• En blå giraff

Ta med frukt varje dag - vad tycker ni?

Min son har börjat förskoleklass och i utskick har personalen skrivit att alla ska ha frukt med varje dag till deras samling. Jag tycker det är bra på ett sätt, för min son äter dålig frukost och han behöver ha i sig en frukt under förmiddagen. Blir väldigt länge annars för honom om han måste vänta ända till lunchen. Men egentligen är det ju tokigt att kräva att barnen ska ha frukt med sig varje dag - kanske finns föräldrar som inte har råd eller inte bryr sig. Inte roligt för en del att sitta och titta då de andra äter frukt. Vad tycker ni och hur är det på era barns skolor?

• Svar på tråden Ta med frukt varje dag - vad tycker ni?
  • Smilla0608

Tycker skolan kan stå för det. Herregud det är väl ingen kostnad med tanke på all skatt vi betalar. Men jag vet. Samma i min dotters skola. Som tur är älskar hon morötter. En påse i veckan typ, ca 2 per dag:) perfekt, och nyttigt:)

• snappi81

Vi har det likadant, skälv tycker jag det är bra för då vet vi att han får i sig nåt på fm men förstår ditt resonemang. Alla har inte råd alt stressade föräldrar som glömmer. Vad vi förstod så kommer skolan erbjuda nåt åt dom barnen men det kan väl bli fel det med, inte så svårt att sätta det i system istället.

• En blå giraff
    snappi81 skrev 2013-08-22 17:32:55 följande:
    Vi har det likadant, skälv tycker jag det är bra för då vet vi att han får i sig nåt på fm men förstår ditt resonemang. Alla har inte råd alt stressade föräldrar som glömmer. Vad vi förstod så kommer skolan erbjuda nåt åt dom barnen men det kan väl bli fel det med, inte så svårt att sätta det i system istället.
    Ja jag hoppas att min sons skola också har något att erbjuda de barn som sällan har med sig något. Det måste kännas annars i maggropen på de som ska sitta och titta på....
  • Tuffen

Jättebra, om det inte är så som det var på äldsta sonens skola i början. Då tog man all frukt som barnen hade med sig och delade på de barn som var där. Men det var ju samma barn som hade med sig frukt varje dag och samma föräldrar som sket i att skicka med frukt. Hur schysst är det? Snacka om att snylta på andra. Det togs upp till diskussion och förändrades så att de barn som hade med sig frukt faktiskt fick äta sin egen frukt. De barn som inte hade med sig fick vara utan. Det tycker jag är bättre än det första, faktiskt. 

• MalinEddie
    Tuffen skrev 2013-08-22 17:35:55 följande:
    Jättebra, om det inte är så som det var på äldsta sonens skola i början. Då tog man all frukt som barnen hade med sig och delade på de barn som var där. Men det var ju samma barn som hade med sig frukt varje dag och samma föräldrar som sket i att skicka med frukt. Hur schysst är det? Snacka om att snylta på andra. Det togs upp till diskussion och förändrades så att de barn som hade med sig frukt faktiskt fick äta sin egen frukt. De barn som inte hade med sig fick vara utan. Det tycker jag är bättre än det första, faktiskt. 
    Så du tycker barnen ska straffas för föräldrarnas glömska eller ovilja? Usch, vad hemskt.
    Avskyr CIO-metoder.
  • En blå giraff
    Tuffen skrev 2013-08-22 17:35:55 följande:
    Ja - låter tokigt att göra så som de gjorde. Men samtidigt fel fel att barn ska få titta på när de andra äter. Skolan kanske har en "Plan B" till de barn som har fattiga eller slarviga föräldrar (t.ex. en lite fruktskål som går att låna ur).

Är det ens lagligt att kräva att frukt ska med? Jag är mest nyfiken. Skulle inte protestera till min sons skola eftersom jag vill att han får äta frukt varje förmiddag.  
  • Tuffen
    MalinEddie skrev 2013-08-22 17:42:58 följande:
    Så du tycker barnen ska straffas för föräldrarnas glömska eller ovilja? Usch, vad hemskt.
    Ska vi straffas för att vissa struntar i att skicka med barnen frukt? Mitt barn straffades ju, han fick en halv frukt när han skulle ha haft en hel. Är det schysst? 
  • Jimman

Är väl helt ok att skicka med frukt

• Dr Mupp

Vi skickar med frukt. Den äts på första rasten (kallad fruktrasten)

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • MalinEddie

Tuffen:det sa jag inte,jag reagerade på det andra du skrev.

Svar på tråden Ta med frukt varje dag - vad tycker ni?