Litevirrig skrev 2013-08-26 20:32:58 följande:
Jag tycker det är hemskt att dom kräver frukt. Sådana "krav" i skolan borde de stå för, vi betalar ju trots allt skatt. Min väninna har fyra barn och det är obli med 2 frukter varje dag. Om vi utgår från att det är 20 skoldagar/månad så blir det 160 frukter i månaden. Fatta vilket berg det blir, och det är ju dyrt. Hon har ett fint jobb och tjänar bra så hon har ju råd, men ett tag var hon arbetslös och då kunde det bli tufft med den kostnaden. Det är ju sjukt, 160 frukter i månaden!
Ja, skaffar man fyra barn blir det mat x 4 som gäller. VÄLJER man att skaffa flera barn så VÄLJER man att dra på sig högre kostnader och mer arbete, det är väl fullständigt självklart?
Fatta själv vilket berg det blir om skolan ska köpa frukt till kanske 300 elever x 20 skoldagar... 6000 frukter blir det. Som inte svävar till barnens händer av sig själva, utan ska beställas, lastas av, delas upp, sköljas, bäras ut, delas upp igen, allergianpassas. Din egen logik = blir det jättejobbigt med frukt åt fyra måste det bli dödsjobbigt med frukt åt 300.
Sen om skolan ska ordna frukt eller inte, det kan jag se både för- och nackdelar med. Men argument som "jag som har så många barn kan ju inte!" får mig att vilja DRA IN frukt. För det tyder på så total oförmåga att förstå vilket ansvar man SJÄLV VÄLJER att ta på sig när man VÄLJER att skaffa fler barn. Jag stöttar gärna familjer där föräldrarna av en eller annan anledning inte räcker till, men jag vill INTE curla sönder fungerande vuxna och ta ifrån dem mer och mer föräldraansvar.