• En blå giraff

Ta med frukt varje dag - vad tycker ni?

Min son har börjat förskoleklass och i utskick har personalen skrivit att alla ska ha frukt med varje dag till deras samling. Jag tycker det är bra på ett sätt, för min son äter dålig frukost och han behöver ha i sig en frukt under förmiddagen. Blir väldigt länge annars för honom om han måste vänta ända till lunchen. Men egentligen är det ju tokigt att kräva att barnen ska ha frukt med sig varje dag - kanske finns föräldrar som inte har råd eller inte bryr sig. Inte roligt för en del att sitta och titta då de andra äter frukt. Vad tycker ni och hur är det på era barns skolor?

• Svar på tråden Ta med frukt varje dag - vad tycker ni?
  • LunaLunatic
    Mineralvatten skrev 2013-08-29 16:18:59 följande:
    sant men skolmaten kunde vara bättre, på gymnasiet fick vi börja med att desikera maten från glasbitar, hårstrån, kartongbitar etc.
    hm.
    nåja det var 10 år sen jag gick ut så man får hoppas att den blivit bättre =).
    Skolmaten på min skola är super. Mycket fräschare, bättre tillagad och bättre urval än när jag själv gick i skolan.
    Don't argue with idiots - they'll drag you down to their level and beat you with experience
  • gelemamman

Resultatet kom ikväll... Efter en utflyktsdag med mycket ´energiförbrukning´ slutade hans dag med fruktansvärd huvudvärk och utebliven fotbollsträning (som han älskar).
    Började reda ut hur dagens näringsintag såg ut, fm bestod av en vaniljbulle och en påse godis - den medskickade smörgåsen, grönsaksstavarna och vattnet var orört. Lunchen bestod av en ´polarklämma med ost´ och skogsglögg(? ingen aning om vad det är). Med ett barn som är vant vid grönsaksstavar (+ ev smörgås) som fm mellis och lagad mat till lunch med vatten eller mjölk till blev det såklart som det blev.

Och ja jag vet att vi hade ett val, vi kunde valt att inte låta honom få ta med en bulle och inte släppt med kioskpengar men så blir man så svag som förälder när "alla andra ska ju", och jag kollade med en hel hög föräldrar - dom andra skulle få.

Det hade underlättat om skolan hade haft noll-tolerans till såna saker som bullar/kakor/godis/läsk etc. Då hade barnen haft det likt i skolan. Sen kan man ju som förälder mata sitt barn med precis vad man vill hemma, där barnen inte jämför och jämförs av andra kompisar.

• gelemamman

Resultatet kom ikväll... Efter en utflyktsdag med mycket ´energiförbrukning´ slutade hans dag med fruktansvärd huvudvärk och utebliven fotbollsträning (som han älskar). Började reda ut hur dagens näringsintag såg ut, fm bestod av en vaniljbulle och en påse godis - den medskickade smörgåsen, grönsaksstavarna och vattnet var orört. Lunchen bestod av en ´polarklämma med ost´ och skogsglögg(? ingen aning om vad det är). Med ett barn som är vant vid grönsaksstavar (+ ev smörgås) som fm mellis och lagad mat till lunch med vatten eller mjölk till blev det såklart som det blev.
    Och ja jag vet att vi hade ett val, vi kunde valt att inte låta honom få ta med en bulle och inte släppt med kioskpengar men så blir man så svag som förälder när "alla andra ska ju", och jag kollade med en hel hög föräldrar - dom andra skulle få.
    Det hade underlättat om skolan hade haft noll-tolerans till såna saker som bullar/kakor/godis/läsk etc. Då hade barnen haft det likt i skolan. Sen kan man ju som förälder mata sitt barn med precis vad man vill hemma, där barnen inte jämför och jämförs av andra kompisar.

• LunaLunatic
    kaffeamanda skrev 2013-08-29 16:28:44 följande:
    Ja, det låter ju inte trevligt. Jag har jobbat i skolkök i flera kommuner och tycker att det blir bättre för varje år, även om gnället om maten blir värre och värre. Vi kanske skulle ta bort skolmaten ett år så skulle det säker bli väldigt uppskattat efter det.
    På min tid (gick ut högstadiet 98) var maten bra mycket sämre än idag (gymnasiet var ännu värre). Fisk var tex nån vit fisk med lite panering utan kosistens + överkoka potäter utan kosistens = barnmat. På skolan där jag jobbar serverades det lax häromdagen, jättegod!
    Vi fick tacos, då var det sådana hårda skal/båtar och en röra med ris/färs/bönor (torrt och rätt smaklöst). Vi fick det i förra veckan med mjuka bröd, köttfärs, riven ost, sallad och såser. Milsvid skillnad.
    Don't argue with idiots - they'll drag you down to their level and beat you with experience
  • hammarhajen
    gelemamman skrev 2013-08-29 19:59:26 följande:
    Resultatet kom ikväll... Efter en utflyktsdag med mycket ´energiförbrukning´ slutade hans dag med fruktansvärd huvudvärk och utebliven fotbollsträning (som han älskar). Började reda ut hur dagens näringsintag såg ut, fm bestod av en vaniljbulle och en påse godis - den medskickade smörgåsen, grönsaksstavarna och vattnet var orört. Lunchen bestod av en ´polarklämma med ost´ och skogsglögg(? ingen aning om vad det är). Med ett barn som är vant vid grönsaksstavar (+ ev smörgås) som fm mellis och lagad mat till lunch med vatten eller mjölk till blev det såklart som det blev.
    Eller så vågar man vara vuxen och tar diskussionen med sitt eget barn istället för att lasta över allt ansvar på skolan. "Alla andra" är ett argument man måste kunna stå emot då och då...
  • hammarhajen
    Litevirrig skrev 2013-08-26 20:32:58 följande:
    Jag tycker det är hemskt att dom kräver frukt. Sådana "krav" i skolan borde de stå för, vi betalar ju trots allt skatt. Min väninna har fyra barn och det är obli med 2 frukter varje dag. Om vi utgår från att det är 20 skoldagar/månad så blir det 160 frukter i månaden. Fatta vilket berg det blir, och det är ju dyrt. Hon har ett fint jobb och tjänar bra så hon har ju råd, men ett tag var hon arbetslös och då kunde det bli tufft med den kostnaden. Det är ju sjukt, 160 frukter i månaden!

Ja, skaffar man fyra barn blir det mat x 4 som gäller. VÄLJER man att skaffa flera barn så VÄLJER man att dra på sig högre kostnader och mer arbete, det är väl fullständigt självklart?

Fatta själv vilket berg det blir om skolan ska köpa frukt till kanske 300 elever x 20 skoldagar... 6000 frukter blir det. Som inte svävar till barnens händer av sig själva, utan ska beställas, lastas av, delas upp, sköljas, bäras ut, delas upp igen, allergianpassas. Din egen logik = blir det jättejobbigt med frukt åt fyra måste det bli dödsjobbigt med frukt åt 300.

Sen om skolan ska ordna frukt eller inte, det kan jag se både för- och nackdelar med. Men argument som "jag som har så många barn kan ju inte!" får mig att vilja DRA IN frukt. För det tyder på så total oförmåga att förstå vilket ansvar man SJÄLV VÄLJER att ta på sig när man VÄLJER att skaffa fler barn. Jag stöttar gärna familjer där föräldrarna av en eller annan anledning inte räcker till, men jag vill INTE curla sönder fungerande vuxna och ta ifrån dem mer och mer föräldraansvar.  
  • Dr Mupp
    gelemamman skrev 2013-08-29 19:55:58 följande:
    Resultatet kom ikväll... Efter en utflyktsdag med mycket ´energiförbrukning´ slutade hans dag med fruktansvärd huvudvärk och utebliven fotbollsträning (som han älskar).
    Började reda ut hur dagens näringsintag såg ut, fm bestod av en vaniljbulle och en påse godis - den medskickade smörgåsen, grönsaksstavarna och vattnet var orört. Lunchen bestod av en ´polarklämma med ost´ och skogsglögg(? ingen aning om vad det är). Med ett barn som är vant vid grönsaksstavar (+ ev smörgås) som fm mellis och lagad mat till lunch med vatten eller mjölk till blev det såklart som det blev.

Eller så tar man diskusionen med sitt barn. Är ju inte svårt att skippa bullen och istället skicka med rikitg mat.
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • gelemamman

Den diskussionen är inte den lättaste med en trotsig sexåring tyvärr och gällande en sån här "inte livshotande" situation känns det inte som en prioritering.
    Men även ni som hävdar att en sexåring skulle förstå och inte bli uppriktigt ledsen över att den inte får när alla andra barn smaskar i sig måste ju även hålla med om att steget är ganska litet för skolan att ta genom att inte sätta in en kioskpunkt i utflyktsdagen...??

• Dr Mupp
    gelemamman skrev 2013-08-30 07:42:13 följande:
    Den diskussionen är inte den lättaste med en trotsig sexåring tyvärr och gällande en sån här "inte livshotande" situation känns det inte som en prioritering.
    Men även ni som hävdar att en sexåring skulle förstå och inte bli uppriktigt ledsen över att den inte får när alla andra barn smaskar i sig måste ju även hålla med om att steget är ganska litet för skolan att ta genom att inte sätta in en kioskpunkt i utflyktsdagen...??
    Inga problem för mina barn. De åt sin frukt, sin pastasallad och avslutade det hela med en glass för kioskpengarna som skulle skickas med. 
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • villomom

Ingen som tänkt på hur kul barnen tycker det är att ha med sig egen frukt?! För min son och de kompisar han har här på gatan är det (näst efter att äta i matsalen) frukten som är det bästa! Välja en frukt och ta med sig :) hur kul som helst. De barn som inte har med sig får av fröken.

Utflykt kommer min sons klass ha en gång i veckan då de ska ha med sig en smörgås och något att dricka. Ser inte sådana här saker som problem. Försök se ur barnets perspektiv, hur skoj det är att ha med sig matsäck :)

Svar på tråden Ta med frukt varje dag - vad tycker ni?