nej. Mitt barn hade inte normalt  fått frukt i tretimmarsuppehållet mellan två måltider hemma.

Bilden du bygger upp av "tjafsande" föräldrar stämmer inte på mig. Å andra sidan resonerar  jag utifrån skolans eget regelverk när jag ifrågasätter det rimliga i lokala "order" om att skicka med mat, och inte utifrån den egna plånboken. Är det mindre eller mer provocerande än om "samhällets olycksbarn" ifrågasätter lärarförslag?

De exempel jag gav är inga "olycksbarn". Det är slöfockar. Och nä du är inte heller särskilt provocerande. Snarare är den här typen av tjafs tröttande. Det är ingen som tvingar dig till nåt. Skit i frukten om det är så besvärligt. Det fins ingen frukt-skyldighets-paragraf.

Själv har jag tre matsäckar den här veckan till 6åringen och en till treåringen. Min reaktion? Mysigt att de gör utflykter!
  • Emeli
    Åsa skrev 2013-08-27 01:15:19 följande:
    Kortet med att inte vilja barnens bästa är lite billigt. Jag har som väl är sluppit /för/skolor där man velat ha frukt medskickad men jag anser i princip att om vb skola anser att barnen bör äta mellan frukost kl 7:15 och lunch kl 10:30 för att fungera väl så är det rimligt att skolan förser barnen med mat då.  Det finns en viss gråzon mellan den kostnadsfria(skattefinansierade) skolan och vad föräldrarna ändå behöver förse barnet med. Jag anser inte att frukt ingår i den gråzonen.  Det blir också knepigt att kalla något en rekommendation men  från skolhåll förknippa den med moraliskt fördömande, rentav som du starta koll efter social problematik om den inte följs. Då är det, tycker jag, ärligare att rakt ut begära saken så att rimligheten  i kravet, och om det skulle strida mot Skollagen, kan diskuteras rakt och öppet.       

Det var kopplat till om man vägrar skicka med frukt trotsmattmbarnet behöver det. All barn behöver det så klart inte. Har dräktigt en stadig fruKost klarar de sig fram till lunch, men alla har inte det. Skolan KAN naturligtvis välja att lägga sina begränsade resurser på frukt, men då tvingas man välja bort något annat. Sannolikt skulle de då köpa in t ex äpplen som alla barn kanske inte gillar. Om de tar med egen frukt får de en sort som de vill ha. Alla vill kanske inte ens ha en frukt utan äter hellre en macka, en morot eller körsbärstomater, som en av mina elever gjorde idag. Föräldrarna ska utrusta sina barn för skolan, t ex med idrottskläder. Om detta inte sker trots upprepade påminnelser börjar vi fundera i banorna om omsorgsbrist och håller barnet under extra uppsikt.
  • Emeli

Autokorrekt håller på att driva mig till vansinne: har de ätit, ska det stå, inte "dräktigt".

• vill bli mamma 2009

Amen

Mycket intressant tråd det här. Folk ska bara ha å ha..... frukt i skolan har alltid varit frivilligt (oavsett vad som står i veckobrev etc) men oftast näst intill nödvändigt för många barn. Om du tycker det är för dyrt med ett sketet Lidl-äpple skicka inte med då? Eller skicka med en knäckemacka? Men det blir synd om din unge. Om ditt barn hade varit hemma hade hen inte fått nån frukt då? Sitter här å funderar över vilka sorters föräldrar som tjafsar om detta. Jag får upp en bild i huvudet på en rökande, frekvent helgkrökande stamkund på svenska spel. En som barnsligt inte förstår att barnens fruktstund är viktigare än ens egna laster. Man röstar säkert på nåt rött parti oxå för att säkerställa att akassan alltid ska flöda fritt..... Oups..... sa jag högt nu vad många tänker? Nu ska jag luta mig tillbaka och lyssna på skriken från alla ömma tår......

Svar på tråden Ta med frukt varje dag - vad tycker ni?