• En blå giraff

Ta med frukt varje dag - vad tycker ni?

Min son har börjat förskoleklass och i utskick har personalen skrivit att alla ska ha frukt med varje dag till deras samling. Jag tycker det är bra på ett sätt, för min son äter dålig frukost och han behöver ha i sig en frukt under förmiddagen. Blir väldigt länge annars för honom om han måste vänta ända till lunchen. Men egentligen är det ju tokigt att kräva att barnen ska ha frukt med sig varje dag - kanske finns föräldrar som inte har råd eller inte bryr sig. Inte roligt för en del att sitta och titta då de andra äter frukt. Vad tycker ni och hur är det på era barns skolor?

• Svar på tråden Ta med frukt varje dag - vad tycker ni?
  • Lindsey Egot NO1
    Mineralvatten skrev 2013-08-28 20:39:57 följande:
    men skit ska ni behöva låsa in ert barns frukt i ett kassaskåp eller vad? säg att ni vill förvara den på rektorsexpeditionen!
    Jag får prata med den andra fröken och se till att hon låser in frukten om det är ett måste ja. Låter faktiskt bra.
  • gelemamman

Frukten för mig är inga problem så länge dom barn vars föräldrar av olika anledningar inte skickar med frukt blir erbjuden en frukt från skolan. Vi är inte i behov av att sätta det i system att inte ta med för att istället få från skolan så då låter vi dom som är i större behov av det göra det. Min son fr även med sig en smörgås varje dag då han äter så dåligt med frukost.

Däremot har vi ett annat problem, barnen i förskoleklassen ska på utflykt där de ska ta med sig pengar till kiosken på utflyktsstället, pengarna ska gå till godis eller glass....?? Detta känns däremot inte så okej, eller vad tycker ni? 

• kaffeamanda
    gelemamman skrev 2013-08-28 20:57:46 följande:

Däremot har vi ett annat problem, barnen i förskoleklassen ska på utflykt där de ska ta med sig pengar till kiosken på utflyktsstället, pengarna ska gå till godis eller glass....?? Detta känns däremot inte så okej, eller vad tycker ni? 

Nej, godis och glass hör inte till skolan.
  • Border
    gelemamman skrev 2013-08-28 20:57:46 följande:

Frukten för mig är inga problem så länge dom barn vars föräldrar av olika anledningar inte skickar med frukt blir erbjuden en frukt från skolan. Vi är inte i behov av att sätta det i system att inte ta med för att istället få från skolan så då låter vi dom som är i större behov av det göra det. Min son fr även med sig en smörgås varje dag då han äter så dåligt med frukost.

Varför känns inte det ok?
  • Jimman
    kaffeamanda skrev 2013-08-28 21:00:35 följande:
    Nej, godis och glass hör inte till skolan.
    Varför ska dom inte få köpa en glass ?
  • kaffeamanda
    Jimman skrev 2013-08-28 21:26:30 följande:
    Varför ska dom inte få köpa en glass ?

Sötsaker och skola hör inte ihop. Visst nu kommer det komma nån kommentar om att frukt också är sött, men det är stor skillnad mellan ett äpple och en nogger.
  • Jimman
    kaffeamanda skrev 2013-08-28 21:30:12 följande:

Sötsaker och skola hör inte ihop. Visst nu kommer det komma nån kommentar om att frukt också är sött, men det är stor skillnad mellan ett äpple och en nogger.
    Så dina barn får aldrig en glass ? Våra får glass på mellis på fritids ibland oxå
  • kaffeamanda
    Jimman skrev 2013-08-28 21:31:31 följande:
    Så dina barn får aldrig en glass ? Våra får glass på mellis på fritids ibland oxå
    glass eller godis på lördag. Vi har sötsaksförbud på låg- och mellanstadiet i hela kommunen, skitbra tycker jag.
  • Border
    kaffeamanda skrev 2013-08-28 21:30:12 följande:

Vad gör det om de äter en glass eller lite godis ibland?
    Eller det behöver de ju inte göra, om ni föräldrar tycker att det är olämpligt, men då kommer vi åter igen till en situation där kanske alla barn förutom en får lov att äta glass/godis vid enstaka tillfällen i skolan, och således känner sig utanför. 
Svar på tråden Ta med frukt varje dag - vad tycker ni?